Apropo siste innlegg her, jeg jobber med å få tak i en brukt Skoda Octavia jeg kan føle meg happy med, og tror det må bli nyeste generasjon (fra 2020). Så blir spørsmålet; diesel eller bensin? Sett bort fra lokalpolitisk og globalpolitisk risiko; noen som har noen innspill? Ser mye skrives om småkjøring og diesel; noen mener det er en myte at dette er en dårlig kombo med moderne dieselmotorer. Vårt kjøremønster er i all hovedsak turer mellom 5-30 kilometer, og så langturer tre-fire-fem ganger i året, pluss masse langkjøring på sommeren.
Har til nå kun sett på bensinbiler, men utvalget er større naturligvis om jeg også kan vurdere diesel
Diesel hver dag i uka om ikke det er snakk om sportsbil.
Da er i alle fall ikke overgangen til el-bil et særnorsk fenomen:
Vurderer å kjøpe en brukt Porsche Macan. Drømmen er en elektrisk versjon, men det blir for mye penger nå.
Er det noen her inne som har erfaring med denne modellen? Kostnader til vedlikehold, bruk, osv.?
Hvis du er bekymra for vedlikeholdskostnader for Macan så får en jo ny Tesla Model Y til samme pris som de eldste og «billigste» Macan….
Da har en vedlikeholdskostnader ned mot null og lave drivstoffutgifter.
Jeg hadde ikke orka å kjøpe brukt dyr luksus/premiumbil om jeg ikke hadde ræva full av pæng.
Det er veldig gode poenger. Takk for innspill
Så kan man vel også veie opp mot hverandre om du vil ha en grom bil eller sitte i en iPad å kjøre.
Der kom salgsforbudet i Sverige.
Selskapet jobber nå blant annet med en midlertidig forføyning og en anke gjennom sine advokater i Sverige, og sier at beskjeden «kom som lyn fra klar himmel».
Hallo, man kan ikke si den kom som lyn fra klar himmel, når de i forkant varslet om at dette kunne skje etter testing av laderen.
Grom bil er flott det. Kunne gjerne tenkt meg en Lambo jeg, aller helst Countach, men det har jeg verken råd til eller plass til å ha.
Har en god råd er det kjekt å ha grom bil, er en derimot «fattig» som meg så er det veldig kjekt å kjøre rundt i en Model Y som arbeidsbil. Den den koster meg under 20.000 kroner i året for forsikring, årsavgift, service og drivstoff.
I tillegg kommer kapitalkostnader og nedskriving.
iPad som alle som ikke kjører Tesla er så opptatt av bruker jeg lite, bilen kjører for det meste selv, hører ofte på radio, hvis ikke så er det en spilleliste på Spotify.
Men det har ihvertfall frem til nå vært mange som har kjøpt halvgamle bruktimporterte premiumbiler fra Tyskland. Jeg foretrekker nye biler, har kun kjøpt nye biler de siste 20+ årene.
Juger`n : "Den beste prisen vi kan gi deg er 50% av dobbel pris"
Du kjøper bare en med Porsche Approved garanti. Denne kan forlenges så lenge man ønsker.
Jeg kjenner til konseptet, men er litt skeptisk. Slik jeg forstår det så har man bilen til en regelmessig service, og så skifter Porsche de delene de mener må skiftes for å opprettholde “garantien”. Det er jo trygt, men virker veldig kostbart.
Det er i praksis en nybilgaranti. Du betaler rett og slett for å forlenge denne. Og det er god kvalitet på sentrene.
Service på tyske biler vil alltid være dyrt. Men å eie en Porsche uten PAW er uaktuelt for meg i alle fall. I det øyeblikket «noe» skjærer seg i drivlinjen er det døden (uten garanti). Da er de 15-20-30 tusen man betalte for 12-24-36 måneders forlengelse peanuts.
Prata med en som driver med dekk. Var en med en Porsche som hadde punktert og så fått flerret opp dekket. Pga 4x4 måtte de bytte alle fire dekkene. Hadde kostet 45k
Blir vel som å kjøpe kun first price, kartongvin for de som drikker vin, hva med å kjøpe 60% og tilsette konjakk eller whiskey esens?
Driter en i bil så er en idiot om en bruker mye penger på bil, mer enn en har råd til.
Selv bytter jeg bil ofte, stort sett finansiert av min arbeidsgiver, men jeg driter i hva andre synes og mener om bilene jeg kjører. Jeg kjører ny bil pga at det gir meg en god følelse, i tillegg til at bilen for meg er et verktøy.
Usikker på om du så snutten, men poenget er hvis du er bilinteressert og det gir deg glede så er det jo flott. Men å kjøpe bil bare for å show off eller at kodeksene i samfunnet tilsier at du burde kjøre en viss type bil for å være vellykket etc så er dette tull.
Selv er min erfaring at bil faller mye i verdi og så lenge du har en ok bil som oppfyller dine behov så har merke eller årgang mindre betydning. Konkluderte dette etter da jeg som ferdig nyutdannet kjøpte en ny premium bil som tilsvarte nesten prisen på en leilighet utenfor ring 3 (endel år siden med andre ord). Bilen gav jo glede og følelsen av å være storkar, men var primært et fartøy for forflytning. Har siden ikke prioritert veldig dyr bil, heller at bilen har god sikkerhet og nødvendig utstyr. Kjører en Volvo og neste bil blir nok en Toyota evt Model Y (hvis de får opp kvaliteten i bilene sine).
Med all respekt for First Price og uten å snakke ned First Price, men Toyota, Nissan og Skoda er ikke First Price.
Jeg skummet igjennom.
Som jeg skrev så kjører jeg stort sett inn inntekter til å dekke bilhold.
Hvis du kjører eldre bil og ikke bruker bil i jobb så har sannsynligvis jeg billigere bil enn deg, selv om jeg bytter bil hvert andre-tredje år.
Jeg har brutto 8-9000 i måneden på bilen, ca 2000 i skatt så 6-7000 i måneden netto.
Jeg kjører nå Tesla Model Y, halvannet år gammel og null feil.
Før den hadde jeg ID4 i to måneder. Tapte vel 2000 kroner på den, hadde jeg orka kunne jeg sikkert tjent 10-20000.
Før den hadde jeg Model 3, den var der småfeil med, men alt ble ordner uten problem.
Mine neste biler blir 99% sikkert Tesla.
Feks så er forbruket på min Y 168 watt per km, altså tilsvarende 0,17 liter diesel per mil.
Sjekk forbruket på årsgjennomsnitt for tilsvarende elbiler.
Jeg har til nå ikke brukt en krone på service, skal smøre bremser ila året, men det er ikke krav om noe som helst.