Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Deep Value Driller (DVD)

Topp! Ok, ikke så lett å se fra Marine Traffic om fru ex Bolette er på vei til/fra Ølensvåg eller Ølen, siden bildet endrer seg minutt for minutt (nesten som å bivåne NRK-programmer). Men det er vel bare rundt 5 km mellom de to stedene. Tror heller ikke Hennes Majestet beveger seg bare for at mannskapet skal på fisketur! Og det er mulig overlevering ikke skjer i dag, men dersom det ikke skjer i løpet av inneværende uke skal jeg spise, skal jeg gnafse, nei glem tøflene - der går grensen!
:grinning: :nauseated_face:

Har bare lagt seg i fjorden. Ikke lett å vite hva de er ute på tur for

Driver å spinner i ring her.

Noen som vet hva den holder på med uti fjorden?

Mener skuta seiler på onsdag, det er hva jeg har hørt.

Ready for “take-off”! Over 1.2 mill aksjer omsatt (hittil) i dag! :rocket: :grinning:

Skjermbilde 2023-08-22 kl. 11.36.46

Ny oppdatering. Men da er det rart de ikke har børsmeldt at Saipem har overtatt skipet. Det skulle jo skje før reisen startet har de skrevet tidligere

1 Like

Takk for den! Ikke helt sikker på hva de må (og ikke) melde mht Saipem. De meldte om kontraktsinngåelse tidligere i år (februar var det vel), så om det er meldeplikt når det (nå) faktisk skjer er jeg ikke sikker på (mht Euronext Growth). Men føles naturlig å melde ja.

Uansett, vi kan vel (99%?) ta fase én av selskapets kontraktsinngåelse som innfridd! Kursutviklingen har gjort det samme, syntes nå jeg. Så blir det spennende å se hva som skjer i dagene fremover, både mht hva de store aksjonærene gjør, og hva vi kan forvente av melding(er) fra selskapets ledelse mht deres tanker om kommende kvartaler. De vil forhåpentligvis (?) legge opp til utbytter, for lånet for reaktivisering de har tatt opp er formet som “balloon payment”, skjønt det er vel en opsjon (om de vil betale mot slutten eller under veis). Uansett kommer det til å renne inn kontanter (noe vi aksjonærer ikke har fått så mye av hittil) fremover ($ 146,000 om dagen minus evt kommisjon), ja faktisk de neste 3 årene eller så. Det blir fort penger av slikt (grovt regnet en halv milliard NOK i året). Og selv om CEO (Maier) tar seg rimelig betalt ($ 50,000 i måneden er det vel han blir honorert), så er det peanøtt-skall å regne med i den store sammenhengen. Eller 3-4 dagers hyre pr annum.

Så hva skal man gjøre? Selge etter børsmelding (ok, FØR også da), eller avvente. En ny Enten-Eller problemstilling! :grinning:

Jeg blir bare sittende. Tror utbyttene blir OK, men ikke minst at skipsverdiene vil stige i takt med at flere ser at syklusen blir lang og da skal kursene følge etter

Det siste er et veldig relevant argument! Ingen kjenner fremtiden (jeg husker knapt nåtiden), men det er nok noen som har satt kalkulatorene i “on-line-modus” mht drill skips-evalueringer (spesifikt 7. generasjon) et par, tre år frem i tid. Kontraheringer av tilsvarende skip står neppe på agendaen …

Ok, nok en dag uten bekreftelse den ene vei eller den andre. Men rimelig overbevist i den grad det betyr noe hva jeg mener) at skipet nå er inne i fasen om mobiliseringsbetaling (ca NOK 80 mill dersom man også skal lytte til Shareville, Nordnet) fra Saipem.

Mulig DVD ikke har noen forpliktelse til å melde, men syntes de kunne gi lyd fra seg (gjerne til meg først, men tenkte utrolig nok på børsen).

Vel, sånn går no dagan! :face_with_raised_eyebrow:

Westcon har booket en shts fra Soff for 2 dsger

Ok, takk, men litt uklart for meg hva det innebærer (i praksis). Er det en AHTS fra Solstad Offshore (eller hva er shts?), og uansett hvilken konkret relevans har det til DVD som dupper ute i fjorden? Bare nysgjerrig.

Ahts ja- trenger ikke bety noe men de brukes jo til opp/ned med ankring, slep mm

Skal ta dette med en klype salt selvsagt, men jeg har kontaktet flere som jobber på DVD på Linkedin og foreløpig ligger det an til at de drar 05.09, men mye usikkerhet. Er flere ting som gjenstår som Saipem ikke vil godkjenne blant annet “BOP and drilling equipment and lots of other small things”.

Lukter ny kostnadsoverskridelse dette

Takk for den! Det essensielle her er vel kostnadene, nærmere bestemt HVEM som betaler for arbeidene. Utover klassekrav (som allerede er godkjent) så er det vel for befrakters regning, så kan Saipem mase og syte så mye de vil, og skuten ligge der til julekveld så lenge de betaler for det også. Men for all del, jeg vet fint lite mer enn noen andre (bortsett fra de som sitter med fasit i hånd), det er vel bare å vente til øvrigheten lyser sitt miskunn over oss og deler med oss leilendinger. Uansett er det snart helg, og da er det bare å:

:beers: :beers: :beers:

Hører at alt er normalt mht DVD, de ønsker skipet skal ankomme til posisjon på en spesiell dato. BOP
er 100% iht kilde.

Var litt “snurt” over at ledelsen ikke har gitt mer info om eksakt overlevering. Men nå er den vel godt i gang med mobiliseringsfasen, og det får de jo godt betalt for. Hadde glemt hva som stod i siste kvartals-rapport 11.08. Typisk for et gammelt surrehue som meg. Og betviler ikke at Blowout-Preventeren (BOP’en) og resten av skuten er i topp stand! Uansett fra q2:

sitat
At delivery of the Drillship to the Charterer in Norway, DVD will receive daily rates. First, up to 60 days mobilization rates, and thereafter full operation rates or earlier if drilling operations commence during the mobilization period. A mobilization fee of USD 7.5 million will be payable to
DVD 30 days after handover of the Drillship in Norway.
sitat slutt

Ser for øvrig at “Fruen fra havet” er i bevegelse:

MarineTraffic: Global Ship Tracking Intelligence | AIS Marine Traffic

Mht BB/CP: Jeg minnes å ha sluttet en VLCC (mulig har nevnt det før) på BB-basis for en generasjon siden. Da het formularet Barecon A (approbert av BIMCO). Ser nå at tilsvarende skjema går under kallenavn “Barecon 2017”. Og selv om man selvfølgelig ikke kan lese de spesifikke betingelser DVD har i SIN kontrakt, kan man få et innblikk i form av en “sample copy” hos BIMCO. Så dersom av interesse:

BARECON 2017 (bimco.org)

Som jeg har påpekt tidligere, til døve ører, det er ikke bare bare og få DVD på bare boat chart.