Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store biltråden 🏎🚗🚙

Har kjørt elbil siden 2014, startet med NEDC rekkevidde på 214 km, deretter NEDC 290 km og nå Model 3 SR+ med 400 ett eller annet WLTP.
Har aldri kjørt tom for strøm, aldri opplevd ladekø over 10 minutt, lader sjelden.
Prøvde min Model 3 på en 150 kW lader nylig, kaldt batteri, ladet med 90 kW, fylte på 8,5 kWt som rekker til drøye 4 mil, brukte 6 minutt på den ladingen.
Forbruk for fossilbiler går opp ved småkjøring, tomgangskjøring, kupert terreng, en fjellovergang med fossilbil gir skyhøyt forbruk opp og null forbruk ned, en elbil gir skyhøyt forbruk opp og mye regenering tilbake nedover igjen…
Blir kult om få år når dieselfansa må sluke kameler…

1 Like

Det kommer an på hvilket behov for bil man har.

Klart, til mindre turer så er el-bil genialt. Men for meg som ofte kjører over 500km inkl fjelloverganger til hytta så blir det litt smalt med 400-450 km rekkevidde. Er ikke veldig lysten på å beregne 1,5t ekstra bare i lading på allerede lange turer. Prisen det koster meg å ha “ro i sjela” på vinterfjellet er vel verdt de ekstra kronene :slight_smile:

Ellers bor jeg nærme nok jobb til at jeg kan sykle, og heller kjøre bil de dagene været/føret ikke tillater det.

2 Likes

Jeg kjører en Audi Q5 2017 mod Disel, snittforbruk på sentrums kjøring 0,64-65 Langturer til Oslo eller oppover /nedover dalen, 046-47.
Har flere kompiser som kjører el biler, han ene kjøpte E-tron. Den skal jo ha en rekkevidde på 430 km. Vi her oppe har jo hatt flere perioder på mellom 12-20 minus . Selv om bilen står i oppvarmet garasje og viser over 410 km når han kjørte ut falt rekkevidden raskt ned til 300-310 km før det stabiliserte seg. Men ikke da heller klarer han og holde oppgitt forbruk, ligger ganske mye over.
Han er fornøyd, men syns att rekkevidden går litt fort nedover når varmesete og varmeapparat må brukes mye og det er kaldt.

1 Like

ETron er vel beryktet for høyt forbruk?
Men det er en selvfølge at elbiler får tildels kraftig redusert rekkevidde når det er kaldt.
Biler med forbrenningsmotor har stort varmetap året rundt, om sommeren går kjøleviften for fullt for å bli kvitt varmen, om vinteren brukes varmen til å varme opp kupéen.
For elbiler som har rekordlavt forbruk til fremdrift, gjerne 20-25% av en bil med forbrenningsmotor, når en har behov for varme reduseres rekkevidde.

1 Like

Joda men flere her oppe som kjører Nissan Leaf, der er det vel stort sett det samme. Jeg er fornøyd med diselpurka mi, snittforbruk siden mai 2018 er ca 0,54. Blir ikke el på meg med det første, ikke noe i mot de som velger det men jeg holder en knapp på fossilbil enn så lenge. Mener el ikke er det riktige , tror mer på brenselcelle teknologien.
Spennende å se hva som kommer derfra om noen år.
Hvordan er det å få solgt en brukt el bil? Ser mange velger å kjøpe ny fremfor brukt grunnet at utviklingen går så fort i henhold til rekkevidde.
Hva gjør forhandlerne med brukte elbiler med tildels helt utadert rekkevidde?
Vis disse må skrotes etter bare vært brukt i noen få år vil vel det isåfall slå meget negativt ut på klimaregnskapet?
Snittalderen på fossilbiler er vel rundt 19 år.

1 Like

Vi kjøpte ny Tesla 3 og 5 år gammel VW eUp i august.
Hva er problemet? eUp var bra når den kom og er like bra i dag. Rekkevidde er rundt 10 mil på vinteren.
Startet med Soul, bytta den inn i Ioniq, Ioniq solgte jeg ila 20 timer på Finn…
Når det gjelder levetid så opererer vel Tesla nå med 1 mill miles på batterier, hvor lenge holder turbo, DSG kasse, en avansert dieselmotor osv osv?
Jeg kommer aldri til å vurdere bil med forbrenningsmotor igjen. Garantert!
Hydrogen? Hvis hydrogen kommer for personbiler skal jeg garantere du opplever kø med fyllestasjonene, de setter ikke opp flere titalls stasjoner som Tesla gjør, en hurtiglader koster rundt en halv mill, en fyllestasjon 7-8 mill, og det tar tid å fylle, og det tar endel tid mellom hver bil som fylles.
Når en lader elbil med 1-2 mil i minuttet til en brøkdel av prisen er valget enkelt.
Tesla superlader til 3-4 kroner mila, hydrogen til 13-14 kroner mila i følge Hyundai.

