Media styrer verden. Det er de som skaper vaksine frykt, virus frykt og Trump frykt Dagbladet har blitt de størske cliclbait horene som finnes i norsk media. De burde kanskje ha kjørt propeganda på senskader i forbindelse med pandemien, så hadde kanskje tørste ungdommer ikke tatt helt av …
Burde vel åpne opp begge veier nå etter over et år og nå som de eldste og mest utsatte er vaksinert
Vi har nå mer smitte en i UK og er i ferd med å ta igjen USA. Jeg mener det hadde vært helt feil å vente med tiltak. Økningen er alt for bratt til at det hadde vært forsvarlig å vente noe lenger.
Antall smittet 16.03.21:
Oslo: 465
Bergen: 6
Trondheim: 1
På hvilket punkt er det lov å kritisere Raymond Johansen for svak styring? Tallenes tale er klinkende klar.
Hva mener du skulle vært annerledes?
Husk du kan ta på deg etterpåklokskapsbrillene samt slippe å stå inne for feil valg.
Mener du virkelig at ingenting skulle blitt gjort annerledes i Oslo?
Jeg kan gi deg det konkrete tiltaket som burde vært tatt i bruk for flere uker siden:
Strengere restriksjoner på østkanten enn vestkanten.
Må jo først og fremst være å bygge større og billigere boliger siden vi vet at trangboddhet er den største risikofaktoren for å bli smittet. Så jevne ut Oslo med jorda og erstatte med utspredd villabebyggelse må jo være øverst på agendaen tenker jeg.
Mange bor trangt i Trondheim og Bergen?
Er nok litt flere storfamilier på Oslo øst enn hva det er i Trondheim og Bergen.
Men forskjellsbehandlingen er/har vært enorm. Når voksne mennesker folk fra Oslo øst (host) samles i hundretall så blir det bare en mild advarsel fra politiet, mens hvis et par ungdommer fra Oslo vest møtes så får de store bøter og trues med fengsel.
Finn det info om hvor mange som bur per kvm boareal? Må også kunne skille dei som bur åleine
Over 20% av befolkningen i Oslo lever «trangt» har ikke tallet for Trondheim, men burde gå an å finne ut. Jeg studerte på NTNU og vokste opp i Oslo, og mitt inntrykk er at det er en viss forskjell mellom byene
Tror mange av problemene i Oslo skyldes kulturforskjeller og manglende tillit til myndigheter. Er det ikke mye av samme problematikk i tilsvarende miljøer i Sverige?
Var på østkanten en tur i høst og la merke til hvor flinke alle var til å bruke munnbind. Tenker dette handler om trangboddhet, ikke kultur.
En mulig kulturforskjell er at det er mer vanlig i mange andre kulturer å bo sammen i flere generasjoner i store husholdninger. Dessverre er det også slik at ikke alle har mulighet til hjemmekontor og da er det nok en viss overvekt mot at innvandrere har de jobbene der man må gå på jobben - ikke en kulturforskjell, men sosioøkonomisk forskjell.