Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

Et nytt bunnivå i din hersketeknikk??

1 Like

Jeg bare refererte til at du sier jeg “bagatelliserer”, at jeg “lever på en drøm” osv. Det er unødvendig å komme med slike påstander uten at de begrunnes. Så når det gjelder hersketeknikker bør du kanskje se deg selv litt i speilet?

4 Likes

Synes absolutt ikke at USA kan stå frem som et godt eksempel på hvordan pandemien er taklet. Antall syke og døde taler for seg selv. Det er jo samtidig velkjent hvilket parti som står for å gi blaffen i konsekvensene av pandemien.

Merkelig nok er det så og si ingen forskjell på smittede og døde mellom delstater som har hatt svært strenge tiltak, og delstater som ikke har hatt det.

Men som du sier så er det poltikk det er snakk om. Folk får den politikken de vil ha. Vil man ha strenge tiltak så får man det.

1 Like

Jeg har oppfattet deg som at du mener at vi kan gjenåpne samfunnet og leve som før. Dette mener jeg i tilfelle er å leve på en drøm og å bagatellisere pandemien.

Personlig har jeg absolutt ikke lyst til å få denne sykdommen. Det kommer stadig flere rapporter om alvorlige langtidsvirkninger også for unge som har vært syke. Nye mutasjoner synes også å ha flere uheldige bivirkninger. Dette viruset er dermed noe helt annet enn vanlig influensa.
Det er også stor fare for at selv de som har gjennomgått sykdommen, ikke blir immune for nye mutasjoner. I så tilfelle har vi en endeløs runddans.

1 Like

Det hjelper kanskje ikke så mye med strenge tiltak, dersom halvparten av befolkningen saboterer tiltakene?
Vi har da eksempel på land i verden som klarte å slå smitten helt tilbake med sine tiltak?

Absolutt, enkelte øystater har klart dette ved å stenge all kontakt med omverdenen i en tidlig fase for ett år siden. Vi er nok forbi det stadiet.

1 Like

Jeg støtter Great Barrington Erklæringen, det har jeg sagt utallige ganger… At du ikke har fått med deg det, er litt overraskende.

Det er ikke kun 2 alternativer: enten leve som før eller stenge seg helt inne. Det er ganske mange mellomting.

4 Likes

Det enkleste alternative må jo være en god vaksine. Da får vi kontroll og kan åpne opp igjen uten at så mange må gjennomgå en sykdom som kan gi mange av dem svært ubehagelige langtidsvirkninger.
Dette er mitt syn, så får du selvsagt lov å ha et annet syn.

Kan jeg gå inn i denne tråden uten å lese dere to krangle? En av dere har en elendig diskusjonsteknikk og driver mer med personkarakteristikker enn bidrag på tråden.

Skriv gjerne noe med innhold, link til fakta eller lignende.

3 Likes

Har noen kommentarer til deler av denne erklæringen:

“Å opprettholde disse tiltakene til en vaksine er tilgjengelig vil forårsake uopprettelig skade, og de minst privilegerte blir uforholdsmessig hardt rammet.”

Kommentar:
Dette ville vært aktuelt dersom vaksiner var helt i det blå. Nå når vaksiner er et faktum og vi er i sluttfasen før tilstrekkelig mange er vaksinert, er saken litt annerledes.

“For barn er COVID-19 mindre farlig enn mange andre sykdommer, inkludert influensa.”

Kommentar:
Dette er også en påstand som nå settes under tvil. De nye mutasjoner gjør det hele langt mer usikkert med tanke på både dødelighet men først og fremst ved uheldige langtidsvirkninger.

“Etter hvert som immuniteten bygges opp i befolkningen, faller risikoen for smitte for alle, inkludert de mest utsatte. Vi vet at alle befolkninger til slutt vil oppnå flokkimmunitet – dvs. det punktet hvor frekvensen av nye infeksjoner er stabil – og at dette kan bli hjulpet (men er ikke avhengig) av en vaksine. Målet vårt bør derfor være å minimere dødelighet og sosiale skader inntil vi oppnår flokkimmunitet.”

Kommentar:
Det har kommet rapporter som sår tvil om det å ha gjennomgått sykdommen faktisk gir immunitet mot de nye mutasjoner. Det ser ut for at det er langt sikrere å vaksinere seg i den sammenheng.

I land uten nedstengninger eller andre tiltak er det sannsynlig at de minst virulente mutasjonene kommer til å dominere, da pasienter med kun lette symptomer går på arbeid eller skole og smitter andre, som heller ikke blir særlig syke.

En slik mutasjon vil kunne spre seg raskt gjennom befolkningen med lav dødelighet. De lavvirulente mutasjonene sørger for at befolkningen blir immun, og de virulente mutasjonene forsvinner helt eller nesten helt.

De mest kjente antatt virulente mutasjonene i dag har oppstått i land med kraftige nedstengninger (England, Sør-Afrika, California) mens det ikke finnes kjente svenske eller indiske virulente mutasjoner. Dette er kanskje ikke tilfeldig.

Interessant

7 Likes

Er kommet en brasiliansk variant også da.

WHO: hold kjeft og ta Vaksinen…

1 Like

Helt katastrofe i Oslo nå. Sist det døde noen av corona der er godt over en måned siden.

Er ikke det spesielt, med fulle sykehus, selv med forsinkelse på dødsfall kontra smitte?

5 Likes

Det er i vert fall en stor skam, at Norge, et av verdens rikeste land, viser seg å ha så elendig beredskap som f.eks. intensivkapasiteten på våre sykehus. Her bør det komme mye lærdom fra den evaluering man må ta etter pandemien er over.

9 Likes

“uhyre sjeldent” - gjelder den 30 åringen som døde tidligere

2 Likes

Det skal bli interessant å se om de klarer å presentere en forklaring som kan frikjenne denne vaksinen som er tilstrekkelig troverdig nok til å gjenvinne folkets tillit. Tror de fleste vil vegre seg om ikke den forklaringen blir meget god!

3 Likes

Veldig mange barn og unge legges inn på sykehus med influensa

3 Likes