Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

At grunnlaget for de strenge tiltakene har hatt en utvikling tror jeg vi alle kan være enige om. Nakstad er den fremste representasjonen for tiltaksførerne, så det er absolutt relevant å registrere seg hvordan han ordlegger seg.

Jeg tror ikke FHI ser kun på en faktor. Men jeg mener regjeringen fører en enfaktoroptimaliseringspolitikk, der kost-nyttevurderingene så og si er helt fraværende.

1 Like

dette er yngre personer, altså som ikke ville vært i risikogruppen for Covid.

3 Likes

Er vel foreløpig et lint tynt grunnlag for konklusjoner?

Du tror det er en ren tilfeldighet at unge personer dør rett etter å ha tatt vaksinen?

5 Likes

Vet om 3 stykker som fikk tilbud om å vaksinere seg med Astrazeneca for 1,5 uke siden. 2 av dem har nå store blodutredelser på kroppen, og har oppsøkt lege. De er rimelig fortvilet og nervøse. De er i tidlig 50 åra alle sammen. Så jeg kommer ikke til å ta Astrazenecavaksinen om den så blir kastet etter meg. Og ingen har eller hadde underliggende sjukdommer.

7 Likes

Kan bruke samme vinkling som det holmes bruker med overdødelighet: Det påstås at det så langt ikke har vært flere tilfeller blant de vaksinerte enn blant de som ikke er vaksinerte med denne vaksinen som har fått blodpropp.
Men foreløpig er selvsagt jeg også skeptisk til denne. Men altså litt tidlig ennå med konklusjoner.

Regjeringen fører nok dessverre først og fremst den politikken de opplever er mest populær i folket.

Og så langt har det vært en overveldende støtte for å ha så strenge tiltak som mulig. Dette har begynt å endre seg bittelitt i de siste par ukene.

4 Likes

Nå var det dessverre på radio jeg hørte det så har ingen link men der var det også en undersøkelse nylig hvor andelen som var fornøyd med regjeringens tiltak var fallende. Men en av årsakene de nevnte der var at det var en økende andel som mente man burde stramme inn mer. Så det er ikke nødvendigvis bare strenge tiltak folk er misfornøyd med.

Hvis det er strengere tiltak folk vil ha, så får vi nok det ja. Det er helt sikkert.

Jeg er forsåvidt der at jeg synes de burde stramme inn nå for å sikre en langt mer behagelig vår og sommer.
Ser ingen grunn til at man skal la denne mer smittsomme og sannsynligvis også mer farlige varianten herje nå på tampen av sesongen/epidemien. Spesielt ikke med de siste rapportene om langtidseffekten på smittede.

Jeg er helt sikker på at du får ønsket ditt om strengere tiltak oppfylt.

At dette sikrer en langt mer behagelig vår og sommer er jeg mindre sikker på. Har man først basert seg på å følge en worst-case strategi, så er det vanskelig å snu.

1 Like

Det er jo noe som heter “sunk cost bias”, har vi allerede ofret så mye, må vi vel nesten fortsette med det.

3 Likes

Slik har også jeg tenkt.
Men forutsetningen for at det skal være verdt å ta slike forsakelser og offer, har vært at vi kan få tilstrekkelig mange nok vaksinert, slik at disse tiltakene blir av begrenset varighet.
Skulle vi nå ende opp med at vaksineringen nesten stopper opp, får vi en forferdelig situasjon! Vi kan jo ikke leve i evigheter med disse strenge tiltakene. Vaksinering har jo vært vårt eneste reelle håp!

Hva betyr den uthevede teksten i sitatet under? (Min utheving)
Sitat fra side 48:

«OGA coordinated with other U.S. government agencies to strengthen diplomatic ties and offer technical and humanitarian assistance to dissuade countries in the region from accepting aid from these ill- intentioned states. Examples include using OGA’s Health Attaché office to persuade Brazil to reject the Russian COVID-19 vaccine, and offering CDC technical assistance in lieu of Panama accepting an offer of Cuban doctors.»

1 Like

Sunk cost fallacy. Klassisk eksempel, dette.

1 Like

Hvordan kan du si noe sånt? Hva slags dokumentasjon baserer du en slik påstand på?

1 Like

Ja, du har nok et poeng. Etter mitt skjønn er det imidlertid media som er den største påvirker på hva folk støtter eller ikke. Og når det er såpass mye fryktskapende påminnelser og fokus om korona, så er det klart det påvirker støtten i befolkningen. Og det er det som er så rart, at ikke den fjerde statsmakt har vært mer kritisk mot tiltakene (riktignok har det skjedd litt endringer her den aller siste tiden).

2 Likes

Uten kontroll på smitten vil myndighetene fortsette med de strenge tiltakene. Dette helt uavhengig av hvor mye du måtte prøve å bagatellisere det hele.
Viruset vil da samtidig kunne mutere utallige ganger og potensielt ende opp i en variant som er mye verre enn dagens.

Du lever på en drøm om at bare man glemmer viruset, så blir alt som før.

Jeg synes livet blir svært trist om vi skal måtte fortsette som nå i årevis. Min drøm og mitt håp er vaksiner. Der tror jeg at jeg har mange med meg! Jeg har lenge gledet meg til den dagen vi kan åpne opp igjen!

1 Like

Flere delstater i USA har nå åpnet opp igjen 100 %. Ingen tiltak, ingen begrensninger.

Dette skyldes at det har vært politisk vilje og ikke minst krav fra folket om dette.

Det er kun dette det står på når alt kommer til alt.

3 Likes