Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

Du må jo gange opp alle faktorene her? :stuck_out_tongue:

Hvis mindre enn 50-70% tar vaksinen og samfunnet åpnes opp, så er jo sannsynligheten for å få Covid-19 nær 100% i løpet av noen år. Det er veldig smittsomt og immunforsvaret ditt har omtrent ingenting å stille opp med.

Sjansen for å bli alvorlig syk er vel kanskje 100x høyere enn sjansen for å dø. Bare sammeligne tallene for innlagte på sykehus vs antall døde.

3 Likes
6 Likes

EMA: INGEN INDIKASJON PÅ AT VAKSINE HAR FØRT TIL BLODPROPP

Det europeiske legemiddelverket (EMA) er i gang med å undersøke om det er en sammenheng mellom AstraZeneca-vaksinen og tilfeller av blodpropp.

På en pressekonferanse i forkant av et ekstraordinært møte i bivirkningskomiteen til EMA, opplyser de at det er forventet å ha en konklusjon klar i løpet av torsdag denne uken.

EMA opplyser at det per nå ikke er noe som indikerer at vaksinen har ført til blodpropp, og at antall kjente tilfeller blant personer som har fått vaksinen ikke er høyere enn det som er vanlig i befolkningen. De sier også at situasjonen som nå har oppstått ikke er uventet.

På møtet i dag skal komiteen gå igjennom meldinger om blodpropp-tilstander etter AstraZeneca-vaksinering.

– Det er et formøte til et møte torsdag. På møtet i dag skal man først og fremst gå igjennom alle meldinger om denne typen hendelser fra alle landene i Europa for å få en bedre oversikt, sa Steinar Madsen i Legemiddelverket til VG tirsdag formiddag.

Alle EU- og EØS-land er representert i bivirkningskomiteen, sier han.

– Man har begynt å se etter tilsvarende hendelser i andre land. Møtet er for å diskutere denne situasjonen, sier Madsen.

Norge, Danmark og Island har midlertidig stanset bruken av vaksinen. Mandag fulgte både Frankrike, Spania, Italia og Tyskland, etter rapporter om vaksinerte som har blitt syke. Tiltaket ble omtalt som forholdsregel og et midlertidig tiltak i påvente av vurderingen fra EMA. Les mer om det her.

Min utheving. Såååå, funnene ser ut til å være statistisk ikke signifikante. Som var det jeg lurte på om var tilfellet. Konklusjonen får vi om noen dager.

Så det var ventet at store deler av Europa ville stanse bruken av vaksinen på grunn av mulige bivirkninger relatert til blodpropp og blødninger? :thinking:

Håper de mener at det var ventet etter at rapportene begynte å komme.

Det var ventet at det kom til å bli gjort funn som gjorde at de måtte undersøke nærmere. Som jeg skrev over, når man overvåker en befolkningsgruppe, så vil denne få avvik som kan se signifikante ut, uten at det er tilfellet. Det er såvidt jeg har fått med meg ikke samme personer som har bestemt at vaksineringen skal pauses. Det er vel politisk.

Man kan ikke bare se på gruppenivå

3 Likes

Forsåvidt sant, men hvis man skal vurdere å bruke vaksinen eller ikke? Tjah.

FHI anslår nå at risikoen for å dø av korona er 0,12 prosent når vi ser på befolkningen som helhet.

Men koronaviruset er fortsatt en svært farlig sykdom for eldre. For eldre personer over 80 år i Norge er dødeligheten 4 prosent.

For personer under 39 år derimot er risikoen helt nede på 0,0022 prosent, ifølge FHIs siste risikovurdering.

Så, hvis du har 100k <39 åringer som blir smittet, så vil 2,2 av dem dø av Covid-19. Risk/reward ved å ta vaksinen er vel litt hipp som happ. For de på 40-59, så vil 20 dø og for de over der, så blir det fort veldig mye verre.

Jeg er i gruppen 40-49 og er rimelig sikker på at risk/reward ved å ta AstraZeneca vs ikke noe vaksine er positiv. Mao vil gi meg lavere sjanse for sykdom/død. For de på 60+, så er det helt klart mye tryggere å bare ta vaksinen nå vs å evt vente lenge. Evt leve i isolasjon da. Samfunnet kommer jo til å åpne opp lenge før all smitte er borte.

Dödligheten är låg hos personer under 50 år såväl inom hela befolkningen som bland coronasmittade. Bakomliggande sjukdomar, såsom svår hjärtsjukdom, svår lungsjukdom eller diabetes, ökade inte märkbart risken för dödsfall bland smittade personer under 50 år jämfört med hela befolkningen.

Selv om du har andre sykdommer så er dødelighet lav om du er under 50 år.

3 Likes

Frykt er et begrep som bygger mye på ulogiske og irrasjonelle faktorer hos den enkelte.
Dette gjelder enten vi snakker om sykdomsfrykt eller vaksinefrykt.
Alt som vi ikke føler at vi selv har kontroll over, genererer gjerne frykt.
Det er da f.eks. grunnen til at en person som kjører i 200 km/t på autobahn, gjerne kan ha så stor flyskrekk at han unngår å fly. Det er ikke rasjonell tankegang, men et moment som våre helsemyndigheter må ta høyde for når eventuelt vaksinering med AstraZeneca vaksinen skal gjenopptas.

3 Likes

Lurte litt på hvorfor de ikke tok å delte opp 40-59 gruppen i to, for mente å huske det samme. Så det du sier er at mest sannsynlig så er risk/reward ved å ta AstraZeneca ikke så mye bedre enn å bare bli smittet hvis man er 40-49?

Det jeg synes er interessant her er hvordan mRNA vaksinene ser ut til å ha mye mindre bivirkninger. Det er jo utviklet flere av disse og ingen av dem ser ut til å ha “issues”.

1 Like

Det beste er for å få med folk på vaksinering er “lead by example”.

Det virker som om mange av vaksine-forkjemperne (i mangel av et bedre ord) er mest opptatt av at alle andre må ta vaksinen. Dersom de bare holdt kjeft og tok vaksinen selv så tror jeg det hadde vært mer overtalende.

1 Like

Så, hvilke vaksineforkjempere er det du vet om som ikke vil ta vaksinen?

What?

Det er idiotisk å la frykt styre hvordan han håndterer aksjer i stedet for å vurdere risk/reward.

2 Likes

De vil sikkert ta den selv, det var ikke det jeg mente.

Poenget mitt var at det nytter ikke å hyle og skrike på andre og kalle dem idioter.

Det de bør gjøre er å ta vaksinen og si “se, dette gikk helt fint”.

My two cents.

1 Like

Frykten for å tape penger er hele grunnen til at mam tenker risk/reward, @Christian

Nå må vi virkelig snakke forbi hverandre her :smiley:

Det gjør de da virkelig også? Men hvis du ikke er i risikogruppen, så får du ikke “snike”? :stuck_out_tongue:

mRNA teknologien ser virkelig ut til å ha sitt store gjennombrudd i denne pandemien.

Når det gjelder dødeligheten for 40-49 så er det i Sverige registrert 84 koronarelaterte dødsfall i Sverige mens 546 har havnet på intensivavdeling. Det er 132k registrerte smittede i aldersgruppen. Så 1 pr 242 registrert smittet havnet på intensivavdeling og 1 pr 1572 registrerte smittede døde.

2 Likes

Ja! Vi får legge den død😁

2 Likes