Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store biltråden 🏎🚗🚙

1 Like

Veldig spent på denne:

1 Like

Kanskje jeg skal kjøpe den uansett? Mulig det går an å tjene penger på den også? Evt selge Model 3.

For min del blir det Enyaq eller avvente å bytte til elbil. Har litt lyst til å komme meg over på ren elektrisk men da må bilen ha stor nok plass (vi fylte opp vår Skoda Octavia stasjonsvogn med takboks til randen når vi skulle på ferie i sommer så vil ikke ha mindre plass), prisen må være grei og rekkevidden må være god.
Pr i dag er det vel stort sett Audi e-tron og Tesla S/X som oppfyller plasskravet og rekkeviddekravet men jeg synes disse er for dyre. Så spent på hvor lavt de legger Enyaq.
Tror utseende på SUV-utgaven blir greit men synes det jeg har sett av den så langt tyder ikke på at den blir i nærheten av så kul som konsptbilen.

4 Likes

Nazistene i Biltilsynet har kapitalisert! :smiley: :+1:

the Ultimate Warrior “Man cave”! :sunglasses:

Dette er ikke mulig med en Tesla!

1 Like

Den slår det meste: 5000 liters motor, det var drøyt.
Lurer på hvor stor tank det er på den? 50 m3?

Nordmenn er drittlei ladetimene og køkaos ved ladestasjoner!

https://www.nettavisen.no/okonomi/kjempevekst-i-dieselbil-salget-i-norge/3424011675.html

Salgstallene stiger samme vei som intelligensen innen kjøpsvalg av bil,-nemlig oppover!

1 Like

Har nylig bestilt min første bil! Får levert en Volvo XC60 neste måned. Woop woop :heart_eyes:

6 Likes

I dag ankom de første ID3 Norge, første levering a 700stk, og blir trolig å se kommende uke hos forhandler. 1 september avdukes Skodas Enyaq med bilder, pris og utstyrsvarianter, SUVen som er ganske lik men og ett par cm mindre enn Kodiaq og med en av de mest hissige frontpartier på markedet. Senere i år kommer ID4 SUVen til VW, som nylig ble godkjent for levering til folket. Dette er bare VAG, blir hardt å være Elon fremover, er det en tidspunkt å shorte Tesla så tror jeg tidspunktet ett sted i umiddelbar fremtid er ok.

4 Likes

Egentlig litt redd Enyaq blir litt skuffende lik Kodiaq men vi får se :blush:
Veldig spent på pris på 80/80x modellene av Enyaq. Er vel bare de modellene som jeg føler er aktuelle. Da er man ikke så avhengig av å lade så ofte på langtur.

1 Like

Jeg tror ikke jeg går for Enyaq, venter heller på coupe, men jeg tror jeg ender på Model Y.
Men så var det dette med pris da.
Med kønunmer på 3600 så er det sikkert god sjans å være langt fremme når neste Skoda kommer.

Nå er coupe Enyaq det også da :smile:
Den blir nok en del penere ja. Ser jeg er like foran deg i køen (3529). Så vi har et par-tre ukertil vi må bestemme oss for å få full effekt av kønummeret fra prisene offentliggjøres og man kan se hvordan bilen egentlig er da. Pris blir nok veldig avgjørende for meg om det blir 80, 80x eller ingenting/Se an coupe.

Jeg liker hverken model 3 eller modell y designmessig, mens model s er stilig og x er allright. Teslas omdømme og kvalitet skremmer meg, sømmer som løsner i interiøret osv samt problemer og hvordan det “løses” i etterkant.

