Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

“En viss forskjell mellom byene”.

Det er jammen meg “en viss forskjell” i smittetallene også.

Trondheim: 1.
Oslo: 465.

Både Oslo og Trondheim har yrker som ikke kan utføres fra hjemmekontor.

Du må se på snittet over hele pandemien

At gamle og unge bor sammen i storfamilier, handler gjerne også om kultur?

Ja, både Norge og Sverige (og andre land) har vært altfor dårlige på tiltak som beskytter innvandrere.

Her i Sverige er det også slik at mange av de som jobber på sykehjemmene (som i tillegg er altfor store privatiserte institusjoner) er innvandrere og da slår det dobbelt negativt ut.

No er ikkje eg så smart men hvordan kan nesten halvparten av husholdningene i Oslo består av en person, når kun 24,1% bor åleine?

1 Like

De som bor sammen utgjør jo da færre husholdninger enn det er personer.

Tenk deg følgende husholdninger: 1, 1, 3, 3. (2/4) 50% av husholdningen består av en person. 2/8 (25%) av personene bor alene.

2 Likes

Er vel ikke verre enn at hver husholdning med mer enn1 i snitt har rundt 3 personer.

Ja sjølvsagt. Litt tidlig på morgningen.

https://www.ssb.no/statbank/table/11046/

Mange flere utlendinger som bor i Oslo i % i forhold til Trondheim. Så det har kanskje litt med kultur.

1 Like

Eller en kombinasjon med økonomi. Tror at hvis dem hadde råd til det så hadde dem skaffet seg mer kvm.

2 Likes

En kombinasjon er mest sannsynlig.

Eg vil holde litt på kultur her.
Hva er særegent for nordmenn? Svar uavhengighet.

Vi flytter fort ut og vil ikkje være avhengig av noen. Foreldra skylder oss ingenting.
Staten betaler: skole, barnehage, helse, boligstøtte, økonomisk trygghet.

1 Like

Er det noe denne pandemien har vist så er det at nordmenn er svært lite uavhengige, spør du meg.

Hvis det er noe som er særegent for nordmenn så er det en ekstremt sterk tiltro til myndighetene. Generelt er jo dette noe som utlendinger synes er spesielt og fint med Norge (og de skandinaviske land) - at man har en ekstremt høy tillit til hverandre i samfunnet.

2 Likes

Under 28 000 som bor trangt i Trondheim og rett under 137 000 i Oslo er nok en av puslespillbrikkene. Så må man også se på hvor mange kommer inn og ut av landet gjennom Oslo vs Trondheim osv.

1 Like

Dette er faktisk et ekstremt viktig vestlig poeng.

Opplever at asiatere blant aent syntes vesten har elendige familieverdier.

Vi tar ikke vare på våre eldre, vi flytter så fort vi kan vekk fra familien osv. Rett og slett fordi staten har tatt mange av disse oppgavene for oss. Som jo tross alt er et privilegium.

På godt og vondt. Vi får neppe bedre familierelasjoner av å lempe alt av problemer over på staten. Dette manifesterer seg i lav fødselsrate og mer fokus på selvrealisering.

10 Likes

Ble henlagt ja😅 Mye som skurrer i artikkelen å synes jeg, står det er nasjonale tiltak som forbyr dette, men i følge lokale tiltak var dette tillatt😅
Men det var jo det motsatte😂

Uansett så beviser jo dette hvor vanskelig det er for folk å forstå hva som er gjeldene når og hvor… og for hvem😅

2 Likes

Utrolig skuffende - likhet for loven gjelder ikke. Det er bare ungdommer på bursdagsfest som skal bøtelegges.

6 Likes

Hjelper iallefall ikke på tilliten mellom vanlige folk og beslutningstakere/politikere!

Og hvorfor skal vanlige folk i Bodø og landet rundt følge reglene når de som lager de, ikke følger de selv😅

1 Like

Politikere som lager lover som bryter med individets frihet og selvbestemmelsesrett, men som de selv ikke trenger å følge. Høres ut som et autoritært samfunn.

3 Likes

Står jo klart å tydelig at det er til enhver tid de strengeste reglene i de to forskjellige forskriftene som gjelder😅

Må nesten ha studert jus for å foreta seg noe i disse tider😂

1 Like