Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Deep Value Driller (DVD)

Nå abonnerer ikke jeg (men kanskje du?) på Tysnesbladet. Så fint om du kan sitere fra artikkelen. Særlig dersom det står hvem som betaler regningen. Uansett, ha en fortreffelig helg! :beers:

Jeg har ikke tilgang på artikkelen, men DVD har jo ikke meldt at de har overlevert skuta, så hvem sin regninger detter går på er vel rimelig opplagt?

Vel, fint bilde var det i Tysnes-blekka. Det skal de ha!

Jeg forholder meg til DVD’s hjemmeside. Det står sist under generell update:

sitat

DVD has completed a successful Sea Trial and is heading back to Westcon Yard for handover to Saipem and final preparation for the voyage to West Africa

sitat slutt

Så står det under SISTE sitat "Update August 21, 2023:

Deep Value Driller left Westcon Yard today and is preparing for the voyage to West Africa"

sitat slutt

For meg er det således rimelig opplagt at overtagelse til befrakter har funnet sted og det som skjer nå er det sistnevnte i sitatet (ie mobilisering). Ellers har omsetningen i aksjen vært upåklagelig siste tiden, og ser milliardæren Simen Thorsen (via Hortulan) økte med 800 000 aksjer forleden dag. Så ser ut som noen har troen!

Har De for øvrig noen aksjer i selskapet selv? Spør av ren nysgjerrighet selvfølgelig, avkastning hittil i år har vel bare vært rundt 50%, så noen er kanskje litt skuffet (dog svært få blant de største aksjonærene syntes det som).

1 Like

Som aktiv skipsmegler støtter jeg siste taler!

Forholde seg til hva selskapet sier, ikke rykter og synsing. De har levert på alt de har sagt.

Ok. Virker som begge parter da arbeider mot felles mål. 5% margin kan vi leve med!

1 Like

Det er ikke lett å vite om vi er 95% i mål mht BBCP. Eller hva vi nå enn er. Men ingen kan vel (?) klage på utviklingen i aksjekursen siste dagene? Den dundrer videre opp på ganske friskt volum. Av de “store” er det vel bare Thor Hushovd som har lempet litt på beholdningen i det siste. Og det må jo syklisten fra Ibsen-land få lov til å gjøre!

Ingen vet hva morgendagen bringer, men jeg syntes det er bedre å ta gledene på forskudd enn det motsatte. Så derfor, salud til alle medaksjonærer!!

PS. Er kjøp av hele skuten et mulig tema sett fra Saipems side? Eller er det helt utopisk? Jaja. Sånn går no dagan.

:grinning: :beers: :grinning: :beers:

05.09.2023 NORMAND SIRIUS SR Group N RNR Chain work Deep Value Driller, D/D 3

Jo, takk for den infoen! Men utover at supply-skipet er underveis for “kjetting-arbeide”, hva legger du i det? :grinning: :thinking:

https://newsweb.oslobors.no/message/599026

Da er vi i gang!

Ja og takk - strålende - i mål med første fase! Utbytte følger!
Og sist, men ikke minst: Helg - det betyr:

:beers: :beers: :dancing_women:

1 Like

For hva det er verdt (sikkert ikke mest); det ryktes at långiver for reaktiviserings-kostnadene meldt av DVD 23.02.2023 (DVD Ltd. has entered into a USD 75 million senior secured term loan facility agreement (the “Loan Facility”) with a reputable private lender) var en kar ved navn Fredriksen. Mulig fornavn John.
:grinning:

Hvor går veien videre? Selv har jeg som vanlig verken svar på dette eller følgende spørsmål (få kjenner fremtiden), men det kan av og til være opportunt å gjøre seg noen betraktninger. Men «usikkerheten» rundt overlevering av skipet til Saipem kan vi heldigvis legge bak oss. I den grad den var der. Tåken har lettet, fra nå av strømmer rundt $ 146,000 daglig inn på rederiets konto. Og som aksjonærer vil vi naturlig nok få glede av det i tiden som kommer. Samt utbytte fra 2024.

Fredag 08.09.2023 endte DVD’s aksjekurs på 27.30, ørlite under ATH på 27.50 tidligere på ettermiddagen. Det ble omsatt tett oppunder 1.5 millioner aksjer til en total verdi av over 38.6 millioner (iht Oslo Børs). En god porsjon av handelen fant sted i perioden etter at NY åpnet handelen. Er det amerikanerne som kjøper?

Det har tidligere i tråden (mener jeg) blitt spurt om hva NAV for selskapet er. En gammel skipsmegler-kollega av meg (arbeider nå innen bank/shipping) definerte det slik for meg noen år tilbake. Håper det fremdeles er gjeldende:

sitat

NAV for shippingselskap er vanligvis veldig enkelt å beregne (dersom man ikke tar i betraktning relativt ubetydelige beløp som bunkers osv) i forhold til formelen: Non-current assets (Vessels = flåteverdi) minus NIBD (Net Interest Bearing Debt), delt på antall aksjer.

sitat slutt

Dersom man ser bort fra det inngåtte BBCP (med $ 160 mill innkommende inntekter neste 1000 dager), og under forutsetning utestående lån (til John Fredriksen eller andre individuelle krøsuser) ligger på $ 75 mill, da skulle regnestykket se slik ut basert på 3 forskjellige scenario (men alle med samme gjeldsgrad) på CP-fri basis:

A. $ 200 - 75 : 86.3 = $ 1.45
B. $ 250 - 75 : 86.3 = $ 2.03
C. $ 300 - 75 : 86.3 = $ 2.61

Ikke så mye å skryte av? Men de $ 160 mill kommer jo, og det har vel også en verdi: Omtrent $ 1.85 for hver av de 86.3 mill aksjene.

