Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

Beklager. Fjernet en link jeg ikke har sett på.
Var ikke klar over at resten av teksten var uoversettbar uten den.
Her er med link. Spørsmålet mitt står fortsatt.

WHO guidance Diagnostic testing for SARS-CoV-2 states that careful interpretation of weak positive results is needed ( 1 ). The cycle threshold (Ct) needed to detect virus is inversely proportional to the patient’s viral load. Where test results do not correspond with the clinical presentation, a new specimen should be taken and retested using the same or different NAT technology.

WHO reminds IVD users that disease prevalence alters the predictive value of test results; as disease prevalence decreases, the risk of false positive increases ( 2 ). This means that the probability that a person who has a positive result (SARS-CoV-2 detected) is truly infected with SARS-CoV-2 decreases as prevalence decreases, irrespective of the claimed specificity.

Most PCR assays are indicated as an aid for diagnosis, therefore, health care providers must consider any result in combination with timing of sampling, specimen type, assay specifics, clinical observations, patient history, confirmed status of any contacts, and epidemiological information.

Edit: Kanskje enklest å linke direkte

1 Like

Står vel bare at man skal være forsiktig med å tolke svakt positive prøver som positive, dvs. der det kreves mange sykluser før man får et positivt svar. Hvor mange sykler man behøver er omvendt proporsjonal med hvor mye virus som finnes. Dersom man får positivt svar men personen ikke har symptomer bør an kjøre en ny test med samme eller annen teknologi.

Så litt generelt om at hvis det er lite smitte så øker sjansen for falske positive svar.

Så litt generelt om at PCR testing er et hjelpemiddel for diagnostisering og at andre vanlige undersøkelser også bør gjøres og tas med i vurderingen.

Det var min ikke-faglige forståelse av teksten. Jeg ser ikke at det skal være noe kontroversielt der.

1 Like

Og det er vel egentlig greia når man begynner undersøkelsen sin om noe er riktig med tolkning fra noen som driver med misinformasjon. Man får et skjeivt syn på virkligheten og når man ikke er fagperson, så er det lett å bli lurt.

Du har et poeng, men tror ikke det er fullt så enkelt i dette tilfelle. Kan anbefale å lese gjennom Review report av Corman-Drosten-artikkelen. Denne er i hvert fall skrevet av fagpersoner.

https://cormandrostenreview.com/report/

Som de skriver:

In case of virus detection, >35 cycles only detects signals which do not correlate with infectious virus as determined by isolation in cell culture [reviewed in 2]; if someone is tested by PCR as positive when a threshold of 35 cycles or higher is used (as is the case in most laboratories in Europe & the US), the probability that said person is actually infected is less than 3%, the probability that said result is a false positive is 97% [reviewed in 3]

Er det noen som vet antall sykluser som blir brukt i Norge?

1 Like

Takk. Ikke ulikt min tolkning da. Men også politikerspråk.
Vil en politiker innrømme feil, eller vil «hen» vil bare vri på tidligere uttalelser?

Hvor mange sykluser bruker man i Norge?

Skjer det, eller er det én test og svaret som kommer er svaret som gjelder, via sms, digital postkasse el?
Blir hver enkelt «positiv» fulgt opp av lege?

Skjer det, eller er det «drop in» via bil? Inn ut på to minutter?
Blir hver enkelt «positiv» fulgt opp av lege?

Derfor jeg gikk videre til kilden, og spør rundt kilden, de som skal være fasit. At du blir hengende igjen ved «han sa, men han er dum, så da avskriver jeg alt uansett…» får være opp til deg. Blind høne osv…
Jeg spør fordi jeg lurer, ikke for å ta noen, hverken mer eller mindre.

2 Likes

https://tidsskriftet.no/2020/10/kommentar/svar-til-herland

1 Like

Nå er det ikke nødvendigvis hvor mange sykluser man kjører som er avgjørende. Det er jo hvor mange sykluser som måtte til før man eventuelt fikk påvist viruset. Så man kan godt kjøre latterlig mange sykluser og så tolke resultatet ut ifra hvor mange som måtte til før viruset er påvist.

Nøyaktig hvilke “regler” man nå tolker etter i Norge vet jeg ikke. Men det er jo ikke noe som tyder på at falske positive er et problem i Norge. det vil feks. være veldig vanskelig å fastslå hvilken utgave av viruset det er snakk om ved en falsk positiv prøve. Man gjør ganske mye mutasjonstesting nå og jeg er rimelig sikker på at man ville oppdaget om det var et problem med falske positive prøver da.

2 Likes

AstraZeneca

Hva trur dere, er det mulig at vaksinen settes feil? Høres litt utrulig ut for meg. Er det isåfall mulig å sjekke det i ettertid?

"
De mener vaksinene settes feil, slik at stoffene havner direkte inn i blodbanen, ikke i skuldermuskulaturen der de egentlig hører hjemme.

– Hvis vaksinen gis på feil måte, kan det i verste fall gi en så voldsom, systematisk og inflammatorisk reaksjon at det kan føre til mange små blodpropper, blant annet i lungene, sier Høiby.
"

https://sundhedspolitisktidsskrift.dk/nyheder/4590-laeger-ringe-teknik-er-muligvis-skyld-i-alvorlige-bivirkninger-ved-covid-19-vaccine.html

Edit:

"
Og feil vaksinasjonsteknikk kan ikke forklare det lave nivået av antall blodplater, sier Grødeland til TV 2.
"

2 Likes

Det kan jo godt være noe i teorien men jeg vil tro at det i tilfelle er en kombinasjon av dette og andre faktorer som i tilfelle er avgjørende. Men definitivt noe de bør undersøke nærmere, og det regner jeg med de gjør også.

Merkelig at de ikke har økt kapasiteten betydelig :thinking: Får håpe de har en plan her. I Brasil som får de største overskriftene ligger de vel på rundt 80% av kapasiteten, mens på Østlandet er det allerede sprengt :face_with_raised_eyebrow:

1 Like

Er vel ikke å forvente at man skal øke normalkapasiteten så mye.
Står følgende da:

400 stående plasser

I oktober la alle de fire regionale foretakene på oppdrag fra regjeringen frem planer for oppskalering av intensivplasser.

Ifølge tall TV 2 har hentet fra oppskaleringsplanene har Norge nå 400 stående intensivplasser. Dette tallet kan pumpes opp til 1245 plasser i en kort periode. Disse ekstra plassene har derimot ikke den samme kvaliteten som de faste intensivsengene.

De er fordelt slik:

• Helse Sør-Øst har 157 - kan skalere opp til 678
  • Helse Vest har 179 - kan skalere opp til 292
  • Helse Midt-Norge har 38 - kan skalere opp til 195
  • Helse Nord har 26 - kan skalere opp til 80
3 Likes

Ikke mangler det rapporter som påpeker den manglende intensivkapasisteten, heller…

2 Likes

Spørs hva dette fører til da.

2 Likes

Om EMA, på tross av dette, konkluderer med at fordelene likevel oppveier ulempene, skal du virkelig få slite med å få mange til å ta denne vaksinen.
Det neste som også må avklares, er om det har sammenheng med hvordan vaksinen settes feilaktig i blodbane i stedet for muskel, samt om dette like gjerne kunne skjedd med noen av de andre typer vaksiner også.

Trøsten for alle dem som har tatt denne vaksinen, er vel at enten får du en slik reaksjon, eller så får du den ikke. Det bør bety at har det gått bra de første uker, er antagelig ikke dette noe man trenger å bekymre seg over som mulig langtidsbivirkning.

Ikke så mange som vil ta denne AstraZeneca-vaksinen nå er jeg redd.

Unntaket må være de journalistene som har erklært at de gladelig dør av vaksinen.

2 Likes

Ja dette kan bli vel spennende. Uansett videre konklusjon så vil unge friske personer vegre seg kraftig mot å ta AZ vaksinen. Problemet er at Johnson & Johnson sin vaksine - som er den som i stor grad skal redde Norge - også virker på samme måte som AZ sin vaksine (begge er såkalte adenovirus viral vector vaksiner), uten at det trenger være lik problemstilling av den grunn. Men jeg frykter motviljen også vil spre seg til Johnson & Johnson sin vaksine.

“Kraftig immunrespons” som en direkte følge av vaksinen. Ganske klar tale.

Edit: På pressekonferansen er svaret et tydelig “Ja” om det mistenkes underrapportering i England. (England har som kjent vaksinert svært mange med AZ).

En død til nå av 121k vaksinerte vs Lockdown i evigheter. Ruller terningen jeg.

1 Like

Mmmm, hvor mange “unge” friske går igjennom Covid-19 uten stort sett ingen symptomer?
Jeg kjører terning på Covid-19 isteden for på AZ vaksinen.

3 Likes

Var det blodpropp/dic årsak til at astra zenica vaksinene ble pauset før den ble godkjent. Noen som vet?