Dieselmotorer drar gjerne bedre på lavere turtall, dette går på dreiemoment snarere enn hestekrefter. Hovedmotivasjonen for diesel for mange er lavere drivstoffutgifter.
Da er det vel ikke anbefalt med diesel i hvert fall…
Alle hybrider blir tunge biler, så man må tenke litt gjennom hvilket behov man har. Er rekkevidden bare 30-40 km på strøm betyr det at all langkjøring i praksis blir med fossilt drivstoff.
Jeg har en større og tyngre hybrid nå med diesel, etter å tidligere hatt en mellomstor SUV med bensin + EL. Den mellomstore hybriden hadde bare ca 30 km på EL og en relativt liten bensintank. På langtur i Sverige og Danmark med fartsgrense 130 km/t på motorvei lå vel forbruket på 1,2 - 1,4 med fullastet bil. Så i tillegg til høy bensinregning må man jo stoppe å fylle ganske hyppig.
Erfaringen er at diesel + el er en mye bedre kombinasjon på langtur, da dieselmotoren ikke bruker på langt nær like mye på å kjøre i jevn høy fart også på Autobahn lengre syd. Så jeg vil holde på min nå snart 4-år gamle diesel + EL bil i mange år til.
Forutsetningen må ellers være at kjøringen til daglig går på EL, dekker ikke rekkevidden på EL småkjøringen bør du heller kjøpe en ren fossil bil.
Husk også at en eldre hybrid har litt høyere vedlikeholdskostnader og om batteriet må byttes er det en stor utgift i forhold til bilens verdi.
Det er jo motsatt når man hovedsakelig driver med småkjøring? Vet om noen som gikk fra ladbar hybrid til diesel, de fikk vesentlig økte drivstoffutgifter. De kjørte til/fra skole/jobb til vanlig og kanskje litt lengre turer i helgene.
Hadde jeg hatt ladbar hybrid, så hadde jeg brukt 0 drivstoff seks dager i uka også hadde jeg kanskje en tur på 150 km hvor 40 km gikk på El, så 110 km på bensin, eller totalt 7 liter/uka…
Hvis det er en god del av bruktsmønsteret ditt, så er du ikke akkurat hvermansen
Mangfold i valg av biler er ikke bare et spørsmål om frihet, men også om pragmatisme. Ingen teknologi passer for alle i dag. Derfor bør forbrukerne få lov til å velge det som fungerer best for dem.
150 km er “mellom-langkjøring” i mitt hode, kjører du 200 - 400 km eller Oslo - Bergen/Trondheim blir % bruken av EL en svært liten del av turen med 30-40 km EL-rekkevidde.
Hovedsakelig småkjøring tolker jeg som hva du gjør alle hverdager, og det bør dekkes av strømbruken. Den hybriden jeg har nå dekker det behovet enkelt (75 - 100 km rekkevidde, den forrige hadde bare +/- 30 km og det ble for lite for mitt bruk selv med lading hver natt), så motoren går nå bare på turer til hytte eller ferietur (+ ved ekstrem kulde). Husk også at mange hybrider har en grense på ett sted mellom 80 - 110 km hvor den går over i fossilmodus uansett om du har batteri igjen, så om langkjøringen er rett ut på motorvei og du helst ligger i venstrefeltet og pusher litt over blir det fossilmotoren som gjør jobben.
Autobahn er ikke en del av min hverdag, men det hender jeg kjører nedover i Europa og mange har jo venner, slekt og familie som de kjører til i ferier. Så det ble nevnt i tilfelle det var relevant.
Elefanten i rommet her føler jeg er hvorfor du ikke vurderer el-bil? Mvh bilentusiast som har eid/eier stor diesel-hybrid, diesel, bensin og flere elbiler.
Tusen takk for hjelpen!
Egentlig bare at vi har en midlertidig bosituasjon hvor vi leier og ikke har tilgang til lader. I tillegg har vi sett på Volvo V60 og V90 som ikke har rene EL-varianter.
Kan hende dere har bestemt dere for å unngå elbil med gode begrunnelser, men jeg har likevel noen erfaringer med å være elbileier uten lademulighet hjemme. Det gikk overraskende mye bedre enn fryktet. Hvis budsjettet rekker til en bil med noen lunde rekkevidde, og du bor i en by med nær tilgang til gatelading, så kan det bli en relativt enkel tilværelse. Jeg brukte elektrisk sparkesykkel fra ladepunkt på kvelden og tilbake til ladepunkt neste morgen ca annenhver uke og det funket til daglig bruk. Men det var bare en fire minutters tur, så jeg skjønner at man bør bo ganske sentralt hvis det skal være gjennomførbart Hurtiglading er også et alternativ, dyrere enn den treige varianten men fortsatt en del billigere enn drivstoff vil jeg tro.
