Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store biltråden 🏎🚗🚙

Er veldig tydelig med denne typen analyser av utslipp at resultatet er totalt avhengig av tallene man putter inn og derfor lett å manipulere.

2 Likes

Jeg vet ikke hvor mange kullkraftverk vi kan legge ned om oljeproduksjonen legges ned, og det vil heller ikke skje.
Det er jo en kjent sak at vi omgir oss av produkter av olje, enten det er matembalasje eller klær.
Det er jo i svært mange tilfeller fornuftig bruk av olje.
Men er det fornuftig å bruke 3-4-5-6-7-8 kwt for å forflytte seg når en kan klare seg med 1-2?
En moped som bruker 0,2 liter per mil bruker feks mer energi enn enn Tesla 3 med hundrevis av hestekrefter, i tillegg til å forpeste lufta. Jeg synes det er unødvendig sløsing av energi.
Det hevdes at hybridbiler klarer seg med et snittforbruk på 0,2 liter per mil. Men det er i tillegg til elektrisk forbruk. En ren elbil klarer seg som sagt på mye mindre forbruk.
Greia er at med en gang det er snakk om elbil, da er alt så ille, alt fra gruvedrift, barnearbeid, energikrevende produksjon av batterier, tunge biler som sliter på veiene osv osv osv, men når det gjelder oljeindustri og fossilbiler så finnes visst ikke slike utfordringer. Feks bruk av kobolt i oljeindustrien, hvem leverer denne?

Siden det har blitt en diskusjon om framtidig produksjon av norsk olje og gass i Norge skriver jeg et svar på det også. Jeg synes egentlig begge sider bommer ganske grovt i denne saken. Det er selvfølgelig ikke noe poeng å legge ned norsk aktivitet i dag, så lenge det er etterspørsel i markedet vil dette fylles av noen andre, så man taper kun på dette. Samtidig er det idiotisk å fortsette som man har gjort fram til nå. Grunnen til dette er at man nærmer seg et punkt med eksponential vekst av vind, solceller og elbiler etc. Disse teknologiene har brukt mange tiår på å få fart, men nå har de endelig bygd opp et momentum der deres påvirkning på samfunnet går raskere enn det man normalt forutsir (som er vanlig med teknologiske omveltninger). Hvorfor skal man da utrede oljeproduksjon i lofoten når dette kan starte om 10-15-20 år? Poenget er rett og slett at vi ikke bør overinvestere, for det vil føre til store tap når oljeetterspørselen snur. Som en konsekvens av dette betyr det at vi sannsynligvis må kutte støtteordningene som gis til bransjen, for eksempel skattelette til leting, men ikke at man setter opp aktive hindringer.

Professoren her beskriver det godt:

1 Like

Har jeg skrevet noe sted om att elbil er noe dritt? Jeg ville bare ha frem att jeg tror på en fremtid for diselen også. Nye rensemetoder er bra for nærmiljøet.
Go påske og kos deg med elbilen din.

1 Like

Nå har vel ikke jeg skrevet at du mener elbil er noe dritt?
Men jeg har ikke tro på forbrenningsmotor som fremdrift av matpakken. For fremdrift av råvarene til tusenvis av matpakker de nærmeste årene, ja. (Les vareleveranser)
Nå har vi vel alle VW relativt friskt i minne, hvor ren MB er i feks 20 minus og kaldstart, når bilen er kjørt 50-250.000 km og vedlikehold er jeg skeptisk til, nå gjerne motoren bruker olje osv. Det er det som er realiteten, bilene blir gamle og slitt. Jeg vil heller ha Teslaer som er kjørt 200.000 km i trafikken enn dieselbiler som er kjørt 200.000 km.
Ellers då kan jeg gjerne ha en fossilbil og en elbil jeg, fossilbilen vår har blitt kjørt ca 12000 km på fem år…

Ellers god Påske til deg også😀

4 Likes

Helt enig, 15 - 20 år gamle biler med vanlige motorer er rimelig slitne.

så mange løgner,-et(samme eller flere kvinnfolk,-skuespillere om jeg kan legge til) lyger om at med bensinbil,er det noe “herk” å kjøre innom bensinstasjone…hele tiden :rofl:

litt senere,så sier et annet kvinnfolk at EV IKKE bruker olje…og dekkene er laget av luft?

sanser litt propaganda her,-enig med at vi kan få bedre luftkvalitet,men det var litt her og der jeg reagerte på…

Hydrogen har jeg tro på,skulle jeg satse på ett lodd.

Det å grave ut og ødelegge massive områder for å utvinne materialer for å skaffe batterier til “alle” i verden for å bli miljøvenlige for å “redde” planeten,blir bare renspikka tullprat,-men EL-bilen blir den type satsing nå pga “alle” har stikk-kontakt i hjemmet for sin EL-bil,-Hydrogenstasjoner trenger litt mer tid på å få bygget ut slik at allmennheten kan være trygg på tilgjengelig tilførsel av hydrogen i nærheten der de oppholder seg.

1 Like

Har du sett denne?

1 Like

Skroter vi virkelig en bil etter 150.000 km?
Mulig tyskerne gjør det, evt eksporterer skiten til Norge, men jeg tror de færreste skroter en MB 220 eller Tesla X etter 150.000 km!