Håper på at Enyaq også har godt standardutstyr på innstegsmodellen som ID3, og jeg blir veldig overrasket om ikke de kommende modellene er pene, de har truffet designet bra på alle de seneste modellene. Frontpartiet blir iallefall rått :slightly_smiling_face:

1 Like

Jeg liker bedre 3 enn S, både utvendig og innvendig. X er både for dyr og for stor og derved helt utelukket.
Tesla sitt omdømme og kvalitet skremte meg også, jeg vurderte å kansellere bestillingen, men bilen er grei den, uten tvil det desidert beste valget for meg.
Trekker henger på 910 kg, plass til 5, ok bagasjeplass og 0-100 som VAG bare kan drømme (snakker nå om den tregeste teslaen!). Dette til kr 402.000 inkl vinterhjul og hengerfeste.
Den som kan levere tilsvarende ny elbil til den prisen må gjerne ta kontakt.

2 Likes

Selvfølgelig veldig individuelt, men hva mener du er riktig pris?

1 Like

Vi er forskjellige og det er jo bra, så kan alle merker ha sine tilhengere. Jeg har jo 3 småtasser fra 2-6 år så jeg må ha en hovedbil med litt størrelse, jeg kjører i dag en Tiguan Allspace 190hk,og det er en knall bil. Den koster jo mer, men har kvalitet der etter. Om Audi og BMW er premium biler, så er den ett lite knepp bak, premium light. Inhabil som jeg er så ville jeg valgt ID3 foran Tesla 3 anyday, fordi for oss ville det vært konebil og jeg stoler mer på en stor etablert produsent enn en ny hva gjelder garanti, kvalitet og tilgjengelighet. Om jeg måtte hatt 4 hjulstrekk og hengerfeste så er jo model 3 ett prisgunstig alternativ. Men, om jeg får ett VAG produkt med de samme egenskapene så vil jeg valgt det selv om det koster 100.000 mer. De aller fleste forhandlere rører ikke brukt Tesla med ildtang, og de som evt tar de i innbytte beregner en så høy margin ifall det skjer noe, så mitt inntrykk av annenhåndsverdien er elendig. Så tryggheten ifht at man kanskje tenker å bytte bil om 4-5 år gjør også at jeg ville valgt noe “solid” ifht merke som gjør at jeg blir kvitt den til en fornuftig pris.

Edit: selger man bil selv så har kjøper 2 års reklamasjon, hva gjør man da om det skjer noe med Tesla, det er fort meget kostbart og vanskelig å få hjelp. Da må man evt kjøre det ut levetiden og levere på skrotten heller enn å selge?!

1 Like

Hvis du sjekker på Finn så får du et inntrykk av prisene på Model 3.
Tesla generelt har slett ikke hatt dårlig annenhåndsverdi, men heller ikke Tesla betaler bra for andre elbiler i innbytte.
Jeg solgte min Ioniq privat, det gikk ca 20 timer fra annonse var lagt ut til bilen var solgt.
Jeg tror jeg kunne solgt min Model 3 for 380.000 innen fredag, i så fall ville verditapet bli 22.000 på ett år. Måtte jeg ned på 370.000 så snakker en om et tap på 8%.
«Alle» frykter Tesla, men det er mange som kjøper, merkelige greier😉

3 Likes

Om tesla ikke tar inn andre merker så gjør resten det. Å selge innenfor garanti er jo det smarteste, alternativt lease ville nok jeg gått for. At man får bra for relativt nye biler nå er ikke rart, det er vel pga dollar situasjonen som har vært og delvis er. Og ja, mange har kjøpt Tesla, det var på ett tidspunkt ingen (gode) alternativer, men det kommer nå og jeg tror de får det tøft, derav shortkommetaren i ett annet innlegg :slightly_smiling_face:

1 Like

Kodiaq starter på 490k. Tesla modell Y starter vel på ca 550k og det er med firehjulstrekk. Enyaq 80x er rimelig lik på rekkevidde som Modell Y og et lite hakk mindre i størrelse, og med Skodas intensjon om “rimelig alternativ” så burde jo Enyaq 80x ligge noe under modell Y.
Enyaq 80 synes jeg i det minste burde ligge under 500k. 450k hadde vært grei pris synes jeg :slight_smile:

Vi får se. Har jo ikke fått noe håndfast om pris så aner jo ikke.

2 Likes