Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

Siden du bor i Sverige:

I hvilken grad har du oppfattet at Svensk næringsliv har fått problemer som følge av stengte grenser?
Dette hadde vært interessant å sammenlignet med Norge.
Tror mange her i Norge har fått en sjokkerende klarhet i hvor ekstremt sårbart avhengig vi er av utenlandsk arbeidskraft. Det har vi jo til fulle fått oppdage under denne pandemien. Vi er jo ikke i stand til verken å sløye fisken vår eller plukke jordbærene våre.
Alt fra helsevesenet til byggeindustrien osv osv. Er vi blitt som en oljestat i Midtøsten?

Er vi på denne måten i en særstilling i Europa?

1 Like

Det handler vel om å bygge opp frykt for å få folk til å følge reglene.

6 Likes

Så denne nå. Interessant, takk for deling!

Tror ikke Sverige er like avhengig av denne type arbeidskraft (uten at jeg er noen ekspert på det området), og grensene er vel ikke stengt for de som bor eller jobber i Sverige. Det er bare stengt for de som besøker landet fra Norge, Storbritannia og Danmark uten god grunn.

1 Like

Ikke lett å manøvrere i dette landskapet! Nye “sannheter” hver dag…

"Vi nordmenn hamstret håndsprit og skjerpet renholdet på kollektivtransport, i butikker og rundt omkring på landets arbeidsplasser.

Men stadig mer forskning tyder på at det er få som blir smittet av å ta på overflater med virus på."

"Både folk og organisasjoner har lagt inn mye tid og penger på rengjøring.

Hvis denne innsatsen heller hadde blitt brukt på å bruke munnbind eller å bedre ventilasjonen, ville vi fått mer igjen for det, slår redaktøren fast."

6 Likes

Sykdomsforløpet er nok en del mer alvorlig med covid-19. Man er nok også redd for senvirkninger. I siste studie viste det seg jo at 60 prosent av dem som blir syke, sliter med senvirkninger.

“- Når vi så pasienter etter seks måneder, så vi at over 60 prosent hadde langtidsplager. Vi så at mange mellom 16 og 30 år hadde konsentrasjonsplager, problemer med pust og hukommelsessvikt, sier professor Rebecca Cox ved Universitetet i Bergen til kanalen.”

1 Like

Dette minner meg litt om de 14 som ble innlagt på isolat med kroppslige symptomer som pusteproblemer, sviende hals, rød hud og kløe, på grunn av mel.

Satt litt på spissen selvsagt. Det er definitivt en del som opplever langtidseffekter. Men at 60% skal oppleve langtidseffekter 6 måneder etterpå høres litt rart ut. Og det er et voldsomt sprik fra denne studien: One in 20 people likely to suffer from ‘Long COVID’, but who are they? hvor 98% var symptomfrie etter 12 uker. Over 4000 var med i studien.

7 Likes

Jeg vil tror at mange unge (og voksne) sliter med konsentrasjonsvansker etter ett år med nye tiltak annenhver uke, og uten å kunne planlegge livene sine mer enn et par dager frem om gangen. Altså helt uavhengig av covid.

Merker jo sjøl at jeg blir mer og mer apatisk. Og jeg tror ikke det skyldes at jeg har hatt covid,

8 Likes
1 Like

Hvorfor snakker de ikke lenger om den personen i 30 årene som døde av hjerneblødning? Det er jo to unge helt friske personer som har dødd av/med AstraZeneca vaksine

2 Likes

Helt klart, spesielt om man sitter mye inne, ikke får trent, ikke får slappet av og kost seg med venner.

1 Like
1 Like

Fra artikkelen:
" Det de undersøker inkluderer også et tilfelle fra forrige uke – da meldte Tynset kommune at en kvinnelig helsearbeider i 30-årene som nylig hadde fått AstraZeneca-vaksinen, hadde dødd av hjerneblødning."

3 Likes

Hvis to unge, helt friske mennesker hadde dødd av/med covid hadde det vært pressekonferanser fra regjeringen hver time.

2 Likes

En bekjent av meg i 30-årene døde av hjerneblødning. Ikke relatert til Covid-19 eller vaksine. Det er sånt som skjer. Når man vaksinerer store folkegrupper, så kommer det til å være folk som dør.

Litt vanskelig å regne på, men kanskje rundt 1000 i 30-årene som dør hvert år?

Tror det var noen som skrev over at det ikke hadde vært et dødsfall i Oslo på over en måned. Sånn sett kan man jo spørre seg om tiltakene nå står i stil med faren? Samtidig, hvor mange er det som får senvirkninger av Covid-19? Jeg har ikke sett noen tall.

4 Likes

Noen som har peiling. Kan blodpropp problemet være en kombinasjon av astra vaksinen og bruk av p-pillere? Har kun fått med meg at tilfellene av blodpropp er relatert til yngre kvinner.

3 Likes

Det er en faktor som garantert undersøkes.

2 Likes

Utrolig at WHO ikke ber om at vaksinen pauses til man vet mer

1 Like

Hvis man vet hvem som er de største donorene til WHO så er ikke det så utrolig.

Men det blir muligens en annen diskusjon .

5 Likes

Jeg mener det ble bekreftet på pressekonferansen at det var både menn og kvinner i gruppen som hadde fått blodpropp, uten at de ville si det mer nøyaktig.

1 Like