Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store biltråden 🏎🚗🚙

Lykke til med å tvinge store deler av bilparken til å skrote fossilbilen sin uten å få noe igjen a.

Å oppgradere elnettet utenfor byene vil gi kostnader uten sidestykke om det skal taes i ett jafs. Det må gjøres over lengre tid og nei, El passer ikke for alle. Da må hydrogen inn i bildet igjen

Om det er strømnettet du er redd for så er det bare svada.
Hadde nettopp en diskusjon rundt dette med en slektning av fruen, som er adm dir i et strømselskap.
At hvermansen skal ha seg en lader på 14kwh på veggen hjemme er en ikke sak. De fleste idag lader over natten, og det er faktisk en positiv ting for nettet, for da får man jevnere kapasitet utnyttelse gjennom døgnet.
Problemområdet blir hurtigladere i størrelses orden 150kw+. Men dette var noe som kunne bli et problem på visse plasser, slik at det i disse områdene kunne være strategisk lurt å bygge ut hurtigladere tidlig, for å få et lokalt monopol på de tjenestene akkurat der.

Elnettet er et problem, men man skal inn med hydrogen? Bytter ikke ut med et mindre effektivt alternativ for å skåne strømnettet.

2 Likes

Jeg sier ikke du tar feil. Jeg har fagbrev som tavlemontør og jeg sier fortsatt lykke til. Jeg vet dessverre hvor ille det blir :roll_eyes:

Hvem skal betale for gildet? Hvem skal betale for de ekstremt økte kostnadene til matproduksjon når traktorer skal byttes til fordel for de på batteri, osv osv. Vi snakker mangfoldige milliarder.

Rart de som sitter på disse nettene ikke er spesielt redd for det.
Er uansett ikke slik at dette skjer over natten og alle må skrote sin trofaste john deer.
Men at det vil skje en utskiftning, at neste nye bil familien kjøper blir EL. Vil aldri bli et problem.

Jeg er for miljøet for all del. Men det vil ta tid. Og jeg mener vi trenger mer enn bare El. :+1:

1 Like

Skjønner at du er glad i porschen din :stuck_out_tongue: Men ren el er fremtiden.
Rekkevidden kommer. Når det er 1000 km pr “tank” så vil det ikke være et problem for noen å kjøre El tenker jeg.

1 Like

Sportsbiler o.l vil overleve. Er ikke så bekymret for akkurat det :sweat_smile: jeg er mere bekymret for at vi prøver å redde verden fånyttes og prematurt. Blir unødvendig dyrt

3 Likes

Norge produserer rundt 140-150 TWh i året, hvor stor eksporten er varierer.
Elektrifisering av hele bilparken har blitt anslått til rundt 7 TWh, normalt mye mindre enn vi eksporterer.
Selv har jeg en enfaselader på 32A, lader mellom 16-29A.
16A er normalt tilstrekkelig, og blir det press på nettet kan en feks styre feks VV bereder slik at den varmes etter kl 10 om dagen og før kl 16, lader bilen etter kl 20 osv.
Da vil en dempe toppene.
Leste om en gravemaskin, den hadde ca 4 timers arbeidstid, mener den kunne lades opp 80% på 45 minutt med 400V/63A, altså en halvlang lunsjpause, så var den klar for resten av dagen.

1 Like

Har jo også smarthustrenden som ikke blir å avta. Tjenester som Tibber som oppfordrer alle til effektiv strømstyring.
Effekttariffen som kommer vil pushe dette enda lengre.
Før vi vet ordet av det har vi alle mann snudd døgnet for å benytte fordelen av lavere strømpriser :sweat_smile:

Venter bare på at Musk skal annonsere at Teslaen kan brukes som batteri for husholdningen, slik at du kan lage middag og se dagsnytt med strøm fra Teslaen, når effekttariffene er på sitt verste.

And as for pulling power off your Tesla? That’s a maybe. In 2018, Musk noted that the first generation Tesla Roadster allowed for that, and that the idea might be worth reconsidering

1 Like

https://www.nettavisen.no/nyheter/norge-skjerper-klimamalet-for-2030-til-minst-50-prosent/3423920943.html

Ambisiøst og realistisk, kommenterer Marius Holm, leder for miljøstiftelsen Zero:

Du vet du har gått alt for langt når miljø folka faktisk er fornøyd… :laughing::grimacing::sob:

1 Like

https://www.nettavisen.no/livsstil/sniktitt-ford-mustang-mach-e-prototyp/3423921006.html

Ser jammen meg bra ut det her altså. Jeg har vel tidligere tenk at Ford/Amerikansk produsert biler ikke er noe jeg vil ha, men det er faktisk ikke så verst. Spent på å se hvordan byggekvaliteten er. Greit gi modellene noen år slik man får sett hvordan det fungerer i praksis egentlig. Men jeg er åpen for at de tidligere kongene på fossilbiler ikke trenger å være best nå fremover. F.eks hjelper det ikke nå at BMW var/er mye bedre på motorer enn andre merker, når det kommer til elbil blir alt det andre enn motor så mye viktigere.

1 Like

Hvem var det som påstod at nettet i Norge var null stress? https://www.glitreenergi-nett.no/smart-nettleie/

2 Likes

Her er sammenligning med Model Y:

Blir bra tilbud på slutten av året på ulike elbiler når de innser de ikke har sjans til å nå målene mtp CO2. Dette gjør jo det umulig levere like mange som planlagt.

Men hvis mangel på batterier styrer produksjonen og de får solgt det som produseres blir det kanskje lavere prispress?
Spørs om de ikke må begynne å kutte i salget av de motoralternativene som gir verst co2-avtrykk i stedet?

1 Like

Litt tvil i om denne blir en bestselger hvis rekkevidden stemmer.

2 Likes

Markedet er Kina. Hvor lang rekkevidde trenger man egentlig? Politiet stopper jo deg før du har komt deg hundre meter uansett :laughing:
250 M er plenti når man er satt i karantene, bilen er bare til pynt likevel😎

1 Like

Hentet motoren fra en symaskin? :joy:

Ser det er mye fokus på at elbiler ikke helt greier å levere “lovet” rekkevidde. Nå sist denne:

Hvordan er det med diesel og bensinbilder? Noen som har sett oversikt over hvordan de presterer i forhold til oppgitt forbruk på vinterstid?

2 Likes

På langtur klarer min dieselpurke helt fint å kjøre på oppgitt forbruk over lange avstander, men bruker en del mer ved bykjøring/blandet kjøring.

Men hovedgrunnen til at folk henger seg veldig mye mer opp i rekkevidden for EL-biler er vel tiden det tar for å lade. I tilleg kan det være veldig vansklig å komme seg videre dersom man først går “tom” (se video), i fossil bile trengs kun en kompis med ekstra jerrykanne.

Og som vist i videoen over, fra ca 25:46, så klarer el-bilene ca 75-90% av oppgitt rekkevidde under normale forhold. Dette er da når bilen er kjørt HELT dau. Så praktisk rekkevidde til vanlig bruk vil ligge 20-30% under dette igjen da folk flest ikke er interessert i sitte med angst om man klarer de siste 50km med 1% batteri igjen. 400km ser fint ut på papir, men man kjører nok sjelden lenger enn 290-320km før man må lade, slik jeg ser for meg.