Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store biltråden 🏎🚗🚙

:face_with_raised_eyebrow:

Det blir ikke riktigere om et annet nettsted refererer til samme undersøkelse, som har blitt delt et antall ganger også her på forumet.
Skal vi heller gå tilbake til hest og kjerre?
Eller skal vi fortsette med forbrenningsmotor til olja tar slutt?
Elektrisk energi kan vi i prinsippet produsere i nærmest ubegrensa mengder, feks vha sol, vind, bølger, og vannkraft. Det kan vi ikke med olje…

hydrogen-bil,det blir bra tenker jeg.

men det er enda langt fram i tid,-derfor er det ikke “lønnsomt” å kjøpe splitter ny el-bil nå.

:bulb:

Vet du hva hydrogenbil er?

Det er like lite lønnsomt å kjøpe ny elbil i dag som å kjøpe ny flott TV, PC, smarttelefon osv, for det kommer jo en ny bedre modell om få måneder, for ikke å snakke om til neste år.:wink:
Kjører en ikke bil og ikke har transportbehov er det tull å kjøpe bil. Trenger en bil så må en vurdere behovet og kjøpe ut fra behovet.
Kjører en feks en langtur i året på 5-600 km i året er det kanskje ikke nødvendig å kjøpe bil med så lang rekkevidde?

cluet er å slippe å vente 3-4 timer på lading slik at man kan ta turen til butikken :wink:

det argumentet som el-bil fansen siterer fra,er når elon musk har sagt at å danne hydrogen er vanskeligt,og utfordrene da dette må gjøres under høyt trykk,-og så er det regelrett en dum ting…

jeg kommer fra industrien,-så jeg er ikke i det minste tvil om hva dette kan oppnå til å bli for fremtiden,-ja hydrogenbil er en el-bil,-men med et langt mer klokere valg av drivstoff som er SÅåå mye mer praktisk for forbrukere…

for det er det jeg er,-en forbruker,dvs at uansett hva som blir solgt idag,-så har jeg evnet til å si,“dette er et drittprodukt”…samme som jeg sa etter jeg prøvde smart-telefon i 5 måneder,-ble så lei av å konstant å kikke etter et ladeuttak…

Det er klart at hvis du synes smarttelefon er rævva og måtte se etter ladeuttak hele veien, da er kanskje utgangspunktet dårlig.
Det finnes biler som går lenger enn 50-100 km…
Nå vet heller ikke jeg hvor langt du bor fra butikken, høres ut som du bor rimelig langt ute i ødemarka…

Når det gjelder å lade elbil vs fylle en hydrogenbil så ville nok jeg brukt mye mer tid på å stå med fyllestasjon enn jeg gjør for å lade. Jeg lader sjelden på hurtiglader…
Når en i tillegg vet at kostnaden for hydrogen er mye høyere enn for hurtiglading så er også det et minus i boka.
En vet også at det går med 60 kWt med skitten kullkraft for å fremstille 1 kg hydrogen som rekker til 8-10 mils kjøring, at samme kiloen koster 90 kroner.
En batterielbil, feks Tesla 3, bruker rundt 15 kWt for å kjøre 10 mil vs 60+kWt for en hydrogenelbil.
Hydrogenelbil har det samme som en batterielbil: elmotor, motorstyring for denne, et batteri da brenselcelle ikke kan levere kortvarig høy energi, i tillegg har en da hydrogentanker som i utgangspunktet har en levetid på 10 år, rørsystem og brenselcelle.
Jeg foretrekker batterielbil de neste 5-10 årene, så får vi se om og eventuelt når vi får se hydrogenelbiler på veiene. Billige blir de ihvertfall ikke, en får nå Tesla 3 under 400.000, mens billigste hydrogenelbil koster rundt 600.000…

1 Like

…mener å ha lest at hydrogenbilen glimrer med sin rekkevidde,-derav har vi hørt om mange transportsselskaper som nå ønsker hydrogenteknologien velkommen,som f.eks Nikola og Thor(?)

• pluss at det tar kortere tid å fylle hydrogen??

Joda, hvis en foretrekker å oppsøke fyllestasjoner fremfor å parkere hjemme. For alle som har mulighet til å lade hjemme eller på arbeidsplass så tar det ca 30-60 sek å plugge inn ladekabel.
Skal en fylle må ordne med betaling og det tar 5-10 minutt å fylle tanken kanskje en gang i uka?
Jeg snakker nå om personbil…

https://www.honda.no/cars/new/coming-soon/honda-e-prototype/overview.html

Tanker om denne?

1 Like

Sikkert bra den, men det er nok en småbil, og jeg synes den opprinnelige Civic var ganske kul, kunne godt lagt designet tett opp til den😊

Bakhjulsdrif, tøft design og Honda-kvalitet. Blir nok en sterk konkurrant til i3. Tror den kan bli ordentlig morsom fra førersetet - ikke fullt så morsom i baksetet.

Hehe, var på en 50 mil lang kjøretur i dag, på stedet vi tok middagspause var det 4-5 tesla ladere ledig. Tipper det hadde holdt fint.

Kjøpte selv bensin, men neste vil blir elbil. Gidder bare ikke kjøpe ny bil :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 Likes

Vi har strengt tatt ikke behov for så veldig lang rekkevidde, men det er de skiturene som akkurat går med elbilen vi har, hadde vært kjekt med litt lenger rekkevidde, og også kunne kjørt dit en ville når en ville.
Men for 200.000 får en en av de største stasjonsvognene, 4-5 år gammel kjørt 50-100000 km (Octavia).
Da får en hengerfeste, skiluke i baksete, rails og over 600 liter bagasjerom opp til vinduene, laster en til taket er vel bagasjerommet dobbelt så stort som i Ioniqen vår…:blush:
Men hverdagsbilder skal være elbil! Bil nummer to kan være bensin, ikke diesel!

hehehehe…nei,rekkevidde,hvem har bruk for det…

Diesel forurenser mindre på de nyeste bilene,-diesel avgir “noe støvsot”,mensbensin avgir en annen avgass som jeg ikke husker helt,-noe med oljefilm…

men ok,imens kan småbarn i kongo ta med seg pikke og spade og fortsette å grave frem mineralene inntil videre.

:+1:

Nei du misforstår. Vi snakker nybil her og likeledes et hus som fremdeles ikke er satt opp. Du kan da kun gå etter bilder og plantegninger.

åja,DE plantegningene…:roll_eyes:

Du bruker vel ingen duppeditter som har oppladbare batterier, du har vel heller ikke bil som bruker oljeprodukter av noe slag, siden kobolt også brukes i oljeindustrien? Eller holder også du på å kaste sten i glasshus?

det jeg mener er at verden er ikke perekt,-det vil alltids være for og mot i alle saker ,-vi kunne diskutrert i det uendelige…

jo,bilen min solgte jeg tilbake i 2017,-bruker faktisk nå bare buss,og litt taxi.

H-D`n står nå alene i garasjen :sunglasses:

1 Like

Så du mener det er galskap å kjøpe et nytt hus også? Man vet jo ikke hva man får før det står ferdig. Uheldig med byggefirma kan man jo også være og da går fort mye penger i dass. Forstår virkelig ikke problemet med å punge ut noe som er fabrikknytt, innenfor garanti og med kjøpsloven i bakhånd.

Det er nok “LITT” mer intimt med bil mener jeg,-du skal da sitte komfortabelt?