Kanskje en sammenheng? Prispress på brukte biler i USA.
Prisen på brukte biler i USA gikk mot strømmen og økte under koronaen siden produsentene måtte redusere produksjonen. At bruktprisene nå kommer til å komme under press er vel garantert med de nybilprisene som Tesla nå presenterer.
Hvis jeg hadde vært snusfornuftig så hadde jeg kjørt rundt i en billig Leaf eller noe, det gidder jeg ikke🤷♂️
Kjære alle bilkyndige, fra en bil-u-kyndig!
Vi skal etter hver skaffe en noe større bil enn vi har i dag. En bil med litt mer plass en en liten Kia Ceed. Fikk FOMO på Tesla, men har ikke lademulighet hjemme og ønsker egentlig å bruke rundt 250 000, ikke 450 000 +. Hybrid utelukkes fordi det batteriet aldri vil bli ladet. Så det er bensin () som gjelder tror jeg.
Størrelse på bilen; kanskje noe ala VW Passat GTE? Forventer ikke like mye bagasjeplass som TeslaY…
Finnes det noen gode kjøp der ute som ikke er eldre enn 2020-modell, har bensinmotor og god plass, og som er driftssikre og gode biler? Takknemlig for alle svar
Det første jeg tenkte på når jeg leste var Mazda 6.
F.eks denne :
Toyota corolla stasjonsvogn? Usikker på hva du legger i god plass
https://www.classictoyotatyler.com/toyota-corolla-most-reliable-vehicle/
Jeg hadde ikke lagt 250k i en bensinbil nå. Jeg hadde kjøpt noe litt eldre, så verditapet blir mindre. En 5 år gammel toyota?
Du ender sikkert opp med å enten få lademulighet eller flytte innen noen år. Greit å kunne kjøpe elbil da uten å føle at man har kastet penger i dass.
Har en 2016 toyota kjøpt i 2018. Null reparasjoner hittil. Kun service. Kjører veldig lite, ellers hadde jeg kjøpt en tesla Model Y. Tipper toyota har elbil neste gang jeg gidder å bytte.
Takk for godt innspill mtp alder og bensinbil! Når det gjelder størrelse vet jeg ikke helt hvordan jeg skal forklare det, for jeg har ikke liter-spesifikasjoner i hodet. Men plass til en barnevogn i bagasjerommet i tillegg til et par bagger hadde vært bra. I bilen vi har nå tar barnevognen hele bagasjerommet
Tenkte på det samme.
Ellers har jo Skoda Superb masse plass og har god kvalitet. Har kjørt disse en del da mange av jobb-bilene er slike.
Ser at man kommer opp i 350-75 for bra eks. som ikke har gått for langt, dersom 2020 eller nyere er et must.
Aksepterer du 2018-19 nærmer du deg.
Eksempel: https://www.finn.no/286665841
Hadde gått for en Toyota hvis du ønsker et eierskap uten mye pes og reparasjoner → hvis du virkelig er bil-u-kyndig
Feks
-
Rav4 (blir en som kanskje har kjørt 100K da, men det er ikke noe stress)
-
stasjonsvogn utgave av Prius/Corolla/Avensis
Ellers enig om Skoda Superb også. Kompis var veldig fornøyd og kjøpte den 2 ganger.
Disse tingene er jo subjektivt, men man får mye mer for pengene med en Super-B. Det er i praksis en Audi/Volkswagen. Når det er sagt, så er det umulig å argumentere for at ikke utgiftene blir lavere med (verdens kjedeligste) Toyota. Hadde (i akkurat denne sammenligningen) valgt tysk, mer utstyr/komfort og kvalitet hver dag av uken.
Dama har yaris fra 2002 hvor hun fikk plass til barnevogn, noen poser med mat, to barn og to voksne.
Det kommer mao an på barnevognen.
Haha, høres ut som vår bil. Pluss en del stash stappet under beina på eventuelle passasjer. Så noen hakk opp på plassen derifra! Takk til alle for innspill hittil, det er nyttig!
Prøv ulike biler. Ta med barnevognen på prøving.
Skoda sine stasjonsvogner er nok billigere for samme kjøreglede, men når vel toyota ca til kneet på driftssikkerhet. Sikkert helt greit på en to år gammel bil da.
Jeg fikk fra en 2007 corolla til 2016 avensis og fra 97 til 147 hk. Jeg burde ikke ha flere. Tror det blir helt krise med meg i en tesla. Altfor glad i å trykke på gasspedalen på langtur på landevei. (som det blir endel av for å komme meg på fjellet)
Jeg er helt avhengig av bil. En dag fikk jeg brev i posten om at 1 prikk til så røyk lappen. Solgte råskinnet og kjøpte Toyota,- og er i dag uten prikker
Men det er deilig å bare bestemme at “nå skal jeg forbi” og ha det unnagjort på 10 sek da.
Jeg har ingen prikker, men holder fartsgrensen når den er under 80 km/t.
Hva skjer om du selger Bilen? Følger rekvisisjonen eieren eller bilen ?
Følger bilen.