En ny bil. Model Y er på de fleste områder en kopi av Model 3. Ser ikke akkurat ulik ut, men har stor bakluke og bedre bagasjerom.
Men det har også ID4, samt takrails…
Når jeg leser omtaler av ID4 så får den mye skryt, så gjenstår det å se om de får orden på programvare.
Prisen er også lavere, 500 inkl vinterdekk, alt av matter og takbøyler. Model Y kommer vel på 550-570?
Hvilken bil har du?
Jeg er klar over at ID4 er en helt annen bil. Kunne jeg fått ID4 med interiør og drivlinje fra SR+ så hadde jeg valgt det.
Men det er bare en bil.
Brukes 90% på jobb…
Men når jeg byttet bil har jeg lyst å kunne se forskjell på den forrige…
Noen som har erfaringer med Golf 1.4 TSI (Hybrid) 2016-2018 mod, eventuelt andre enn bør vurdere i bruktmarkedet? Vurderer å kjøpe en til kona, som trenger en oppgradering.
verditap på bensin/diesel/El-biler…så legger vi lokk på den diskusjonen
Det viktigste er å holde seg unna Santander, ellers så registrerer jeg at min GD 300D fra -83 bare stiger i verdi , samtidig som den høres ut som en bil, lukter som en bil, og ser ut som den tidløse Børstraktoren den er
kjøretøyet mitt under millitærtjenesten
Det var vel helst en 240D, 300D med turbo så er det litt morsommere, men fremkommeligheten og kvaliteten er suveren uansett.
Legger lokk på, eller åpner Pandoras eske…?
Ser ut som f.eks. 2020 Taycan 4Ser bare har falt mellom 7-10% det siste året.
Er det en forventning til avgiftsendringer som holder denne prisen så høy på tross av stort brukttilbud?
Kjøper du dyr elbil med levering før evt. nye avgifter på biler over 600", kan nybilprisen gå opp 100" over natten for en bil til 1000". Ikke sikkert alt dette drypper ned til bruktbilpriser, men vil allikevel motvirke verditapet kraftig.
Har du bilder? Kul bil!
Forstår ikke hva du mener med lokk. Grytelokk?
Jeg skal altså selge min Model 3 som er 18-19 måneder.
Den kosta 402.000, kjørt snaut 30000, innbyttepris ke 335.000, forventer å få 350.000, som er 25-35.000 under de fleste sist jeg sjekka på Finn.350.000 er 13% på si 19 måneder. 335000 er vel ca 16-17%…
Leaseplan og nå Santander gidder jeg ikke å høre på i det hele tatt…
ja,gjerne grytelokk for dem som er mette på spørsmålet om verditap på bilen sin
stjal annonsen fra Santander for de som ville se en oppsummering svart på hvitt.
Jeg får det tapet jeg får, men mine to foregående biler har hatt mindre tap enn hva Santander opererer med.
Min 2010 Tiquan kosta ca 428.000, solgte den for 220.000 etter ca 4,5 år. Santander opererer med verdifall på en bil til 400.000 på 240.000 etter 3 år, altså 40% tap.
Jeg hadde da ca 42% tap etter 4,5 år…
Glad ikke Santander styrer mitt bilhold (jeg bruker allerede alt for mye penger på bil), det hadde jeg ikke hatt råd til😊
har ikke hatt bil siden 2017
Men noen kjøper dyre nye biler MED nybil-garanti, og selger bilen og bytter ut før garantien går ut.
et evig tapsprosjekt,-greit nok hvis en har familie m/unger ++
…men har ikke Tesla 9 års garanti?
Det var ikke snakk om dyre biler her, men bil til rundt 400.000.
Greia er at når en kjøper ny bil og tar vare på den så er alt ved bilen nytt. Alt fra motor til dekk osv osv
Det kreves ikke en krone i reparasjon, kun service som enkelte produsenter utnytter til fulle, men Teslaen har jeg brukt ca kr 700 på og det var bytte av luftfilter til kupeen.
Når jeg da holder slike biler for mindre kostnad enn jeg har i inntekt for å kjøre privatbil på jobb så synes jeg det er innafor…
Har aldri hatt personbil lenger enn 4,5 år…
…å sjonglere med biler til 400k er ikke dyrt?
ok,dere om det,-jeg drømmer om et økonomisk uavhengighet(progress ca. 50% )
Er uansett meningsløst å diskutere bil med en som ikke kjører bil.
Bilen er for meg et verktøy som jeg får godtgjort for. I tillegg brukes den privat.
Jeg kunne valgt å kjøre 20 år gammel bil i stedet, jeg kunne også valgt å kun spise First price osv, men jeg tror at jeg kun lever en gang på så derfor ønsker jeg å gjøre ting jeg liker og trives med.
Ny Regel !
Med mindre en kjører Tesla da, de krever ikke noen oppfølging mtp service, anbefalinger men ikke krav.
Velger en derimot Kia eller Hyundai så må bilen inn hver 15000 kilometer, svært viktig når en kjører elbil.
Når jeg kjørte VW dieselbil så var serviceintervall fort rundt 30000 km.
Jeg har betydelig mer glede av den 20 år gamle bilen min, enn jeg ville hatt av en ny. Siden jeg ikke trenger å bry meg så hardt om service-intervaller, og jeg ikke har lån på den, så er stort sett kostnadene jeg har på den forsikring, drivstoff, rustbeskyttelse, slitasjedeler, oljer og filter.
Jeg bytter olje på den hvert år, og gjør det aller meste selv.
Jeg har hatt helt ny bil tidligere (nypris 520k), og selv om den var helt ok, så trives jeg mye bedre bak rattet på den gamle jeg har nå, som jeg kjøpte for 150k, etter å ha solgt den “nye” etter fem år for 240k. Så verditap på 280k etter fem år og knappe 50k km… Altså 56k kr i verditap per år, pluss renter og service-utgifter…
Nå har jeg hatt den “gamle” i over tre år, og har ikke hatt noen større utgifter på den. Den største utgiftsposten er bensin, siden bilen er stor, tung og tørst.
Jeg vil tippe på at jeg kanskje har hatt et verditap på 20k kr den tiden jeg har hatt bilen, men så lenge jeg holder den ved like vil den neppe falle noe særlig mer i verdi. Men basert på mangelen på verdifall alene, så har jeg spart nesten 150k kr (sammenlignet med den “nye” bilen over tre år). Det får man ganske mye bensin, service og deler for…