Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store biltråden 🏎🚗🚙

• Mitsubishi outlander
  • Toyota rav4
  • Kia optima
  • Skoda superb
  • Kan du gi litt faen nå?

0 stemmegivere

Jeg klarte bare ikke gi 450k for en suv når stasjonsvogn med samme plass kostet 250k…

3 Likes

Får lit mer trening med SUV da vettu, alt som skal inn i bilen må løftes litt høyere. Derav Sport i benevnelsen :grin: Spesielt god trening for barnefamilier som må lempe vogn inn og ut hele tiden.

Aldri skjønt hvorfor SUV skal være så gjevt jeg heller. Hvor ofte er man egentlig ute og kjører på krøtterstier? Og hvor mange av SUV’ene er stort bedre egentlig egnet til slikt?

3 Likes

Hos meg er det stikk motsatt :joy: er 2 meter høy så en SUV for meg virker herlig. Kan jeg lempe alt inn uten å stå med krommrygg og på knærne :sweat_smile:

1 Like

Hvis du går for Superb er ikke manuell og minste motor et alternativ - det er fritt for krefter over hele linja i samtlige gir!

Er bare 192, så går greit for meg :joy:

1 Like

Er vel Superb iV som er det beste alternativet vel. Desidert lavest pris, kun automat og 218HK kombinert og 0-100 på akseptable 7.8sek.
Minus at den ikke kommer med firehjulsdrift da.

2 Likes

Husk på vinterstid og dårlig brøyting. Suv kjører over alt og alle :grin:

Jeg har 4x4 fordi det er kjekt noen ganger. Er ikke så ofte jeg har hatt behov for det. Og kommer vel kun på en gang de 6-7 årene jeg har hatt bilen at det hadde vært kjekt med høyere bakkeklaring (kom frem allikevel da). Vi får lage en tråd hvor folk logger de dagene de har kommet seg frem der de ville kun fordi de har ekstra bakkeklaring eller 4x4.
Noen bor selvsagt litt mer utfordrende til eller har hytte det er krevende å komme til men du verden så mange SUV’er som aldri har hatt annet enn asfalt under hjulene.

1 Like

Leide denne i fire uker i USA i fjor, alltid hatt lyst til å prøve :smiley:

RAM 1500 BigHorn 4x4, 5.7L V8 HEMI

Den var DIGER, dørene var enorme, og det var jo som å stige inn i en lastebil. Forventet at alt inni var plastikk og traktor-aktig men det var det stikk motsatte. Den hadde stor skjerm, fett stereoanlegg, ryggekamera, trådløs lading og både vanlig USB og USB-C uttak både foran og bak, og en diger midtkonsoll med masse muligheter for lading av diverse utstyr. Hadde med over 50 kilo bagasje pluss at jeg kjøpte masse stæsj for å ha på turen.

Det er veldig mye Ford F-150, Chevrolet Silverado og RAM m.m. utenfor byene i USA. Overalt på veiene. Jeg har sett de med plog på en åker, med snøplog på veiene, eller med gigantiske husvogner på hengerfestet. Dette er store, tunge arbeidshester som tåler en trøkk.

Noe som overrasket meg var at den lå sykt stabilt på veien, som et presisjonsinstrument. Hadde forventet masse vingling, dødgang på rattet etc, but nope! Off-road kunne jeg sette den i 4x4 krabbegir og klyve over hindringer som ingen vanlige biler ville kommet forbi.

Denne pick-up’en var bare helt konge, på alle måter. Bildet er fra Monument Valley, et sted man bare “må” kjøre innom om man er i de traktene :wink: Neste gang vil jeg prøve Ford F-150 Raptor :smiley:

11 Likes

Er enig i det meste @paddy skriver. Når jeg endte opp med det som ble 2x Tiquan hadde jeg lyst på Peugeot 307 tror jeg den het i 2005, sjuseter. Men etter å ha prøvd Tiquan nytta ikke det. Det ble ny Tiquan i 2008 også. I 2010 skulle vi ha SUV, prøvde Forrester og Outlander, prøvde så Tiquan…
Jeg trives svært godt bak rattet i VAG biler, nå har vi en eUp som vi kjøpte brukt, nær fem år gammel, bra bil det også ift størrelse. Jeg er 185 høy, rikelig plass.
Har også hatt en ny Octavia -02 modell.

1 Like

noen her som tilfeldig har peiling på eksospotte til Harley Davidson Softail fra `86?

prøvde å google/Ebay`e dette på nettet uten særlig hell,-skal ha potta av typen “HDI 6 - 2” ,E1: 0144 & E1: 212.

Nå kommer Xpeng med enda en modell.

https://www.nettavisen.no/livsstil/xpeng-p7-til-norge-med-lang-rekkevidde-og-smart-pris/3423968792.html

Ikke den styggeste bilen jeg har sett :slight_smile:

3 Likes

1 Like
1 Like

Hei

Jeg har ikke peiling på bil. Men jeg trenger en ny. Jeg vil ha en el-bil, budsjett omkring 300 000. Bryr meg ikke noe om utseende/merke. Men jeg ønsker å gjøre en best mulig deal, det er egentlig det viktigste for meg :slight_smile: Mest bil for pengene. Er det mye rom for pruting på el-biler? Hvordan bør jeg gå fram, tror det vil skinne igjennom at jeg har 0 peiling på bil,

Det må være plass til 2 barneseter, bilen vil hovedsaklig bli brukt til å levere i barnehage og kjøre fram og tilbake på jobb, som er cirka 70km totalt. Turer til fjellet osv blir primærbil brukt.

Gjerne en bil som er bygd som en el-bil fra bunnen og opp.

Forslag?

1 Like

MG virker spennende. :slightly_smiling_face:

1 Like

Nå jobber jeg i Møller er er mulig inhabil, men Egolfen begynner å bli hyggelig i pris. Og av det jeg har prøvd av andre elbiler i tilsvarende prissjikte, så er det pr må beste kjøpetmtp på pris. De kostet jo ca 400 for ca ett års tid siden, nå går de for under 300 inkl vinterhjul av exclusivevarianten, dvs ksinn, keyless, ryggekamera, navi osv. Noe annet som er verdt å tenke på er når du skal selge den igjen, selge brukt egolf er ikke noe problem og det holder seg godt i pris.

Edit: alternativt synes jeg BMW i3 er artig selv og jeg liker uteseende på den, hakket sprekere enn egolfen og 0 utfordringer med rust noen år frem i tid da karosseriet er karbon og plast. De får du vel også under 300.

2 Likes

eGolf har det vært gode priser på, men det er mulig det er slutt på det nå?
En bil du bør prøve om du får plass til barneseter i er trillingene VW eUp, Skoda eCittigo og Seat.
Under 200.000, ok bil å kjøre og god rekkevidde. Vi kjøpte en fem år gammel eUp som bil nummer to, kjempefornøyd med den.
Den har WLTP rekkevidde på ca 260 km.

1 Like

Egolf har fremdeles gode tilbud og de kommer nok til å sluttselges i forkant av VW ID lanseringen senere i år (nye elbilkonseptet til VW). Den enkle utstyrsvarianten får du for 270ish inkl vinterhjul. Du må også ta med i beregningen ne ladeboks til ~15.000,-

3 Likes