1 Like

Jeg har ikke sagt att noe et problem, jeg har bare lest att de fleste foretrekker ny el bil. Akkurat når det gjeldet Tesla så vel ikke batteriene noe stort problem, det er vel alt det andre som får sinnene i kok hos mange eiere.
Virker som kvalitetskontrollen er svært mangelfull og oppfølgingen av kunder hos Tesla Norge er vel så som så.
En her oppe som kjøpte model 3 når han fikk den var det mangelfull lakering flere steder, han har klagd og fikk til svar att denne modellen ble solgt til en så lav pris att man ikke funne forvente bedre lakkering. Han tok opp dette med eventuell lettere rusting på disse stedene, men det skulle visstnok ikke være noe problem.
Det er ikke bare Tesla som ikke kan kundebehandling, her oppe er det en VW forhandler som er skikkelig kjip på reklamasjoner , spesielt sinkslipp. Heldigvis ser det ut som dette problemet er avtagende nesten fraværende etter 2017-18.

1 Like

Brenselcelle blir aldri en ting i personbiler. El har kommet for langt og utlignet fordelen hydrogen en gang hadde. Det er per definisjon en mer effektiv teknologi så hvorfor i all verden skulle man gå for hydrogen?
Alle de store har vel også gått ut og bekreftet at el er det de satser på, så det er vel i realiteten ikke en diskusjon engang.

5 Likes

En superlader kan umulig koste en halv mill. Nettet rundt, trafo, tavle, ladere, arbeid. Jeg gjetter på ca 3 mill for en stasjon av litt størrelse.

1 Like

Her står det litt om kostander:

5.1.3. Kostnader ved etablering av infrastruktur og pris for lading
Kostnadene for å etablere ladeinfrastruktur varierer. Nedenfor skisseres
enhetskostnader for ladere og ladeanlegg, inklusive installasjonskostnader,
men eksklusive nettkostnader, basert på estimater fra Vegdirektoratet:
• Parkeringsladere 30 000 NOK
• Hurtigladere 350 000 NOK
• Superhurtigladere 450 000 NOK
• Lynladere 1 200 000 NOK

Etablering av ladeinfrastruktur kan også innebære kostnader knyttet
til nødvendige forsterkninger av nett og nettanlegg. Enova anslår
investeringskostnadene ved etablering av hurtigladere å ligge i
området 600.000 kroner per 50kW hurtiglader, eks. mva, inklusive
installasjonskostnader og nettkostnader. Enova ser store variasjoner
fra prosjekt til prosjekt, og det er spesielt installasjonskostnader ved
kabelfremføring som er kostnadsdrivende for etableringene.

2 Likes

Andre enn meg som synes Elbiler er dyrere å forsikre enn vanlige biler.

Fått meg en egolf og fikk litt hakeslepp av tilbudet fra IF.

Gikk fra Audi A7 til model s, 5000 mindre i året på det byttet hvertfall

Egolfen var dyrere å forsikre enn 4 år gammel tiguan, så ble lettere sjokket.

Morsom fakta, betaler under 6k i året for 911 turbo. Samme gjelder xc70 :grin:

Bruker også IF, betaler ca 3500 for eUp for 12000 km, for Tesla 3 betaler jeg ca 5400 for 16000 km, begge med 75% bonus en årrekke. Usikker på hvilke rabatter som ligger inne, tror bare det er samlerabatt samt Coop rabatt.
Men jeg prata med Storebrand ifm flytting av barneforsikring, han ville regne på bilene også, han kunne tilby kr 8300…
Prisen jeg fikk på Teslaen på nett før pruting var ca 7000 kroner.
Samme hvilket selskap du velger, skygg unna Gjensidige, de ønsker åpenbart ikke elbiler. Jeg flyttet nå alt fra Gjensidige, sparer nær 20000 på personforsikringer ved å gå til Storebrand, bedre vilkår på noe, og redusert dekning på annet.

1 Like

Ser ikke så “hæstgæli” ut denne:
https://www.nettavisen.no/livsstil/volvo-avduker-elbilen-polestar-precept/3423929252.html

5 Likes

Den var rå! digger fronten!

2 Likes

Hva er kapasiteten på slike batteri kontra litiumbatteri? (vekt, størrelse per kWh)

1 Like

Noen som kan anbefale støysvake sommerdekk?