Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store biltråden 🏎🚗🚙

Der falt jaggu Polestar ut gitt! Ingen app, ingen forvarming, ikke nøkkelfri, da beholder jeg heller Model 3.
Jeg klarer meg veldig greit med 910 kg på kroken (holder meg på 900-1000 kg, går greit det).

Edit: har du kjørt Model 3 over litt tid? Den kan kreve litt tilvenning bruksmessig, jeg synes den er topp på de fleste områder.

1 Like

Men alt det er nok på plass innen du får bil dersom du bestiller nå…

Merkelig hvordan det har blitt greit å levere ut “beta” biler etter elbilen sin inntreden. Både VW, Polestar og Tesla har gjort dette. Også Audi har vel sagt de skal lansere flere funksjoner til sin E-tron (mulighet for kjøp av matrix OTA) i 15mnd nå.

Har ikke kjørt mye model3 så vanskelig for meg å sammenligne kjøreopplevelsen. Men du har en rå oversikt i Polestar med et veldig godt kart rett foran fører + Google Maps på skjermen.

Når de kommer til ytelser sier de vel at Polestar er som en TM3 LR 0-100 og som en TM3 P i “mellomregisteret”.

2 Likes

Tek.no er ikke helt enig:
“Det må sies at det fra førerplass er noe irriterende hvor mye utsikt den relativt massive A-stolpen stjeler, og Polestar 2 er definitivt ikke den bilen som gir best oversikt, verken fremover eller bakover.”

Har selv ingen erfaring med bilen. Fin og rå men for liten for mitt behov.

1 Like

Burde vell ha laget et alternativ for Skoda Enyaq. Tror den kan bli meget populær. Heller ikke noe Jaguar alternativ…

2 Likes

Ikke alle som trenger SUV/stasjonsvogn. Etter ett år med Model 3 så har jeg lyst på tilsvarende bil neste gang.
Dette med høyreist bil, sette seg inn i stedet for å sette seg ned osv osv er heller ikke noe stress, forrige bil var Ioniq.
For de som har helsemessige utfordringer kan jeg forstå at noen vil ha høyere vil (har strengt tatt noen helsemessige utfordringer selv også😅 med rygg og knær).
Men i Norge skal det være SUV/stasjonsvogn farge type sort, til nøds grå…
Får jeg takbøyler og hengerfeste så klarer jeg meg greit. Hengerfeste er desidert viktigst.

1 Like

Skjønner det men Jaguaren blei toss alt årets bil 2019… Å skodaen ryktes som årets bilnyhet

1 Like

Beklager at jeg glemte Jaguar I-PACE, skulle selvsagt vært med.

Skoda Enyaq tok jeg bevisst ikke med, da jeg ville avgrense mot modeller som faktisk har kundebiler på veiene.

Synes det mest interessante i avstemningen er forskjellen mellom E-tron og EQC.

2 Likes

Så hvis Tesla Model Y er eneste aktuelle Tesla så kan man heller ikke stemme på Tesla i den avstemningen da? :wink:

Ja, ser at det ble unyansert. Mange som har stemt på “annet” har kanskje også hatt biler som enda ikke er på markedet i tankene.

Dere som har Tesla, hvordan er det med service intervall og service kostnader?

Slik som jeg har forstått det er det ikke spesifikke krav som feks Kia hver 15.000 km!
Anbefales å smøre bremser og bytte pollenfilter, bremseservice koster ca 2200, filter tror jeg koster 5-600 inkl arbeid. Vurderer HEPA filter til 1500-2000, fra feks Beegood.no
De anbefaler muligens også firhjulskontroll, samt kryssbygte av hjul, men sliter vel med det om en har staggered oppsett?
Bremseservice tenker jeg å ta ifm bytte til vinterdekk, «får noe igjen» for pengene da, selv om jeg synes det er greit å gjøre slikt selv.

2 Likes

Det forbauser meg at E-Tron er så mye mer populær enn EQC? I mange utenlandske tester kommer EQC bedre ut?

Er dette bare fordi de kom ut med bilen tidligere? Flokkmentalitet?

Og så lurer jeg også på hvorfor hver eneste el-bil som lages absolutt må ha denne lysstripa bak? Er det ikke mulig å gjøre noe litt mer unikt med baklyktene?? Eller er det en regel ett sted som sier at “kul el-bil” skal ha lysstripe bak???

1 Like

Kan det ha noe med denne artikkelen å gjøre som kom tett etter lansering? Kan ha gitt et negativt bilde kring bilen.

1 Like

Noen her inne som har kunnskap med å importere bil?

Jeg ser etter å kjøpe med en Land Cruiser å har sjekket med priser i både Sverige og Tyskland. Det er mange tusenlapper å spare på dette i følge kalkulatoren på skatteetatens nettside. Er denne noe å stole på?

Hvordan er det med søknader om refusjon av MVA fra disse lendene? Går det knirkefritt eller løyper man risiko å betale mva i både Norge og utenlands?

Ser at man får seg en nybil for ca 350k i tyskland (eks VAT) som et eksempel. Tilsvarende koster 800k til over millionen her.

1 Like

Vi testet begge ganske grundig, og jeg holdt egentlig en knapp på EQC. Men E-tron har litt større plass, og ikke minst - bakkeklaringen på EQC gjorde det til en “no-go”.

Størrelse, komfort og transporthastighet (ladehastighet) gjør at det var bare E-tron og EQC som var alternativer for oss i fjor vinter. Det har ikke kommet noen andre biler enda jeg ville vurdert.

Hatt E-tron nå en stund, veldig fornøyd.

3 Likes

Skal du kjøpe ny?
Jeg har gjort det to ganger fra Danmark, det var veldig enkelt: kjøpe bil uten moms (og uten skilt) - kjøpe prøveskilt til hjemtransport + egen kasko - kjøre på rødt - fylle ut papirer hos toll - betale moms og avgifter, faktura fra toll- stikke innom trafikkstasjonen for godkjenning og hente skilt.

2 Likes

Usikker på om jeg skal kjøpe nytt eller brukt. Ser at det finnes en del nybiler til salgs for kun eksport i Tyskland slik at man ikke trenger å søke om refusjon. Ellers så har jeg sett på om jeg skal kjøpe brukt fra Sverige. Spm er mest hvor mye krafter det tar for å søke om refusjonen. Får man ikke igjen dette eller det tar 1 år før man har pengene så blir det ikke verdt det, da kan man like godt kjøpe ny

1 Like

Hvis du kjøper ny trenger du ikke betale moms når den skal eksporteres, så det blir heller ikke noe refusjon.
Skal du kjøpe brukt, så finnes det i alle fall i Sverige en mulighet for å kjøpe tidligere leasingbiler til eksport uten moms (det er noe med at det ikke har værr betalt moms av bilprisen, men av leasingprisen).

Vær oppmerksom på at det kan være forskjeller i garantiordninger og utstyrspakker.

1 Like

På noen svenske bruktbilsider kan du filtrere ut biler med “avdragbar moms”. Tror ikke du kan det på blocket, men i alle fall her: https://www.bytbil.com/

1 Like

Stemmer det du sier om Blocket, der må man rett å slett snakke med selgeren først.

2 Likes