Topp, dette er alt annet enn dårlige nyheter!
Ok, alt er nå lagt til rette for overlevering til Saipem (slik jeg ser det). Rett eller feil (litt som “Enten - eller”), så vil jeg gjette på at NOR (Notice of Readiness) har blitt presentert ovenfor befrakter. I “gamle dager” da jeg surret rundt i bransjen (riktignok i S&P og ikke befraktning) hadde man 3 “banking days” for å gjøre opp for seg.
Børsmelding følger?
Er ok litt annerledes her. Saipem skal undersøke skipet, se gjennom resultater og bekrefte at skipet er i tilfredsstillende stand
Tja, “Successful sea trial” betyr vel nettopp det. Og vil ikke forbause meg om Saipem hadde representanter om bord under sea trials. Ville nesten forbause meg om de IKKE hadde det. Og er vel fremdeles klassen som bestemmer hvilken stand et hvilket som helst skip er i. Men spiller ingen rolle egentlig, det er bare å avvente å se!
Så at skipet lå til kai da jeg kjørte forbi på lørdag fra krsand til stavanger. Var en blå kran inntil toppen på tårnet
Får håpe det ikke er noe spesielt som gjør at det drøyer med overtagelsen
Næh, kan ikke helt se det. Sea trials var vellykket. Kan selvfølgelig ta helt feil (ikke sjelden). Men som også DVD skriver på hjemmesiden: " Following the Sea Trials, the rig will be prepared for voyage and handed over to Saipem in Norway and will start its journey to the Ivory Coast."
Vi får satse på gamle “Bolette” ikke synker ved kai!
Så om det blir overlevering i morgen eller dagene derpå er om ikke uvesentlig, men etter min lille mening ikke så viktig. Slik markedet (for drillskip/rigger) har beveget seg siste halvår (mm.) er det vel liten tvil om at Saipem både VIL og ønsker å ta levering av damen! Og som også aksjonær-sitsen har beveget seg i det siste (innbiller meg de største har lastet opp mer enn de har pælmet ut med badevannet), aner jeg konturene av Nirvana mer enn Dantes Inferno i en ikke så altfor fjern fremtid!
Don’t worry, beer happy!
Får håpe vi uansett får en statusoppdatering i forbindelse med rapporten 11.august
Gjør vi nok! Og Valaris melder jo nå om kjempekontrakt (muligens - ? - uten sammenligning for øvrig):
Hva er NAV ish vs peers? Altså, hva er egentlig «teoretisk» oppside nå som det er kjent at reaktivering er mer eller mindre ferdig og de har kontrakt for 3 (?) år? Noen med en risk reward betraktning her?
Tok kontakt med han på Linkedin og han sa at endelig dato for avreise ikke er bestemt og endres nesten dag for dag, men at det ser ut som det blir begynnelsen av oktober…men DVD får jo penger fra når skipet er gitt over til Saipem så får håpe det skjer tidligere…
Ja, det nærmer seg nok nå! Og hva Saipem må ha på sin smørbrødliste av ekstra utstyr (etter at klassen nå har sagt sitt og godkjent “Sea-Trials”), blir for deres regning. Og, om ikke før, så kommer det nok en oppdatering (som nevnt av deg) senest 11. august! Kursutviklingen siste måned har vel ikke vært helt ueffen heller. Skjønt slikt går jo både hit og dit hele tiden. Uansett, god helg ønskes til alle med-investorer! Ja, andre også da!
Vet du eller antar du det med smørbrødliste? Antar at på en boreenhet er det mere som gjelder en kun sea trials?
Vet antagelig ikke mer enn deg. Skulle gjerne ha lest BB/CP-et, men det er nok forbeholdt de få.
Ok. I morgen er det Q2-tall, noe som i seg selv vel er uinteressant (det har som de siste kvartalene vært dollares og pesos ut, uten inntekter). Det som forventes er en orientering mht status Saipem osv. Og, som DVD skriver på hjemmesiden:
“Updates will follow.”
Og det oppfyller selskapet nødvendigvis i morgen. I mellomtiden er det kanskje lov å glede seg over kursutviklingen siste år (eller lengre for “veteranene” som har vært med fra start), og siste måned for den del. Siste dager i juni (i det Herrens år 2023) surret vel kursen rundt NOK 18.-. Og nå er den jo, vel, en god del i overkant av det kan man si…
I Norge har man en finansminister som ikke vet forskjell på prosent og prosentpoeng. Noe med vold eller slagsmål? Er selv intet finansgeni (eller så relatert i noen som helst forstand), men innbiller meg at kursutviklingen hittil har prosentvis vært ganske så bra! Men for all del, siste kapittel er ikke skrevet!
Verste er at jeg ikke blir overrasket om de ikke gir noe konkret angående oppdateringer i morgen. Skal man kritisere noe er det jo infrmasjonsflyten fra selsakpet
Joda. Men for å ikke ta verste scenario i forkant (i så fall selger man vel unna), så får man nok NOEN svar i morgen! Og det er jo ikke så lenge til!
Jepp Kursmessig blir det bra uansett bare man sitter videre også
Kursen er kanskje haussa på eventet igår?