Så: Hva kan skuta være verdt ved utløpet av inngått kontrakt? Og hvilke tanker/handlinger foretar de største aksjonærene seg i ukene fremover? Men harens hopp kjenner ingen.

Uavhengig av det (og kjent ): Harald Moræus Hanssen, Petter Stordalen, Torstein Tvenge, Gunnar Hvammen og Jan Haudemann-Andersen gikk (ifjor) sammen om å kjøpe boreskipet «West Dorado» som Seadrill hadde forlatt på verftet Samsung Heavy Industries i Sør-Korea. Ja, og så søsterskipet ved «Pacific Zonda» i år. De betalte vel $ 200 mill for hver av dem. Hoved-aksjonærene i selskapet ved navn Eldorado Drilling er stort sett sammenfallende med de største i DVD. Mulig synergieffekt?

Kostpris for å kontrahere drillskip (ala DVD) i dag er det få som vet (tror jeg). «Bolette Dolphin» (nå DVD) kostet som kjent i sin tid $ 750 mill å bestille. Så det vil i praksis ikke være noen som helst som er gale nok til å bestille ett til. Med mindre Musk trår til og vil drille på månen. Eller Mars da. I så fall havner vi aksjonærer i himmelen - kan hende vi gjør det allikevel!

Uansett; min dristige påstand er at vi går noen spennende høstuker i møte. Og så håper jeg at mine regnestykker ikke var helt på tyttebærtur!

1 Like

Bra oppsummert - de store investorene her snakker aksjeverdi på kr 100.- + (inkl utbytter)
Det er bare å sitte stille i drill skipet eller handle mer om vi ser en dipp. :sunglasses:

Haha, blir kursen halvparten av det du antyder blir i det minste jeg svææært fornøyd! Men det er bra vi har noen som er like optimistiske som A-jollen! Og ikke like trangsynt som det gamle øket jeg er! :grinning:

Tror du skal se langt etter 100kr😅

La oss anta en ekstrem bull-case:
$400m for DVD etter kontrakten er over
$160m kontraktsverdi
$75m cash fra lånet

$635m x 10,6 (usdnok) = 6,731mrd NOK

6,731mrd NOK / 86,7m aksjer = 77,6kr

Da har jeg ikke tatt hensyn til renter og avdrag på lånet, neddiskontering av kontantstrømmer, eller at skipet er 3 år eldre - i et potensielt helt annerledes marked

Så er skuta i mer eller mindre fint driv (8-9 knop) på vei mot sydlige strøk. Første havn er Las Palmas (iht Marine Traffic) med ETA 26. september. Antar det er for å bunkre osv før reisen går videre mot Elfenbenskysten. Lykke til på reisen!
:grinning:

Slik jeg forstår det ble gårsdagens handel på Oslo Børs for «lille» DVD ganske spektakulær. Det ble omsatt aksjer for 56.32 mill (skal man tro Oslo Børs, c/o Euronext Live markets). Der står riktignok «bare» rundt 1.1 mill aksjer oppført som registrert. Det tar jeg for gitt utelukker de store postene vitterlig omsatt under flaggmerket «OffBook on Exchange» transaksjoner. De var det flere av (i rekkefølge):

1. 250,000 til kurs 22.50 (!)
  2. 500,000 til kurs 23.00 (!)
  3. 500,000 til kurs 21.7392 (!)
  4. 200,000 til kurs 26.20
  5. 500,000 til kurs 25.40

Akklamasjonstegn da kurs anført var langt under markedskurs (de to siste nærmere reelle nivåer) gjennom gårsdagen: Nærmere bestemt rundt der kursen befant seg på og dagene etter DVD børsmeldte (23.02.2023) inngåelse med Saipem om BB/CP’et, herunder passasjen: «To fund the reactivation activities for the Drillship, refinancing of the Company’s existing credit facility and general corporate purposes, DVD Ltd. has entered into a USD 75 million senior secured term loan facility agreement (the “Loan Facility”) with a reputable private lender …» osv. Kan gårsdagens handel ha en sammenheng med Fredriksens (ja, eller andre rikinger selvfølgelig) betingelser for lån til DVD? Sikkert både spekulativt og subjektiv tenkt (for der er vel mange andre alternative grunner), men for egen del (i det minste) skal det uansett bli spennende å følge med på hvem som dukker opp på handlingslisten (være seg kjøp/salg) i uken som kommer!

I mellomtiden må det være lov å glede seg over «ATH» - nok en gang! Riktig god helg (det være seg i Las Palmas eller steinrøysen)!

PS. Det med ATH var bare surr. Riktignok var 26.8 (slutt kurs) på fredag i nærheten (etter å ha vært innom 27 en liten stund), men ATH var jo forrige fredag (altså 08.09) på 27.5 (trur eg). Beklager.

:grinning: :beers: