Har vel ikke skjedd overvettes mye i aksjen siden utbetaling av utbytte (NOK 3.) Og det er jo ikke så lenge siden, ja, faktisk i går. Ikke så ofte man hører om utbytter som faktisk blir FREMSKYNDET. Så det må man ta med seg i positiv forstand! Ja, og så gikk det frem av aksjonærlisten i går kveld at bjellesauen Harald Moræus Hanssen (Uthalden) kjøpte 15,000 aksjer. Han har med det over 8.1 (!!) millioner aksjer i gamle “Bolette Dolphin”.
Da er det bare å lene seg mer eller mindre avslappet tilbake. Ønsker herrskapet (barskap og andre skap) en fortsatt god mai måned!
Og husk væskeinntaket!
Intet nytt under verken kjolen eller solen siste par uker, med andre ord. Dog, for en uke eller der omkring siden var det et par av de “store” investorene som lastet opp i etterkant av HMM. Innbiller meg en av kjendisene der var Aksel Lund Svindal. Jeg stusset litt over det og de andre, og må jo innrømme å ha solgt meg ganske godt ned i forkant (sry, etterkant) av at kursen nådde 28.50 (+). Og så ble det jo 3 kroner i utbytte (eller enda bedre?: Tilbakebetaling av aksjekapital). Så etter å ha sett ALS, HMM & Cos nye inntog kjøpte jeg meg noe opp igjen.
Poenget? Vel, kanskje vagt, men det har blitt børsnotert et annet selskap med bare ett eiet drillskip, nemlig Ventura Offshore. Slik jeg ser det er dette “bare” en 6. generasjons enhet. Og så har de i tillegg en semi-submersible rigg. Uansett så er selskapet promotert av Pareto som “riggsatsingen til Christen Sveaas og Arne Fredly”.
Bottom line: First we take Manhattan, THEN we take DVD!
Nuvel. Berlin er nok også bra, men fortsatt god sommer!
Praktfullt! Ikke uten grunn at de “store gutta” har kjøpt seg opp seneste måneden eller to. Og i kjølvannet har de fått med seg de “sporty” gutta som Aksel Lund Svindal (med far) på baksetet til Grimstad-gutten Hushovd, samt kongen på haugen Moræus “Uthalden” Hanssen! Jaja, hva skal man si, annet enn at dette er en fin sankthans!
Gratulerer så mye til medaksjonærer!
Ikke feir med måte!
PS. Ikke skal vi skatte av det heller (til kommunistene). Feir dobbelt!
Årlig dividend yield på 25% (utbytte/aksjekurs) er pent om 1.50 i utbytte pr kvartal opprettholdes framover. Aksjekursen må nok opp i så tilfelle.
Amen!
Oslo (Infront TDN Direkt): Fearnley Securities nedjusterer kursmålet på Deep Value Driller (DVD) til 30 kroner pr aksje, fra 33 kroner, og gjentar en kjøpsanbefaling.
Det fremgår av en oppdatering fra meglerhuset tirsdag.
Fearnley peker på at utbyttet annonsert mandag på 1,5 kroner pr aksje er støttet av den økte gjelden og mener nivået ikke er bærekraftig, hvis ikke selskapets refinansierer og øker gjeldsnivået i første halvår 2025.
Meglerhuset estimerer at DVD vil generere en bareboat-omsetning på 14 millioner dollar pr kvartal, som gir en utbyttekapasitet pr kvartal på 0,65 kroner pr aksje.
“Det tilsvarer en årlig utbytteavkastning på 10,7 prosent, ikke dårlig i det hele tatt”, heter det.
Takk! Disse anal-ytikerne er det ikke lett å bli klok på. Skjønt de skal vel kanskje bare promotore et annet riggselskap i stedet: Ventura?
Uansett så går kursen (som forventet) opp!
Kjøpte mine første aksjer i DVD 20.05.22. Tror kursen da lå på 15.65. Heller ikke helt sikker på hvor mange aksjer jeg hadde på det meste, det er heller ikke så viktig. Jeg er en gammel, men utålmodig sjel, så jeg må handle, kall det dag- eller ukes-trading. Men jeg solgte meg ut 26. juni i år, etter rundt 600 handler i aksjen ble det en realisert gevinst på NOK 2.25 mill. For meg mye penger, bare én aksje jeg har tjent mer på, det var i MPCC (hvor jeg nok for tidlig gikk ut i fjor).
Felles for begge aksjer og sett fra mitt ståsted er at Uthalden (Harald Moræus-Hanssen) både har vært og fremdeles er stor aksjonær i begge selskaper. Jeg syntes det ikke er så dumt å følge i hans fotspor. Så etter litt nøling/savn vendte jeg tilbake til DVD i begynnelsen av august. Nå har jeg rundt 160,000 aksjer der, mens «stormogulen» og shippingguruen Moræus har i overkant av 8.3 millioner aksjer! Listen over de 50 største kryr av finanskjendiser, det skal man heller ikke bagatellisere. Tabloidpressen nevner kanskje også av og til at tidligere idrettshelter som Thor Hushovd og Aksel Lund Svindal (tror også Svindals far har et par hundre tusen aksjer) er inne på listen.
Omsider har også FA fått øynene opp for DVD; de har nå byttet ut MPCC med DVD i sin «Bjellesauportefølje». Min eget lille «comeback» har innrømmelsesmessig ikke vært noen stor suksess hittil, aksjen har dessverre mer eller mindre jevnt og trutt sunket ned i sumpen. But it ain’t over until the fat lady sings! Håper jeg da. At C/P-et til Saipem blir forlenget (opsjon) tar jeg nærmest for gitt, likeens at det blir delt ut ytterligere utbytte i år. Drømmescenario er selvfølgelig at skipet blir solgt (hvor vel Saipem er den mest naturlige beileren). Hva skuta kan være verdt? Litt usikker, men kanskje $ 300,000,000?
Er som nevnt trader, men kan godt vente til q3-tallene kommer første november. Det eneste negative (bortsett fra kursutvikling siste halvannen måned) er egentlig at ledelsen er omtrent som et kamskjell mht informasjon. Men ok, fint lite en liten maur som jeg kan gjøre med det, forskjellige selskaper; forskjellig modus operandi!
Da gjenstår det bare å ønske herskapet en fortsatt god helg – og etter kirketid er det muligens tillatt å sjekke om det er noe flytende igjen i barskapet! Subsidiært kjøleskapet!