Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store biltråden 🏎🚗🚙

Gøy med en flymotor i en bil… :sweat_smile:

image
https://www.youtube.com/shorts/a8bg_ES2jN8?feature=share

3 Likes

Man skall ha italiensk bil!

Lord, bilbransjen sitt Bud-light moment.

https://x.com/Jaguar/status/1858800846646948155

2 Likes

kommentarfeltet til reklamefilmen er jo bare cringy å lese :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 Like

De bør i alle fall tenke seg godt om før de velger mellom herre- eller dametoalett (i USA).

sterk historie :fist:

Dette er galskap! Blir garantert flere ulykker ved forbikjøringer!

Vel, skulle dette bli innført, trenger man ikke bruke penger på en sprek bil…

1 Like

95% av forbikjøringer blir borte. Du kan ikke kjøre forbi noen som kjører i 70 i 80 grensen med fartssperre.

2 Likes

Hva skjer da med de forbikjøringer som du har feilberegnet,? Du har en trailer i møte samtidig som bilen din låses på fartsgrensen…

Du trykker på bremsen og legger deg bak bilen du prøvde å kjøre forbi. Du bremser fortere enn du kan akselerere. Worst case, så får du en kræsj i lav fart i stedet for i 120.

3 Likes

Når bilene blir selvkjørende er det ikke et problem, da slipper en sinker som kjører i 50-60 i 80 sone.

Poenget er at et slikt system må ha mulighet for å overstyres ved behov i en krise.

1 Like

Ser du virkelig for deg at en selvkjørende bil også bestemmer farten din til en hver tid?

1994 modell, km 266 000, pris 800 000,- . Sannsynligheten for at dette er en 911-modell er ganske stor. Ikke mange bilmodeller som holder seg så bra med så høy km.

1 Like

Vurderer å kjøpe oss ny bil. Foreløpig heller det mot Volvo V60. Jeg er ganske ubrukelig når det kommer til bil, og lurer derfor om det er noe jeg bør tenke på i en jungel av ulike V60’er? Bruksområdet er for det meste småkjøring, men ønsker å ha en trygg og stabil bil i noen år før vi kjøper noe dyrere. Prismessig tenker vi 180-250k.

Det største spørsmålet er om vi skal gå for bensin, diesel eller hybrid. Intuitivt tenker jeg at det virker greit å gå for hybrid for å kunne tilpasse seg drivstoff- eller strømpriser. Samtidig tenker jeg at det kanskje er gunstig for videresalg om man selger til noen som har preferanser. Men det leder meg til neste spørsmål; er det noe negativt med å ha hybrid? Er det mye mer som kan gå i stykker, mer vedlikehold, uavhengig om man faktisk bruker EL-muligheten?

Så er det vurderingen mellom bensin og diesel, og hvorvidt disse er sammenlignbare når man ser på motor. Mye mulig jeg tar feil, men etter hva jeg ser har ofte diesel-motorer større slagvolum(?), i tillegg har jeg hørt at det er “forskjell på diesel- og bensin-hester” når det kommer til hestekrefter. Regner med at en hk er en hk, men at det er forskjell på andre måter. Ser også svært store forskjeller i antall hk, hvor det er alt fra 130 til 400+. Vi trenger på ingen måte en fantastisk motor, men merker meg på andre biler at en “dårlig motor” påvirker kjøreopplevelsen i stor grad, men vet ikke hvor grensen for dette går.

Dieselmotorer drar gjerne bedre på lavere turtall, dette går på dreiemoment snarere enn hestekrefter. Hovedmotivasjonen for diesel for mange er lavere drivstoffutgifter.

1 Like