Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store biltråden 🏎🚗🚙

dagens bullshit?

“-ingen rust”,"-alldrig restaurert","-orginal lakk"…på ei boble fra 1954!??

Da er polering og coating av lakk, ruter og felger bestilt om 4 uker :slight_smile:

2 Likes

Det blir så bra :ok_hand:

Nettopp! Jeg blir litt fattigere og du blir litt rikere… :stuck_out_tongue_winking_eye:

Kommer du til å kjøpe eller lease din neste bil?

  • Kjøpe
  • Lease

0 stemmegivere

2 Likes

Den første elektriske Skodaen ser egentlig ganske pen ut.

Litt spent på om de kommer med Octavia og Superb som ren el snart også. Venter på litt billig stasjonsvogntype elbil.

2 Likes

Kommer først som hybrid (superb) med ca 7 mil reell kjørelengde på el.

Du kan nok forvente en helt ny lineup hos alle som lager nye elbiler. E-Golf har vært fantastisk som elbil, men er historie fra neste år. Nye VW ID kommer til å ta over først og ser etter min mening bra ut med rekkevidde startende på 35 mil.

Jupp I know :blush: Føles feil å kjøpe hybrid selv om mye av bruken vår ville blitt på ren el. Litt redd for prisutvikling på de også hvis/når det kommer ren el versjon.
Har 2015 modell Octavia som bare har gått 58k kilometer eller noe sånt så den burde holde greit mens jeg venter på en passende elbil til gunstig pris.

2 Likes

Jeg ser på Octavia 2015 og nyere som alternativ til ny elbil, har Ioniq som funker til det meste, men mangler hengerfeste og god løsning for skiboks. Octavia er jo en lastebil😀
Får se hva vi gjør. Ender nok sannsynligvis på ny elbil…

Jeg spurte for litt siden om “kommer du til å lease eller kjøpe neste bil”. De fleste svarte vel kjøpe, som for meg er litt merkelig i disse “urolige” tider. Om du kjører 30-45.000km på 3 år så bør du “vurdere å” lease. Ta vare på bilen som det var din egen så er det null stress, faller markedet så er du kvitt bilen og kan lease ny etter 3 år,i motsatt fall kan du mest trolig ha en muntlig avtale på å kjøpe ut bilen. Da er du sikret i begge ender.

3 Likes

Må nok regne litt på det etter hvert men er litt av gamletypen som liker å eie jeg :flushed:

Jeg kjøpte ny Kia Soul oktober 2014, betalte 250.000, byttet den inn februar 2017, 185.000 i innbytte. Kjøpte da ny Ioniq til 290.000, nå 26 måneder senere ville jeg fått langt over 200.000 for den, hvor mye vet jeg ikke, billigste på Finn kjørt 55000 forlanges det 220.000 for, sammenlignbar bil, min er kjørt 15000 mindre da.
Jeg tror ikke det hadde lønnet seg å lease.
For Kia var verditap 65000 fordelt på 28 måneder 2300 per måned eksklusiv kapitalkostnader.
For Hyundai vis en regner 70000 i tap for 26 måneder gir 2700 per måned eksklusive kapitalkostnader.
Men kan jeg få lease ny bil rimeligere, hvor en kan hoppe av når en ønsker, ja da er jeg interessert!

Det skjønner jeg :slightly_smiling_face: Sjekk hva en bil ble solgt for ny for 3 år siden og hva de går for i dag. En annen fordel er at du kan hoppe på det neste du har lyst til om 3 år. Kanskje behovet endrer seg, det er en del fordeler og ikke alltid lett å vurderer i rene kroner og ører

Blir litt skeptisk til Ionic jeg når de kommer ulende. Er så ekkel lyd i de :rofl:

Du må ta med i denne ligningen at de siste årene har vært veldig pro elbil, og utvalget har vært så som så med leveringsproblemer osv, det har skapt ett marked som har holdt prisene unormalt høyt. De neste årene nå sier det boom :slightly_smiling_face:

2 Likes

Eller bare kjøpe en to år gammel bil. Tre år leasing koster fort 200k, kjøpte en to år gammel bil for 269k. får mer enn 69k om tre år.

7 Likes

Det er dessverre likt for alle elbiler etterhvert, helt sykt! Ikke bedre for Kia og Renault…På Ioniq kan en skru av lyden, men det må gjøres hver gang en starter, jeg gjør det når jeg starter om morgenen og kjører forbi soveromsvinduet hjemme…hadde vært forjævlig om bilene var sgs lydløse, støy må vi ha!

ID med 350km (WLTP?) rekkevidde tror jeg skuffer mange.

Vet du størrelsen på batteriet?

“Neste generasjons” EL-bil med kortere rekkevidde enn Opel Ampera-e som kom for to år siden? (423km WLTP)

Selvfølgelig, tommelfingerregel er at du taper mva (25%) første året og rundt 1.5% månedlig de neste årene, men kjøp ny og lease ny er det jeg diskuterer nå :+1:

Den største skal få mellom 50-60 :+1: