Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store biltrĂ„den 🏎🚗🚙

Lexus er en fantastisk god bil. Min erfaring er at service koster omtrent 2X Toyota selv om det aldri er noe feil. Likevel er det nok langt billigere enn for noen av de tyske premium merkene. Der fÞlte jeg meg som et byttedyr hver gang jeg var pÄ service. Slik er det ikke hos Toyota eller Lexus

3 Likes

For min del har jeg kun kjĂžrt Toyota hybrid over fjellet Ăžst-vest en del ganger, og noterer meg at batteriet er 2/3 fullt pĂ„ toppen av fjellet, helt fullt i lĂžpet av noen bakker nedover pĂ„ andre siden (motorbrems resten av nedstigningen) og at bensinforbruk er noksĂ„ standard. Andre merker har smartere systemer som planlegger batteribruk ut fra ruten man legger inn i gps’en. Med forbehold at jeg ikke har satt meg skikkelig inn i systemet.

1 Like

Det er ikke sÄnn kjÞring hybrid er laget for Ä spare bensin. Nesten sÄ jeg tror varianten uten hybrid ville brukt mindre bensin.

Muttern har en hybrid som bruker latterlig lite pÄ smÄkjÞring. Kanskje halvparten? 50-60 grense og endelÞst med rundkjÞringer, fotgjengerfelt og lyskryss.

3 Likes

Sett bort fra at diesel kanskje ikke er optimalt ved en del smÄkjÞring, hva tenker dere om denne? Det trenger ikke Ä vÊre det perfekte kjÞpet, men noe vi kan ha 1-2Är, ikke betaler for mye for og forhÄpentligvis fÄr igjen en del for nÄr vi selger. Noen Äpenbare mangler ved bilen og virker prisen grei? Den er jo kjÞrt en del, f eks.

Leste nylig et sted at Trump fjerner Ăžkonomiske stimulanser for elbiler.
Var det ikke for Ä unngÄ slik politikk at Musk stÞttet Trump??

Tanken eller baktanken til musk her er at dette vil ramme konkurrentene til tesla knallhardt, mens tesla er blitt levedyktig uten subsidier etter Ä ha nÄdd en kritisk masse og lÞnnsom storskala produksjon av el-biler. Litt satt pÄ spissen er han blitt rik pÄ co2-kvoter og diverse stÞtteordninger fra f eks Norge og kan nÄ dra opp stigen etter seg. Men sett fra motsatt side kan man argumentere for at el-biler er nÞdt til Ä nÄ lÞnnsom produksjon uten sÊrlige stÞtteordninger. StÞtteordningene i Norge er vel egentlig godt pÄ overtid de ogsÄ, meningen var Ä hjelpe elbilene i gang til Ä nÄ en kritisk masse som gjÞr det mulig med bl a lÞnnsom utbygging av infrastruktur (ladestasjoner) for deretter Ä fases ut.

4 Likes

Men upopulÊrt Ä Þke skatter, sÄ hardt Ä fase dem inn igjen. Man vinner neppe noe valg pÄ Ä Þke skatten pÄ elbiler

3 Likes

Tror ikke Trump har stÞrst fokus pÄ Ä vinne neste valg (enda).

Sant, men her gikk det vel litt pÄ Norge og hvor vanskelig det er Ä trekke tilbake stÞtteordninger nÄr de fÞrst er innfÞrt.

2 Likes

Äh
 :hear_no_evil:synes jeg hÞrer fustrasjonen fra samtlige :boom: :speaking_head: :right_anger_bubble:

1 Like

Like greit Ă„ gjĂžre ting ordentlig da man er i gang.

Men altsÄ ikke en eneste elbil og i sÊrdeleshet ikke en Tesla. Der var da godt Ä hÞre
Nettavisen har nok sendt et titalls journalister til Sverige for Ä sÞke opp disse ulykkene, samme har nok VG og Dagbladet ogsÄ.

LoL :rofl:

Tesla er sÄ populÊrt i England nÄ at noen betaler for gratis reklame for bilen :joy:
image
All reklame er god reklame har blitt sagt, men jeg er litt usikker

6 Likes

hþye bþter,har de en effekt
?

I dag skjer det: SĂ„ mye dyrere blir trafikkbĂžtene

Har effekt pÄ meg. Har rÄd til en moderat bot hvert n-te Är. Har aldri rÄd til Ä miste lappen.

Eneste gangen jeg har blitt «tatt» hang jeg pÄ 3 andre. De tok regninga for meg :joy:.

Mon tro om den fÄr noen svenske features, tenningslÄs i midtkonsollen, nightvision dashbord, forhjulstrekk, lav luftmotstand i revers mm.

2 Likes

Familebil med god plass. hva er alternativene til KIA EV9 for Þyeblikket? Ønsker Ä styre unna kinesisk.

1 Like

Alfa Romeo Stelvio.

1 Like

Elektrisk AWD med plass til 5 pÄ tur? Model X, Ex90 (kinesisk?), EQS suv.

Kanskje EQB og 5008.

Blir EV9 her i alle fall.

1 Like