Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store biltråden 🏎🚗🚙

Finansavisen skriver i dag om Tesla sitt nye priskutt. De sier de har kuttet prisen til 399.990,- men så legger de på en “dokumentavgift” til seg selv og unnlater også å inkludere den obligatoriske vektavgiften.
Hvor lang tid tar det før Forbrukertilsynet ordner opp i denne villedende markedsføringen?
image

Her er i hvert fall prisen jeg fikk uten å legge inn noe ekstra

6 Likes

Dokumentavgift har alltid kommet i tillegg, det kommer også alltid et tillegg for andre merker, de kaller der frakt, klargjøring osv.
Vektavgiften burde derimot være inkudert.
MRN prøv å spekke en VW ID4 å se hva du får for 399.999-430.000 kroner. Den koster i følge VW kr 382.600……

3 Likes

Haha, klassisk Tesla! Villeding er en elementær del av merkets DNA.

1 Like

Tja, jeg bestilte mai 2019 hvit Tesla Model 3, da var sort standard farge uten pristillegg.
Før jeg mottok bilen i august 2019 så endret Tesla standard farge til hvor, da ble min bil plutselig 12500 kroner billigere. Hadde det samme skjedd med feks VAG?

De som bestilte Model Y i 2019 til rundt 470.000 fikk bildene til denne prisen i 2021-2022, på tross av at bilene hadde steget 80-100.000.
Hadde det skjedd med de tyske merkene?

Hva med rekkevidde, hvilke merker har edruelige tall der? Er Tesla feks bedre eller dårligere enn Audi og Polestar?

Heldigvis har ikke de rødgrønne innført forbud mot å tenke selv enda.

4 Likes

Ja når man signerer kontrakten så er prisen satt. Min Enyaq steg i pris den også men jeg fikk den selvsagt til prisen jeg hadde signert kontrakt på.
Fikk noe prisavslag på grunn av at det vel viste seg at varmepumpen ikke hadde lovet effekt eller noe slikt også. Så de kan også redusere prisen.
Usikker på om jeg hadde fått prisavslag om fargen jeg valgte hadde blitt standardfargen da. Min farge ble i stedet tatt ut av sortimentet da så akkurat det ble aldr en problemstilling jeg fikk sjekket i praksis :slight_smile:

Tesla har vel jevnt over klart seg veldig bra på rekkeviddetester. Er vel andre selskaper som bør jobbe hardere der ja.

3 Likes

Model Y til 430 000,- synes jeg er grisebillig.

En 1 år gammel bør kunne kjøpes for typ 370 000,- (??) når bruktmarked har justert seg ned. Det ligger mange Model Y til salgs på Finn nå som er blitt overpriset og må settes ned for å bli solgt.

4 Likes

Noen som har tegnet seg i Alpha motor?
Jeg gjorde et spedt forsøk, men strandet på noe ID-nummer registrering. Noen med erfaring fra emisjoner i USA?

Nå har også VG oppdaget at dieselprisene kan gå i været.
Jeg valgte å selge dieselkjerra for et par måneder siden pga dette.

Prisen på brød er latterlig. 1kg sammalt mel koster 14,5 kr. Tørrgjær 5 kr. Gir to brød i butikkstørrelse til 10 kr stk. Også skal de ha 50 kr. :rofl:

Personlig bruker jeg litt dyrere mel og endel frø, så kanskje 15 kr pr brød. 35 kr * 365 = 10.000 kr spart i året. På å spise hjemmelaget brød. Salter heller ikke brødet, så litt lettere å komme under 5g dagen da.

9 Likes

hvor mange kilowatt koster det å lage sa du? :bread: :chart_with_upwards_trend: :face_with_hand_over_mouth:

Jeg lager surdeigsbrød og har surdeigskultur som jeg lagde selv :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 Like

Varmekablene på kjøkkenet skrur seg av, så rundt 0 kwt.

1 Like

Bilbrød.

Feil.

Fra off-topic til on-topic.

Jeg kan nesten ikke forstå at det vil bli solgt bensin og diesel biler etter 2030. Ting går svært for rundt de batteridrevne. Nå begynner håndtverkerbilene, små lastebiler og elektriske busser for bytrafikk å komme og det vil være et punkt hvor det rett og slett er mye å spare på å kjøre batteridrevet og det er ikke langt unna.

Pga avgiftssystemet, så er vi nå oppe i 74% elektriske personbiler i 2022. Kommenterte det over, men for 400k, så får du nå enten en Toyota Corolla stasjonsvogn, eller en Tesla Model Y. Med like avgifter så hadde det kanskje vært 250k vs 400k, men selv da vil jeg si at Model Y-en er konkurransedyktig.

3 Likes

får ikke håpe det blir at ALT skal være elektrisk da… :sweat_smile:

2 Likes

For å si det sånn, det står ikke hjullaster på listen over ting batteridrevne kjøretøy er konkurransedyktige på… :stuck_out_tongue:

2 Likes

Batterier er nok verken store eller billige nok for å drive hjullastere på en god stund enda, men for personbilparken (og også solceller systemer på privatboliger) er dette gode nyheter:

PS Logaritmisk skala så fallet er større enn det ser ut til :smiley:

6 Likes

Trodde Tesla allerede var nede på rundt $100 per kWt, eller er det et delmål?

Edit:

EV battery costs fell roughly 90% between 2010 and 2020, according to Bloomberg New Energy Finance. They fell another 6% in 2021, hitting about $132 per kilowatt-hour, or kWh.

Også stopper grafen i 2018. :sweat_smile: