Ja det hadde det. Men han har gått høyt i media og skryti tesla sin ai og div opp i himmelen.
Dessuten er det lettere for noen å starte helt på scratch med tilpassede produksjonslinjer samt software, egentlig hele økosystemet rundt kjøretøyet. Kontra f.eks VW som primært har produsert forbrenningsbaserte biler og tilpasset software deretter. Det tar mye lenger tid å omstille seg kontra å starte med blanke ark
Fellesnevneren for alle som knuser tesla i div er “kommer”
Tja, det “kommer” vel an på øyet som ser. I mine øyne har Tesla enda til overs å lansere en fungerende bil uten masse dritt og bugs.
ID3 skal levers fra september, så det er ikke noe konseptbil e.l. det er snakk om her.
På tross av at Tesla er en drittbil full av feil og bugs så er det rimelig stor andel av Tesla sine kunder som kjøper Tesla igjen.
Jeg har hatt 6-7 fabrikknye biler, jeg har aldri vært så pirkete som ved Tesla pga av alle fellene en kunne gå i. Men bilen var jo faktisk ok, ikke feilfri, men ok.
Hvordan de andre bilene har vært er jeg usikker på, for jeg gikk ikke over med lupe på de.
Jeg hadde en Kia elbil og en Hyundai elbil, kjøper sannsynligvis ikke hverken Kia eller Hyundai igjen, men det er godt mulig det blir ny Tesla.
Dette på tross av at « Tesla enda til overs å lansere en fungerende bil uten masse dritt og bugs.».
Det koker nok veldig ned til hva man forventer og ser etter selv. Etter å ha hatt ett sted mellom 50 og hundre biler igjennom poleringspressa her så er det fremdeles ingen av de bilene jeg hadde godtatt å ta imot som en nybil. Og når man primært sier at det er ihht. spesifikasjoner om kunder reklamerer så er det jo rimelig lowballing av Tesla. Jeg kjenner flere som har hatt 2-5 stk og de har kommet til punktet at de aldri skal ha Tesla igjen. Rett og slett fordi bilene i stor grad er upålitelige og serviceapparatet i Norge ordrett suger pikk.
Tesla sitt problem er rett og slett at noen få heldige får en bil som går 300k-1kk uten noe som helst kødd. Mens en stor del får biler som er på verksted to-sifret antall ganger i året uten tegn til bedring. Så har du de midt på treet som får en ok bil men som er plaget av problemer hele bilens levetid.
Kostbare er de etter utgått garanti også. Må si jeg trekker ørlite grann på smilebåndet når en Model S med 5 år på baken svært ofte er dyrere å drifte enn en 20 år gammel 911 turbo.
Men for all del, Tesla skal ha cred for å ha tråkket opp stien. Nå må de steppe opp gamet eller bli utkonkurrert på kjøretøybiten. I min verden burde de sluttet med all produksjon av biler for lenge siden og konsentrert seg om det de er best på. Drivlinjer og batterier, samt infrastruktur og hjemmeanlegg.
Snakker du nå om tidlig Model S eller X?
De som har hatt S erfarer vel at 3 er i en helt annen klasse enn S?
Eh - virker som VWs system ikke styrer - bare kontrollerer hastighet…?
Ta av deg brillene og les en gang til
Hvis du ser ca 20sek av videoen så sier han at bilen kan styre men at man må “holde” i rattet.
Alle VW nye ID modeller er selvkjørende, det er vel en software oppdatering når myndighetene mener det er greit som skal til.
Ja, ser at den har keep-lane funksjonalitet - som de skriver:
Deretter kan du velge hvorvidt du ønsker Traffic Assist i tillegg.
Sistnevnte bidrar blant annet til at du holder deg midt i veienbanen, uten å måtte ut og stange i oppmerkingen på hver side før filholdersystemet justerer deg tilbake.
Men ser ut til at alle større svinger må han gjøre manuelt - se f.eks videoen ved ca 2:36. Mulig at det egentlig fungerer bra der også, men ser ikke at det demonstreres, eller at det står noe i teksten om det.
Konseptbilen VW ID Vizzion, planlagt ett par år frem i tid, skulle egentlig bli produsert uten ratt, men verden er nok ikke klar for den slags enda. ID familien til VW er som sagt produsert til å være autonome, men trenger oppdatering for å tre i kraft. https://blogg.eabryn.no/volkswagen/volkswagen-id/
Er det Skoda du jobber med? Hva tenker du om markedsføringen av Enyaq?
Jeg ble jo heltent når konseptbilen ble vist, det gjorde jeg forsåvidt med eNiro også, men all den svadaen som slippes av Skoda vedr Enyaq så har lysten på denne dalt kraftig.
Beholder kønummer 3600 ett eller annet, men om det blir brukt aner jeg ikke.
Jobber i Møller bil, bb sjef. Hva tenker du på ifht markedsføring?
Det kommer nok noe mer snacks snart, men du må huske på at Skoda er lillebror og nå er hele fokuset på ID. Snart Enyaqs tur, det kommer mye artig fra Møller neste årene
Må innrømme jeg synes det har tatt litt vel lang tid til reveal og mistet litt av entusiasmen jeg også. Men fortsatt rimelig spent på hvordan den kommer ut prismessig. Føler det mangler en romslig familie elbil som ikke koster skjorta.
Men om pris, funksjonalitet og utseende står til forventningene så det blir handel får vi jo se. Ser ikke noen fullgode alternativ enda for min del i hvertfall.
Lansering 1.septemer på Enyaq
Jeg hadde reservasjon på Enyaq, men droppet det mtp hengervekt. Hadde håpet ca 2t siden jeg trekker bilhenger med løpsbil og campingvogn sporadisk. Så 1500 ble snaut.
Ellers var jeg veldig entusiastisk.