Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Deep Value Driller (DVD)

Børsmelding:

NewsWeb (oslobors.no)

Leser den pragmatisk (må innrømmes), og ser det som mindre utgifter for firmaet at Maier skal bruke mindre tid i DVD.

Ok. Aksjekursen har ikke akkurat vært noe å skryte av siste uken(e?). Dårlig unnskyldning muligens å si at det har den heller ikke vært for andre i segmentet rundt oljedrilling (ref ODL osv). Mulig smitte-effekt at Northern Drilling har stupt tsunamiaktig i dag. Ok og fair enough.

Uansett, Xtrainvestor.com gjengir i dag en riggrapport fra Fearnleys. Og den er litt hyggelig lesning. Like før “vår dame” er i ferd med å ankomme Las Palmas om noen skarve timer!

RIGGRAPPORT: Fearnley er ute med en riggrapport der de har kjøp på alle nevnte og øker kursmålene i samtlige: Borr NOK 118 (102), Deep Value Driller NOK 37 (28), Dolphin Drilling NOK 19 (17), Odfjell Drilling NOK 47 (44), Northern Ocean NOK 23 (20), Seadrill NOK 643 (540), Shelf Drilling NOK 56 (49), Diamond Offshore USD 19 (16), Noble USD 59 (52), Transocean USD 9,8 (7) og Valaris USD 114 (98).

Fortsatt god påske (eller høst)!

:grinning: :beers:

Ok, nå tar også Pareto opp dekning på skuta vår. Som også gjengitt hos FA:

sitat

Deep Value Drillers eneste boreskip har nylig startet opp på kontrakt med Saipem, og har begynt å generere inntekter.

Nå tar Pareto Securities opp dekning av Deep Value Driller-aksjen med en kjøpsanbefaling og et kursmål på 35 kroner.

Det betyr en oppside på rundt 45 prosent fra sluttkursen tirsdag. Onsdag formiddag stiger aksjen 3,3 prosent til 24,85 prosent på Oslo Børs.

Pareto Securities estimerer blant annet at Deep Value Driller vil kunne ha en utbyttekapasitet på rundt 50 prosent av dagens markedsverdi under den treårige kontrakten til boreskipet, eller rundt 75 prosent inkludert opsjonen på ett år. Det tilsvarer en årlig yield på rundt 20 prosent i fireårs-perioden, noe Pareto anser som attraktivt sett opp mot sammenlignbare selskaper.

54 mill. i året

Deep Value Driller ble etablert for et par år siden da Harald Moræus-Hanssen, Gunnar Hvammen og en rekke andre kjente investorer gikk sammen om å kjøpe boreskipet «Bolette Dolphin» på brannsalg for 65 millioner dollar. Totalt med vedlikehold og klargjøring til kontrakt, er det investert til sammen rundt 145 millioner dollar i skipet, som nå heter «Deep Value Driller».

I januar i år ble boreskipet tildelt en såkalt bareboat-kontrakt med Saipem for boring av 11 brønner utenfor Elfenbenskysten. Kontrakten har en estimert varighet på rundt tre år og en verdi på rundt 160 millioner dollar, tilsvarende 1,6 milliarder kroner, i tillegg til opsjoner.

Ifølge Pareto Securities vil den faste kontrakten generere en årlig EBITDA på rundt 54 millioner dollar, og med opsjonen på 57 millioner dollar.

I en melding fra selskapet i forrige måned, opplyste det at det venter å være i posisjon til å betale utbytter fra 2024.

sitat slutt

Og “damen” er vel ankommet (utenfor) Abidjan. Iom at skipet gikk på BB til Saipem 08.09.23 kan vi nå kanskje forvente børsmelding (eller i det minste oppdatering) mht mobiliserings-fee og første hyre fra Saipem. Den som lever osv…

:grinning: :beers:

Markedet ser ut til å stramme seg til ytterligere mot slutten av 2024, 4x ev/ebitda som er pareto`s grunnlag for TP. Det er som sagt med dagens rater på 450 kusd/d. Ser for meg at vi kan forvente høyere dagrater mot slutten av neste år. 4x ev/ebitda med dagrater på 550 kusd/d gir hele 50 kr per aksje i dvd. Mangel på skip mot slutten av 24 og høyere dagrater bør rettferdiggjøre multippelekspansjon og ytterligere oppside :+1: :muscle:

1 Like

Det var et fint innspill! Er ikke så flink selv med verken tallknusing eller det meste. Men vi lever vel alle i håp om at fremtiden skal bli slik (eller slik). Ellers hadde vi nok ikke investert. Uansett, håper du får rett - og meg er det ikke i mot at julekveld kommer også i år!

:christmas_tree: :grinning:

Det nærmer seg (i morgen mener jeg) q3 tall. De i seg selv er det vel få som bryr seg om, for det har nok vært mest utgifter. Uansett, skuta ligger nå sør for Abidjan, vel arrivert Elfenbenskysten. Og det er “guidingen” i morgendagens rapport jeg ser noenlunde lyst frem mot. Mht status ifm mobiliserings-fee og fremtidige utbytter mm. For fra nå av vil utgifter bli mikroskopiske, Saipem (som vel må kunne assosieres med den italienske stat) vil betale iht til inngått avtale.

Okke som, vi får se i morgen den (snøfylte) dag! Fortsatt god påske!

:grinning: :beer:

Da er q3-tallene publisert:

NewsWeb (oslobors.no)

Viktigste er vel kanskje:

sitat

The Drillship has since end of January 2023 been undergoing an intensive reactivation project, and the Drillship was delivered to the Charterer 8. September 2023. The drillship arrived West Africa 9. October 2023 where she commenced operation. Daily rates are invoiced monthly, and first payment is received. Also the contractual mobilization fee 7.5 million USD has been paid by contractor.

The forecasted reactivation cost was USD 43.6 million. Findings during opening up, increased market activity globally leads to cost inflation, high price on fuel and shore power have caused increased costs. In addition delay in delivery and an unforeseen and temporary relocation of the Drillship during reactivation added costs of approximately USD 6 million. As a consequence thereof, the total project cost is estimated to USD 62 million.

Due to the cost increase, the company has established a credit line with major shareholders of 7.5 million USD. The Board evaluates cash flow balance to be satisfactory.

Main events going forward

The project is technically completed and BOP2 is undergoing final pressure tests ready to be deployed.

sitat slutt

PS. Ser fra q2-tallene at da var reaktiveringskostnadene estimert til $ 55 mill, nå altså 7 (og ikke 6) m høyere (totalt $ 62m).

Okke som, dere får ha en fin helg!

:beer: :grinning:

Fra PAS i dag.

Mange takk for den gjengivelsen!

God helg! :grinning: :ok_hand: :beer: :beer:

Hva tenker vi, er vi klare for utbytte? Vært rolig her mens DVD har jobbet på i Afrika

Ja, det er vel det spørsmålet som hittil er mest uavklart. Altså om NÅR utbyttene starter å komme! Og ledelsen har ikke vært særlig informative, kan man trygt si. Og det med avklaringen rundt
utbytte er nok en av grunnene til at kursen har gått sidelengs/ned siste halvår eller så. Ellers er
de største aksjonærene særdeles trofaste, de kjøper vel mer enn det motsatte. Og markedet holder seg sterkt, samtidig som det ikke blir kontrahert lignende enheter (drillskip) heller. Og det vil det slik jeg ser det, heller ikke skje i overskuelig fremtid. Kostnadene for et slikt “eventyr” er nok ganske avskrekkende. Selv håper jeg på 1) avklaring rundt utbytte nærmeste måned eller to, og/eller 2) drøm om at skuta blir solgt! Alt foran (som vanlig) bare mine subjektive tanker. Men for all del, vi får satse på medvind!

:beers: :grinning:

1 Like

Det ble et lite løft i kursen i går. Og selv om det ikke direkte har noe å si for DVD’s inntjening, så er
det nok ikke akkurat negativt at skuten/Saipem har gjort et oljefunn:

Eni Makes Major Discovery Offshore Côte d’Ivoire (oedigital.com)

Og 3. mai kommer Q1-tallene, så om ikke før, får vi håpe utbytte-utsiktene vil bli annonsert senest da!

:beers: :beer: :beers:

Det er ikke mye av informasjon som har blir gitt av selskapet den siste tiden, men den som venter på noe godt venter ikke forgjeves. Øh, av og til i det minste …Og med noe godt mener jeg et utbytte på NOK 3. pr aksje. Selv etter at kommunistene som styrer landet skal ha sine 37% (?) i skatt, så blir det alltids litt igjen til å kjøpe en øl eller 2 (basis mine 102,000 aksjer):

NewsWeb (oslobors.no)

Nå skal man kanskje ikke ta gledene på forskudd, skjønt hvorfor ikke? Det blir nok tid for en eller annen nedtur! Forhåpentligvis ikke før påsken er over …

Påskemorgen slukker sorgen til evig tid!

Skål til alle medaksjonærer! Ja, og god påske til alle!

:beer: :beers: :rocket: :rocket:

2 Likes

var ikke dette akkurat som forventet omtrent? Syns kanskje det er litt rart å låne opp ekstra til 10% rente for å betale litt ekstra utbytte

Du skal slippe skatt på de første utbyttene.
For tax purposes dividends will be classified as a repayment of paid in capital
and not a taxable dividend, for as long as there is paid-in capital available on
DVD’s shares."

Men det er 3 kr årlig, med kvartalsvis utbetaling?

Det ser det ut som du har helt rett i - leste ikke så nøye må jeg innrømme, og intet er bedre - altså det som ikke er skattebelagt!

Virket litt rart det med å låne opp til utbytte, men mulig grunnen er å finne i at skipets verdi
har steget en del i år, og at de derfor kan tillate seg samme. Mht utbytte ser det for meg ut som det blir NOK 3 nå i mai måned, og så kvartalsvise utbytter deretter. Hva de blir på er for meg noe i det blå, før var det av enkelte antydet 1 krone, men nå da belåning har økt blir det kanskje litt mindre?

Syntes uansett dette er gode nyheter!

Så jeg ønsker fortsatt god påske, ja gjerne pinse også!

:grinning: :beers: :beers:

1 Like

Juhu, når Hvammen kjøper 1 millioner aksjer på kurs 27.15 i DVD, da må man vel kalle det et kjøpssignal (ok da, i hvert fall ikke salgssignal kanskje)?

3 April 2024: Gunnar Hvammen, board member and primary insider of Deep Value Driller AS (the “Company”), has on 2 April 2024 acquired 1,000,000 shares in the Company at an average price of NOK 27.15 per share, acting through Solan Capital AS. Following the transaction, Gunnar Hvammen and his closely associated companies hold 8,000,000 shares, equivalent to approximately 9.3% of the Company’s share capital, in addition to 2,433,333 warrants. See the enclosed form for further details.

This information is subject to the disclosure requirements in Regulation EU 596/2014 (MAR) article 19 number 3 and section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act.

NewsWeb (oslobors.no)

:dancing_women: :money_with_wings: :moneybag: :beers: :beer:

1 Like

@pdx mulig å få meldinger aktivert her?

Aktivert nå :slight_smile:

1 Like

Financial calendar