Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

Pust med magen! Jeg kan ikke se at det jeg skriver skal forsvare slike reaksjoner fra din side.

Jeg er i utgangspunktet positiv til både medisiner og vaksiner. Jeg mener også at alt må testes ut grundig nok. Jeg er i prinsippet for frivillighet.
Jeg ser ingen prinsipielle problemer med at det under en pågående pandemi skal innebære en fordel å kunne vise et vaksinepass. Like lite som jeg ser noen problemer med at personer som kommer på jobb til Norge fra utlandet må fremvise en test som viser at de ikke er smittet.

Jeg er tilhenger av at barn skal få teste ut sine evner og grenser uten ekstreme sikkerhetstiltak.

Om dette blir for ekstremt for deg, er det vel best at vi avslutter en nytteløs krangel.

Setter pris på at temperaturen senkes litt. :wink:

Kan i utgangspunktet ha forståelse for ditt poeng her. Men så er det også et faktum at det er mye vi ikke vet om dette viruset. Det viser f.eks. en meget stor evne til stadige mutasjoner. Den britiske varianten påstås nå kan være dobbelt så dødelig. Stadig yngre pasienter havner på sykehus nå. Stadig flere uheldige langtidsvirkninger hos dem som har vært syke blir rapportert.

Da kan det være et poeng at massevaksinering, slik at ikke viruset får herje totalt ukontrollert, faktisk kan redusere faren for at viruset kan mutere så mange ganger at det til slutt kommer i en versjon vi slettes ikke ønsker.

Dobbelt i forhold til hva? Fra 1 promille til 2 promille?

Hvor mange? Og hva er sjansen for å havne på sykehus hvis du blir smittet og er ung? 0,01 promille eller 10% ?

Hvor mange i % og hvor alvorlige er de?

Uten at du er mer konkret er disse påstandene vanskelig å forholde seg til .

6 Likes

Disse “påstandene” var kun referert fra hva som både du og jeg kan lese i ulike media.
De var dermed ikke resultat av egen forskning.

Nettopp, det er det som er problemet. Du har kanskje lagt merke til at når det meldes om dødsfall i forbindelse med vaksine i media, så informeres det samtidig om ting som relativiserer dødsfallet. Eksempel: det dør 400 i uken på gamlehjem.

Har du lagt merke til hvordan denne relativiseringen glimter med sitt fravær når det gjelder langtidsvirkninger eller dødsfall for korona?

6 Likes

Joda, jeg har også lagt merke til slike eksempler. Nå skal man f.eks. forhåpentlig avklare om blodpropper skjedde med personer som følge av vaksine eller med vaksine
Dødsfall på sykehjem på samme måte.

Men vi to har nok litt ulike innfallsvinkler til hele problematikken: Jeg har i utgangspunktet en tro på at vi har helsemyndigheter som ønsker det beste for sin befolkning. Du har tydeligvis et langt mer negativt syn på dette og stoler mer på alternative kilder enn på de offisielle kilder.

1 Like

Jeg tror de fleste mennesker, inkludert våre helsemyndigheter, ønsker det beste for andre. Men det betyr ikke at de ikke kan begå alvorlige feil. Det er ingen automatikk i at gode intensjoner gir gode resultater.

Det dreier seg heller ikke hvorvidt man stoler på “alternative” eller “offisielle” kilder, men derimot kvaliteten på argumentene som ligger til grunn.

6 Likes

Enig. Men så har vi jo da ulike innfallsvinkler og metoder til å avgjøre denne kvaliteten…

Nå går jeg en tur i mitt treningsrom og bygger opp litt mer motstandskraft mot Covid-19. :grinning:

2 Likes

Poenget var bare at det finnes eksempler på påkrevde vaksiner allerede. Ikke noe mer enn det.

Nivået i denne tråden kunne gjort seg også i politikktråden. Det er lite som gleder meg mer enn å ha en diskusjon der viktige dimensjoner ved samfunnsutviklingen brytes mot hverandre under forutsetning at man kan ha flere perspektiver i hodet samtidig.

Personlig vil ikke jeg ta vaksine. Det vil si, ikke på noen år ideelt sett. Fordi jeg er relativt ung, og det samme er vaksinene. Om det blir påbud om vaksinepass (grøss og gru) for å kunne delta i samfunnet og/eller reise, så blir det jo en annen sak.

Dét betyr ikke at jeg er skeptisk til medisin eller vaksiner som sådan. Og jeg vil naturligvis gjøre alt i min makt for å beskytte mennesker (inkludert eldre familie) i risikogrupper.

Men å ha et ukritisk syn på nye, hurtig utviklede vaksiner blir liksom litt for dumt. Da er man historieløs.

5 Likes

Brasil er jo helt nede på 24 plass i verden når det kommer til antall døde per 100 000, altså langt ned på listen sammenlignet med de som har sperret inne sine egne innbyggere

3 Likes

Knappheten på intensivplasser i Norge fører til at man ikke får gjennomført flere planlagte operasjoner. Og det er uten en pandemi på toppen. Dette har vært påpekt i årevis, sier Jon Henrik Laake til Dagbladet.

Laake er overlege ved Akuttklinikken ved Oslo universitetssykehus, avdeling Rikshospitalet, og er leder i Norsk anestesiologisk forening.

2 Likes

TV2.no18:41

DEL

177 innlagt i Helse Sør-Øst: – Pasienter må vente på helsehjelp

Søndag er 200 innlagt på norske sykehus med korona-smitte. 177 av disse er innlagt hos Helse Sør-Øst. Administrerende direktør Cathrine Lofthus sier til TV 2 at de nå mener vi er inne i den tredje bølgen.

– Vi følger hele tiden med på smittetall, men også på antall innlagte på våre sykehus. Nå ser vi at dette tallet stiger på samme måte som det gjorde i mars, helt i begynnelsen av denne pandemien, sier Lofthus. Hun sier videre at de har kapasitet til flere pasienter, men at det får konsekvenser.

– Det betyr at vi må prioritere, og det er noen pasienter som vi har planlagt at skal få helsehjelp som må vente, slik at vi får prioritert øyeblikkelig hjelp og covid-19-pasienter, sier Lofthus. Hvis tallet på antall innlagte fortsetter å stige, frykter helsesjefen at kvaliteten på behandlingen vil svekkes.

– Vi er et stykke unna det enda, men det er viktig at alle tenker smitteverntiltak og at vi har nok tiltak i samfunnet slik at vi kan fortsette å behandle alle med den kvaliteten vi ønsker, sier Lofthus.

Vel. Skal man tro på rapporteringen fra Brasil?

Du kan også se på excess mortality

Mange andre land man kan trekke frem som mye verre eksempler, men disse har jo låst befolkningen inne så budskapet blir ikke like fint som når man viser fulle strender i Brasil.

1 Like

Jeg stoler ikke helt på rapporteringen i Brasil.
Mer interessant er rapporteringen fra Tjekkia og Belgia der 0.2 % av befolkningen er døde på grunn av Covid -19,
Hvor stor del av befolkningen er smittet? Neppe mer enn 50% og sannsynligvis atskillig færre.
Det indikerer en letalitet på minst 0,4 % så langt, og med rapportene om økt dødelighet med den engelske mutasjonen er vi fort oppe i en letalitet på 0.6%, og i tillegg morbiditeten som også rammer de som ikke er blant våre eldste…
Så dette er en alvorlig epidemi, og vi bør stenge ned det som er nødvendig for å forsinke smitten til vaksinen gir flokkimmunitet.

1 Like
1 Like

Overdødelighet er den mest objektive måten å sammenligne mellom land.

4 Likes
2 Likes