Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store biltråden 🏎🚗🚙

Mil eller kWh?

Hva hadde det kostet å lease tilsvarende bil? Hvem tror du tjener på leasing? Kundene eller de som leaser ut bilene? :wink:
Til og med blant de første Leaf omsettes til akseptable priser, rundt 60000, de var nok overprisa når de kom i 2011 til rundt 280-300.000. Tror ikke fossilbiler holder seg så mye bedre…

@Christian brukt er nok et alternativ, men jeg synes det er kjekt med ny bil, og siden jeg er mest interessert i elbil så er det enda mindre aktuelt med brukt bil. Som bil nummer to med kortere rekkevidde så kan brukt være godt alternativ. Alternativt Tesla S som det nå nylig ble solgt biler til under 300.000 inkludert garanti.

2 Likes

Synes det bare er Ioniq som har den ekle lyden jeg. :roll_eyes: Den har en helt særegen ekkel lyd synes jeg. Sikkert helt grei bil ellers :slight_smile:
Andre elbiler synes jeg i større grad har har mest dekkstøy.

Mil :+1:

Her er jo et eksempel på leasing av Ioniq, pris per måned tre år 45000 km: 4785 per måned alt inkludert. Er da bundet i tre år. Hvis jeg får solgt min for 220.000 nå så har min kostet 2700 for kortere periode, pluss kapitalkostnad, snittkostnad rundt 700 per måned, altså 3400 mot 4800…

2 Likes

Hadde du sett restverdiene på noen av bilene som er leaset så ser du at det ikke er så fett. Det handler også om risiko for din del, når forutsigbarheten er som den er om dagen, ræva :slightly_smiling_face:

2 Likes

Det er vel folk som har fått seg noen overraskelser når de har levert tilbake leaset bil også. Men det går kanskje mest på å velge riktig selskap å lease fra :blush: Må passe på at alt står veldefinert i avtalen virker det som.

2 Likes

Man må behandle bilen pent og som sin egen, spandere på den polish og underveis utbedre eventuelle skader, bilene skal ha normal bruksslitasje men en diger bulk i døra er ikke noe som har kommet av seg selv, ergo blir man fakturert. Slike ting avdekkes på pretakst, og ønsker man selv utbedre mangler påpekt på taksten 3 mnd før tilbakelevering så blir man ikke trukket når den leveres tilbake :+1:

2 Likes

Tror jeg kanskje må behnadle den bedre enn min egen :flushed:
Bare erindrer at det har vært noen eksempler der stridstemaet har vært hva " normal bruksslitasje" er.
Men god spesifikasjon av hva dette innebærer i kontrakten og pent brukt og vedlikeholdt bil så går det sikkert greit å lease ja. Blir jo bare mer vanlig.
Små barn er jo et lite risikoelement uansett om man eier eller leaser da :slight_smile:

2 Likes

Hvilken forutsigbarhet er det som er rævva? Å kjøpe ny dieselbil? Det vet vi hvordan blir: prisene faller og de blir mer og mer upopulære.
Hva hvis en så kjøper elbil i dag? Har den i tre år, tror du det er stor risiko?
Jeg tror ikke det. Om tre år er det sannsynligvis blitt innglasset avgifter, gradvis håper jeg. Det vil være med på å holde prisene oppe på elbiler, samtidig som prisene på fossilbiler faller og faller.
Jeg tror bilmarkedet er forutsigbart.
Men det er trøblete for alle de merkene som står på sidelinjen og ser på at kundene står i kø hos «de andre».
Ut fra min erfaring med Fiat bildel på bobilen, så kunne jeg godt kjøpt ny Fiat personbil. Men de har ingen bil jeg vil ha. Ingen elbiler. (500 er ingen familiebil, dessuten har den rekkevidde på linje med en elsykkel!).

1 Like

Kan anbefale leasing fra Toyota. Billig leasing og ingen dikkedarier ved innlevering. Kun en runde rundt bilen så var alt ok.