Ellers så er det nok alt etter hvordan en regner og hvilket resultat en ønsker seg. En ting er sikkert: Tyskland har alt å tjene på å fortsette i gamle spor, samme har oljeindustrien.
Hvem tror du da har lettest for å nå fram, feks Musk og Tesla eller GM, Exxon osv?

Forresten så er jo Tesla sin batteriproduksjon etterhvert utslippsfri(solenergi), men det må vel allikevel regnes som kullkraft, siden det fortsatt er kullkraftverk igjen i verden?:wink:

Vis du leser det som står der må jo en Tesla gå 580 000 før den blir mere miljøvennlig enn en diselbil. Tror du mange teslaer passerer 580 000 på telleren før de skrotes?

Husk at statistikk er til for å misbrukes :wink:

Denne artikkelen er ganske god og viser relevans ved norske forhold (med tilnærmet 100 % fornybar energimiks): https://www.nrk.no/norge/faktisk.no_-feil-at-elbiler-har-sma-miljofordeler-sammenlignet-med-fossilbiler-1.13861202

Ellers holder Fortum m.fl. på med gjenvinning av batterikomponenter hvor de påstår at opptil 90 % kan brukes på nytt. Dersom kun eksempelvis 50 % kan gjenvinnes, gjør dette regnestykket enda mer fordelaktig i favør av elbiler.

Her er en norsk studie fra NTNU som også har sett på dette: https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/11/5/054010/meta;jsessionid=EFA0E157B06D9F5EC5645B972664E193.c3.iopscience.cld.iop.org
Anbefaler se på resultater og konklusjon da rapporten er noe tunglest, men et av hovedfunnene var at en elbil på norsk kraftmiks vil slippe ut omlag 66-70 % mindre CO2 i løpet av levetiden (som her er satt til 180 000 km, altså noe lavt) enn tilsvarende fossilbil.

1 Like

Ja, jeg leste det. Leste du linken jeg posta?

« Eksempel Tesla Model S og X

Hva så med større elbiler som Tesla Model S og Xmed batteristørrelse opp til 100 kWh? De må naturligvis sammenliknes med en større bensin- eller dieselbil som slipper ut mer. Med rett sammenlikning vil også en større elbil med 100 kWh batteripakke være «nøytral» etter rundt 50.000 kjørte kilometer.

En Tesla kjørt som taxi vil for eksempel gå i pluss i klimaregnskapet allerede etter et år (i Danmark).»

1 Like

Gjorde det raskt googlesøk.

GAmmel artikkel men tipper ting ikkke har endret seg siden vi har enda mer eksportkabler nå.

1 Like

I virkeligheten, så er Norge en netto eksportør av grønn energi.

1 Like

Ingen.

Tvert i mot ville det sannsynligvis åpnet flere kullkraftverk globalt. Om det blir mindre tilbud av olje og gass vil prisen øke, gitt alt annet likt. Det ville igjen ført til at kull ville vært et rimeligere energi alternativ.

Nå er det forøvrig slik at LNG begynner å flomme over i USA. Det kan føre til at LNG blir billig, og det vil være adekvat å erstatte kull forbruket med LNG. Dette vil også vært et steg i riktig retning.

2 Likes

LNG kommer absolutt til å bli MYE billigere i fremtiden. Noe som vil ha betydelig større betydning en noen elbiler i Norge…

2 Likes

Det å eie sin egen bil er fortsatt standarden og kommer sikkert til å være det en stund til, men hvor lenge, og hvilke endringer kommer vi til å se de neste årene. Blir spennende å følge med. Tenker da spesielt i urbane strøk.

De som eier bil idag vil nok i stor grad ha bil i fremtiden også, enten som leie, leasing eller eie. De som ikke har bil idag vil sannsynligvis ha bedre tilgang på poolbiler i fremtiden idag.

Delingsmodell for bil er for fattige mennesker. ( satt litt på spissen) eller folk som ikke har behov for bil i det daglige.

2 Likes

Det å ikke ha egen bil er totalt uaktuelt for meg med min jobbsituasjon. Vi har også et rimelig aktivt (frilufts)liv og det er ikke alternativ å droppe bilen.
Den dagen vi får elbil med hengerfeste kan det være alternativ med bare en bil, men jeg tro ikke kona er helt innstilt på det. Jeg kan heller ikke forsvare overfor henne å ta fra henne bilen mens jeg kjører bil i jobb.
Men i praksis har hun sgs kuttet ut bilkjøringen nå, jeg satte på piggdekk på elsykkelen hennes denne vinteren, det var betryggende…
Men hadde jeg ikke brukt bil i jobb og bodd feks sentralt i Oslo, da hadde jeg nok fort vurdert å kutte ut bil. Det å kunne ta med ski eller sykkel på bane og stikke på tur er fascinerende.

1 Like

Vi hadde lenge 1 bil. Både jeg og kona har meget fleksible jobber, så vi regnet med at det ville funke for 1 av oss å ta kollektivt. Men vi innså fort at det kostet 1,5timer ekstra jobbreise pr dag for oss samlet + at vi mistet fleksibiliteten. Så da ble det to biler. “fordi vi har råd” og fordi det gir oss mer familietid. Er dog mer sannsynlig at jeg starter å sykle til jobb og at det gjør at behovet for 2 biler blir til 1.

4 Likes