Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store biltråden 🏎🚗🚙

Nye land cruiser skal jeg ha ila de neste årene, bare kjedelig den er så grusomt dyr!
Håper å kunne kjøpe en 2 år gammel varebil med litt rabatt og fortsatt 8 år igjen på garanti.

Prøvekjørte forøvrig en del elbiler ex: Volvo EX30, ID3 og Lexus Ux300. Det var en enorm kvalitetsforskjell på dem, og man merket fort at Lexusen hadde en helt annen byggekvalitet, bedre seter osv. Det føltes rett og slett mer ut som en solid bil.

Lexus er en fantastisk god bil. Min erfaring er at service koster omtrent 2X Toyota selv om det aldri er noe feil. Likevel er det nok langt billigere enn for noen av de tyske premium merkene. Der følte jeg meg som et byttedyr hver gang jeg var på service. Slik er det ikke hos Toyota eller Lexus

2 Likes

For min del har jeg kun kjørt Toyota hybrid over fjellet øst-vest en del ganger, og noterer meg at batteriet er 2/3 fullt på toppen av fjellet, helt fullt i løpet av noen bakker nedover på andre siden (motorbrems resten av nedstigningen) og at bensinforbruk er nokså standard. Andre merker har smartere systemer som planlegger batteribruk ut fra ruten man legger inn i gps’en. Med forbehold at jeg ikke har satt meg skikkelig inn i systemet.

1 Like

Det er ikke sånn kjøring hybrid er laget for å spare bensin. Nesten så jeg tror varianten uten hybrid ville brukt mindre bensin.

Muttern har en hybrid som bruker latterlig lite på småkjøring. Kanskje halvparten? 50-60 grense og endeløst med rundkjøringer, fotgjengerfelt og lyskryss.

2 Likes

Sett bort fra at diesel kanskje ikke er optimalt ved en del småkjøring, hva tenker dere om denne? Det trenger ikke å være det perfekte kjøpet, men noe vi kan ha 1-2år, ikke betaler for mye for og forhåpentligvis får igjen en del for når vi selger. Noen åpenbare mangler ved bilen og virker prisen grei? Den er jo kjørt en del, f eks.

Leste nylig et sted at Trump fjerner økonomiske stimulanser for elbiler.
Var det ikke for å unngå slik politikk at Musk støttet Trump??

Tanken eller baktanken til musk her er at dette vil ramme konkurrentene til tesla knallhardt, mens tesla er blitt levedyktig uten subsidier etter å ha nådd en kritisk masse og lønnsom storskala produksjon av el-biler. Litt satt på spissen er han blitt rik på co2-kvoter og diverse støtteordninger fra f eks Norge og kan nå dra opp stigen etter seg. Men sett fra motsatt side kan man argumentere for at el-biler er nødt til å nå lønnsom produksjon uten særlige støtteordninger. Støtteordningene i Norge er vel egentlig godt på overtid de også, meningen var å hjelpe elbilene i gang til å nå en kritisk masse som gjør det mulig med bl a lønnsom utbygging av infrastruktur (ladestasjoner) for deretter å fases ut.

4 Likes

Men upopulært å øke skatter, så hardt å fase dem inn igjen. Man vinner neppe noe valg på å øke skatten på elbiler

3 Likes

Tror ikke Trump har størst fokus på å vinne neste valg (enda).

Sant, men her gikk det vel litt på Norge og hvor vanskelig det er å trekke tilbake støtteordninger når de først er innført.

2 Likes

åh… :hear_no_evil:synes jeg hører fustrasjonen fra samtlige :boom: :speaking_head: :right_anger_bubble:

1 Like

Like greit å gjøre ting ordentlig da man er i gang.

Men altså ikke en eneste elbil og i særdeleshet ikke en Tesla. Der var da godt å høre
Nettavisen har nok sendt et titalls journalister til Sverige for å søke opp disse ulykkene, samme har nok VG og Dagbladet også.

LoL :rofl:

Tesla er så populært i England nå at noen betaler for gratis reklame for bilen :joy:
image
All reklame er god reklame har blitt sagt, men jeg er litt usikker…

6 Likes

høye bøter,har de en effekt…?

I dag skjer det: Så mye dyrere blir trafikkbøtene

Har effekt på meg. Har råd til en moderat bot hvert n-te år. Har aldri råd til å miste lappen.

Eneste gangen jeg har blitt «tatt» hang jeg på 3 andre. De tok regninga for meg :joy:.

Mon tro om den får noen svenske features, tenningslås i midtkonsollen, nightvision dashbord, forhjulstrekk, lav luftmotstand i revers mm.

1 Like

Familebil med god plass. hva er alternativene til KIA EV9 for øyeblikket? Ønsker å styre unna kinesisk.

Alfa Romeo Stelvio.

1 Like