Men jeg skjønner egentlig godt at dere heller mot drivstoff mtp budsjett og hva som finnes. Tror det skal godt gjøres å finne en elbil tilsvarende V60 i størrelse med god rekkevidde til den prisen (kun synsing, håper jeg tar feil). Så høres egentlig ut som du har gjort en god jobb med å koke det ned til noen alternativer
Takk for innspillet! Er egentlig helt enig med deg, og dette er nok tankegangen med vår neste bil om 1-2år, men nå er vi litt mer begrenset på budsjettet.
Skal du ha en bil til småkjøring og trenger ikke mye plass hadde jeg gått for Hyundai Ioniq/Nissan Leaf e.l. Disse går jo lett inn i prisklassen du nevner.
Hvis man har barn og skal bruke bilen til hytteturer, blir den fort liten, ellers er vel dette det mest gunstige man får tak i, hvis målet er å kjøpe noe mer fancy om noen år?
Men vil ikke hybrid kunne være en ulempe for vår del? Budsjettet vårt gjør at de fleste aktuelle kandidatene er biler som er fra 2016-2018. Da begynner det vel å nærme seg at batteriet bør/må skiftes (avhengig av kilometerstand selvfølgelig), gitt det ikke allerede er gjort?
Ta det fra en som egentlig ikke har peiling på bil, men:
- Ikke lader hjemme
- Flere deler som kan gå i stykker
- Sannsynligvis redusert kapasitet på batteri etter så mange år
- Enda mer redusert kapasitet ved evt videresalg i fremtiden
Jeg ville bare glemt hybrid-alternativet. Men håper du får noen motargumenter som går imot mine hvis noen her inne er kompetente og sitter på gode motargumenter
Glem hybrid om du ikke kan lade hver dag.
Ikke-ladbar Rav4 har en solid drivlinje. Får den kanskje også med 10 års garanti. Men det var ikke det du spurte om
Du er i hvert fall i ukjent terreng når det gjelder alder på batteri om du også planlegger å ha bilen i to år selv.
Husk også at slitasjen på et batteri har mer å gjøre med antall ladesykluser og om batteristyringen forhindrer at batteri utlades for mye.
Kanskje det beste rådet er å kjøpe så billig som mulig fossilbil nå, og håp at du kan oppgradere litt tidligere. Jeg tror at det vil være en ganske god etterspørsel etter diesel biler fra folk i distriktene som kjører langt og i kaldt vær i årene som kommer og det vil holde bruktprisene oppe.
Jeg sitter med en 8 år gammel Toyota Avensis samme ish størrelse som en V60. Fordelen er at Toyota har 10 års garanti så lenge du tar servicen hos dem. Kjøp noe tilsvarende litt eldre og kjøp noe mer fornuftig når boligsituasjonen endres?
Fikk noe problemer med bremsene, det ble tatt på garanti nå.
Toyota er helt fantastisk. Har en Rav 4 fra 2004 som går som ei kule. Må bare passe på å rustbehandle. Ellers er det oljeskift og bremse vedlikehold og tut tuut!
Når det gjelder kundetilfredshet, blir Toyota kun slått av Lexus, som jo er intet annet enn premium-merket til Toyota. Har kjørt litt Toyota hybrid selv ved enkelte anledninger, og synes egentlig ikke det systemet med selv-lading er så veldig bra. Blir ikke noe særlig mindre bensinforbruk ut av det, men mulig jeg ikke utnytter det bra nok.
Jeg kjøpte toyota uten hybrid, for utenom småkjøring, så kjører jeg mye i 80-100 grense og det kan visst være litt bråkete. Med automat kassa på avensis, så går bilen stort sett på 1800 - 2200 omdreininger, så basically lydløst.
Hybrid vil spare mye bensin hvis du kjører i Bærum og Oslo med mye start og stopp. Jeg kan gå til jobb osv, så bruker ikke bilen daglig. Da prioriterte jeg langkjøring.
Litt morsomt, på avensisen, så fikk jeg en kjent feil. Når jeg sjekket på toyota corolla, min forrige bil, så var det ingen “kjente” feil. Det er en fordel å kjøpe en bil som er produsert i stort antall fra en produsent som har som policy å dekke alt av små og store feil til bilen er 10 år. (det er mye færre Avensis en corolla)