Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store biltråden 🏎🚗🚙

Land Cruiser 100 V8

Men det som kanskje er det beste med å ha en gammel bil, er at det krever at man lærer seg å skru litt, og forstå hvordan bilen fungerer. Gjør man ikke det, og bare sender bilen på verksted om det er noe som ikke helt stemmer, da kan det fort bli veldig dyrt. Noen timer på google tilsvarer lett titusenvis av kroner i feilsøking.

1 Like

Det er nesten flaut at en så gammel bil er så god å kjøre…

Jeg kjørte over en fjellovergang i fjor sommer, med masse telehiv og dumper, og på vei oppover nærmet en nyere BMW seg, men etter hvert som veien ble verre, så måtte han bare slakke av, og jeg så ham ikke lengre etter bare noen få noen minutter .
Jeg holdt greit 80 med fullastet bil.

På langkjøring klarer den seg på 1.3l på mila, men under bykjøring blir det fort 2l…

3 Likes

Vel, det er opplevelsen min på grusveier i min gamle Toyota Corolla vs nyere SUV-er, så det har vel kanskje mest med at lavprofildekk og stiv fjæring for å håndtere mye vekt ikke akkurat er noe pluss for kjørekomforten på humpete veier :stuck_out_tongue:

Har noen grusveier jeg bruker for å komme meg til fjells, der holdt jeg fint 70km/t med Corollaen, mens hvis jeg kom bak en SUV, så kjørte den typisk 20-30km/t. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Ja, enkelte kjøper “SUV” i den tro at det er en terrengbil, når det egentlig er snakk om en overvektig stasjonsvogn, som er hevet noen få cm, men har fortsatt lavere bakkeklaring enn vanlige biler hadde på 80-tallet, og stiv fjæring med kort fjæringsvei, og så betaler de gjerne ekstra for store felger med lavprofildekk… Og enkelte har ikke en gang AWD…

Når det er sagt, så er det faktisk "SUV"er med tohjulstrekk som er bedre terrengbiler enn enkelte med firehjulstrekk. Citroen C3 Aircross med Grip Control er en av de førstnevnte.

Men, ja, nyere biler generelt takler dårlige veier svært dårlig.

3 Likes

Ingenting slår en ekte landcruiser. Kjørte en slik gjennom Australia. Helt fantastisk maskin.

3 Likes

Hadde jeg ikke kjørt privatbil i jobben og hatt inntekt på bilen hadde jeg om mulig syklet eller reist kollektivt.
Da kunne jeg ha kjørt hva som helst privat, bare den kunne trekke rundt ett tonns henger.
Jeg nyter hver tur med ny bil, og jeg bytter bil når jeg har lyst.
Jeg hadde en 2010 Tiquan som jeg hadde nær fem år, den kosta meg ca 200.000 i tap.
På de siste nærmere fem år, omtrent samme tid som Tiquan så har jeg hatt en Soul, en Ioniq og nå en Model 3. Jeg tapte ca 65000 på Soul, 75000 på Ioniq, hva Tesla 3 ender på er usikkert, hadde et realistisk håp på 50.000, men plutselig kutta Tesla prisen på rundt 50000 over natta, så nå blir nok tapet minimum 70000, så kanskje et tap på rundt 200000 på tre nye biler i samme tidsrom.
Tiquan kosta 430, ny, Soul 250, Ioniq 293, Model 3 402.
Jeg synes set er innafor.
Men jeg har ihvertfall 70-80000 brutto i inntekt på bil i året, så sånt sett så er min bilbruk finansiert av arbeidsgiver.

2 Likes

Synes dette var en morsom annonse for en rå bil. :grin:

2 Likes

De skjeldne gangene jeg får hjemlengsel…(er på jobbreise)

3 Likes

image

3 Likes

Der røk den “bucket”-listen :wastebasket:…er ikke enkelt med å tillegg til å spare på børs og å spare til bil for å endelig prøve “Autobahn” :sweat_smile:

2 Likes
8 Likes

Meen…så har den kanskje ikke kjørt så langt siden forrige kontroll :slightly_smiling_face:

2 Likes
2 Likes

1 Like

måtte bare legge ut denne :sweat_smile:

Edit: NOSTALGI! :smiley:

Har krypi til korset. Solgt 911 og bestilt elektrisk bil

3 Likes

Forstår du må ha gått noen runder med deg selv da ja…:confused: Hvilken elektrisk bil ble det?

Enyaq coupe RS :grin:

Mulig du burde ha gjort et lite regnestykke på eierskapskostnader og verdiutvikling før du gjorde det.

Hittil i ferien hat jeg svidd av bensin for ca 10000kr @1.5l/mil, men siden jeg ikke har lån på bilen, og det generelt er lite krøll som bruker å skje med den, og ikke noe verditap, så ville en ikke helt tilsvarende elbil i str kostet minst 700k i innkjøp, og hatt et heftig verditap over de neste 10 år, pluss at hurtiglading ikke akkurat er billig. Osv…

2 Likes

911 kostet meg ca 50k i året. Volvoen jeg har nå koster meg noen kroner den også.

Service og vedlikeholdskostnader på elbilen blir omtrent nada, I tillegg har jeg gratis drivstoff hjemme å tanke med