1 Like

Var faktisk å så på Prius, nærmest mot min vilje, men Toyota tiltaler meg om mulig enda mindre enn Kia, men det verste var jo kun fire seter og ikke mulighet for hengerfeste. Samt den idiotiske markedsføringen deres at en kjører elektrisk 50% av tiden.
Da vil jeg starte med å kjøre 50 km elektrisk og deretter 50 km på fossildrift. For det går vel an?

Edit: det var vel i 2017 jeg var innom og snudde når jeg forstod det var fireseter og null hengerfeste.

1 Like

Hybrid er nok mest en marketinggreie, men det gir i alle fall relativt lavt forbruk. Jeg har hatt to Auriser, begge med leasing. Den siste var veldig ålreit, stasjonsvogn med god plass til hele familien på fire med barneseter og og barnevogn. Kunne hatt tilhengerfeste om jeg hadde hatt behov for det. Dog kan den kun trekke en liten henger på under 500 kg tror jeg.

3 Likes

Marketing som stemmer er jo bra? :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 Likes

Det er litt av poenget mitt, for 3 år siden var det nok mange som kjøpte diesel, fordi mange har denne preferansen ifht feks forbruk og “draget” motormessig. De kunne hatt fordel av å lease da og ikke kjøpt. Du kan aldri være etterpåklok, det er ikke noe problem? Hvordan ser markedet ut om 3 år, ingen vet sikkert. Å lease blir litt som å binde renten, du betaler en liten premie der og da som gir den forutsigbarheten du ønsker ifht bilholdet. Prisene har holdt seg kunstig høyt nå i mangle på god tilgang på denne elboomen vi har hatt de siste årene, det er hovedgrunnen til at det har vært hakket smartere å kjøpe enn å lease

Edit: ifht dieselbiler, du skal ikke se bort i fra skriverier om litt ala “nå kan du fint handle diesel igjen” utslippet med nye katalysatorer blir ~ 0, så diesel kan få en ny vår :slightly_smiling_face:

6 Likes

Jeg hadde en kjapp prøvekjøring av Octavia 115 hk bensin, er det en 1 liter tresylindret sak? Aner ikke, men en bil med slik motorisering kunne jeg kjøpt!
Hadde jeg bare kjørt langt og skulle ha bilen lenge kunne jeg muligens vurdert diesel, men til mitt bruk er det uaktuelt.
Nå raslet jo FrP med sablene i går igjen og vil legge på 25% moms direkte på elbiler, da vil salget av nye elbiler stagnere eller kollapse, eller noe midt i mellom, brukte elbiler vil i verste fall ha moderat verditap, sannsynligvis lavt verdifall. Fasiten har vi om 1-2-3 osv år.
Men å lease bil kommer ikke jeg til å gjøre nå, hva jeg gjør om flere år frem i tid vet jeg ikke.
Bildeling tror jeg er langt frem utenfor de 4-5-6 største byene, tipper det er noe jeg aldri vil være med på, så lenge jeg er interessert i bil og liker å pusle med bil…:grinning:

4 Likes

Bilmarkedet kan fort være snudd totalt på hodet når kineserne leverer høy kvalitet og lav pris.

2 Likes

Jeg er Toyotamann fra gammelt av og har vært superfornøyd med fossilbilene deres, så jeg testet Prius 7 for et par år siden, men det var jammen en vanskelig bil å bli forelsket i. Vanvittig motorstøy under aksellerering, og en forferdelig dårlig løsning for bagasjenett i bagasjerommet.

Er jo et enormt hull i porteføljen deres at de ikke har en elektrisk småbil, så jeg endte opp med å bytte ut corollaen med en e-up som nr 2 i år.

5 Likes

Uff, jeg hadde Toyota HRV eller hva den heter, ser ut som en SUV. Grei nok å kjøre men grusom hybrid drivlinje.
Nei, hybrid er ikke min greie…

2 Likes

Noen som kan anbefale et sted som fikser riper, små bulker på bil i Sandnes eller område rundt? Noen som har greie priser, men også at jobben er godt gjort.

1 Like