Lambo er dyrt å eie. Kjøp Porsche
Ser jo ut som en bil
Synes Skoda gradvis har klart å lage både penere og tøffere design de siste årene.
RS-modellene synes jeg aldri har vært verdt pengene da. Skal ikke uttale meg om de som kommer eller de nyeste men da jeg kjøpte min Octavia var det relativt liten forskjell i ytelse på RS-modellene og 1.8 liters utgaven med 180hk. Diesel RS var vel til og med hakket tregere tror jeg.
Jeg har egentlig lyst til å skifte til helelektrisk og vurderer Vision iV. Er litt skeptisk til hybrid og det å ha to drivlinjer. Føler de er litt mellomløsning som fort kan bli avleggs når man skal selge igjen også. Men må jo innrømme at kjøremøsteret vårt tilsier at en hybrid egentlig vil gi stor andel kjøring på el og ser at de lanserer en Octavia iV i år også. 55km WLTP var litt lavt da. Nesten litt overrasket over at den ikke er litt mer da Superben vel har det samme med samme batteri. Er kanskje ikke så stor forksjell på de i vekt og rulle/lutfmotstand.
Men blir litt spennende å se prising på både den og Vision iV. Bilkjøp blir så vanskelig når man skal blande fornuft og økonomi inn som viktiger faktorer
Hvis det er stor prisforskjell, så hadde jeg bare gått for en ladbar hybrid. Som du sier, 95% av tiden, så holder et bittelite batteri.
Når det kommer til “avleggs”, hvis typisk rekkevidde blir 1000km om 5 år, hvem gidder å kjøpe en elektrisk bil med 300km rekkevidde? For å få til 1000km, så må de nok bytte batteriteknologi, men det tror jeg kommer på plass innen 5 år. Det pushes nok MYE penger inn i forskning på det området nå.
Ja de elbilene som selges nå kan fort bli avleggs de også selvsagt men når rekkevidden er rundt 500km begynner det å bli såpass langt at den sjelden blir et praktisk problem og tenker at det ikke er så stor fare for at den skal bli avleggs fort. Men de på 300km og mindre tror jeg fort kan bli det ja. Med sikkerhetsmargin blir jo da fort rekkevidden avgjørende for hvor man må ta stoppene på langkjøring.
Ja prisen kan fort bli avgjørende. Vil jo gjerne ha en bra bil men vi bruker den egentlig ganske lite så er begrenset hvor mye man ønsker å bruke på det. Verditap utgjør fort mye av kilometerkostnaden da.
Hvem trenger 1000 km rekkevidde? Jo, de som aldri har hatt elbil før. Vi som har kjørt elbil noen år og har knekt koden klarer oss med biler med langt kortere rekkevidde.
Teslabjørn tester jo elbiler, kjører 1000 km. Billigste Tesla 3 til under 400.000 klarer 1000 km på 10,5 timer, burde holde for de fleste?
Jeg har kjørt 1000 km på en dag to ganger…det er i lengste laget synes jeg…
Ellers så prøvde jeg en lynlader her om dagen, fikk ikke superhastighet, bare 90 kW, men 8,5 kWt på 6 minutt, nok til 4-5 mil…ekstra.
Poenget mitt er at prisen på en bil med 300km vs 1000km rekkevidde blir lavere, ikke at 300km ikke er brukbart. Det er vel spesielt for de som kjører til hytta på vinteren at slikt spiller noen stor rolle.
Kjenner en med hytte på fjellet og han har hatt besøk av 2-3 stk som har banket på med skjøteledningen i hånda fordi de har feilberegnet. Disse, og deres bekjente synes nok det er tryggest å kjøpe en elbil med såpass med kapasitet at du slipper å knekke koden.
Er jo ikke snakk om hva man trenger men hva folk flest har lyst på . Hvis 1000km er tilgjengelig så velger man jo det hvis det da ikke er veldig stor forskjell i pris . Mange driter nok i pris og
Dagens rekkevidde på elbiler får en langt lavere pris, og blir bil nr 2. Biler med 500km+ blir hovedbil.
Jeg tror den største utviklingen kommer til å skje med lading. Hvis man kan ha en bil med 300KM rekkevidde og kan lade den på 5 minutter i fremtiden, blir det som å fylle tanken på fossil bil.
Og da kan alle de store selskapene tjene fett på dyr hurtiglading!
Enig. Har selv en “560km-WLTP” elbil pga 230km til hytta. Problemet er at bilen ikke nødvendigvis er fulladet fredag ettermiddag etter jobb, og dermed trengs mer tid til lading før eller underveis. Med en 1000km-WLTP elbil eller lading på 5 minutter vil dette være et mindre problem.
Alle disse 300km elbilene er innen 5 år blitt til veterelbiler med en fanskare som ikke ligner grisen
Vi kjøpte en fem år gammel eUp som bil nummer to, rekkevidde rundt 100 km, funker bra den😉
“Kjære, skal vi ta en søndagstur i veterelbilen. La meg ta på hatten”
Short dieselbiler, long avgiftene!
For alle som er butthurt og føler seg lurt av myndighetene etter de har kjøpt dieselbil eller elbil eller ett eller annet er det bare selge bilen de har og være uten bil😀
Fatter ikke at de som styrer ikke forstår at ren el i Norge er fysisk umulig. Belønn heller lavutslippsbiler og elbiler. Vi trenger alle 3 energiformene. Det samme gjelder i bygg & anlegg, landbruk osv. Belønn de som har muligheten til å bruke elektrisk. Men elektrisk drift er ikke mulig for alle å benytte seg av. Norge er et jævla potetland! Ikke klarer vi å redde verden på egenhånd heller!
Basert på hva?
Vi har ikke infrastruktur til å takle det
Må man basere fremtiden kun på dagens infrastruktur?