Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store biltråden 🏎🚗🚙

Bruktbilmarkedet får et jævla rush nå. Rebil/FINN kommer nok til å levere kortsiktig gevinst.
Nye biler over 300k blir dyre og volumet flytter seg til billigsegmentet.
Langsiktig er det vel ladeinfrastruktur og batteri som teller Easee, Zaptec,
Premium elbiler…… Bare å glemme. De taper nok momentum.

Edit: dessverre, fuck, puke, shit.

2 Likes

Prisen på biler til 500k+ går opp 50k. Ikke veldig mye?

Tenker det er nybilmarkedet som får det hardeste pushet. Tar litt lengre tid før det slår ut lengre ned

Joa. 50k på en 600k bil høres kanskje lite ut, men det er en psykologisk og praktisk gamechanger.
Folk som kunne kjøpe ‘billig’ nybil må plutselig hoste opp mer og det kaster køen over i bruktbilmarkedet.
Så ja da…nybil tar første støtet, men mellomklasse og 300k og 500k segmentet vil også merke det fort.
Enkelt sagt så vil vel hele markedet riste litt. Bare ikke samtidig.

2 Likes

Jeg synes det er perverst at det ikke legges moms på første bruktomsetning f. eks. for å unngå at dette blir en direkte donasjoner til velfylte lommebøker. Ville også kanskje dempet effekten på nybilsalg.

Kjøpte ny bil i år, så da får jeg vel bare takke og bukke!

1 Like

Momsøkningen gjelder vel fra nyttår av, så det blir nok solgt mye rett før nyttår og så lite etterpå.

Budsjett lekk!

Full moms fra 2027. Da var festen over og bakrusen kan begynne.
Regjeringa skal ha igjen alt de ga bort i støtte. Krone for krone.
Nybilmarkedet får knekk og bruktmarkedet får turbo.
Da kan vi investorer flytte oss fra hype til infrastruktur og drift.

Fy faen for en gjeng :face_with_thermometer:

De vant valget mye takket være Norgespris på strøm. Nå når makten er sikret, får vi servert regninger som dette! Selv om vi visste at norske elbilpriser var midlertidige, så er dette en alt for brå og for tidlig overgang til fullpris.

Ikke enig (og jeg er for ganske drastiske klimatiltak). Lite klimaeffekt og ekstremt usosial politikk. Momsfritaket fordeles på forbruker og produsent, som i stor grad er Musk og Kinesere.

De slipper i tillegg å søke om fortsatt unntak fra reglene til ESA(?).

1 Like

Spørsmålet er vel kanskje om man tenker at elbiler uten subsidier er konkurransedyktige med bensinbiler. For 2026, så vil jeg tro det går helt fint med innslag på 300k. For 2027? Vel, jeg er enig, det blir antageligvis litt for tidlig. Et innslag på f.eks. 150k hadde nok fungert bedre hvis man fortsatt ønsket at 98% av nybiler var elektriske. Jeg tror ikke prisen på elbiler vil ha falt så mye til da.

Jeg har jo tenkt å kjøpe meg bil nå og det begynner faktisk å bli litt mer fristende å kjøpe en ny elbil i stedet for en brukt. Verditapet på en ny elbil blir 50k mindre i 2026 og 75k mindre i 2027 enn det normalt ville blitt.

Nå er det jo ikke sikkert at denne posten i budsjettet blir vedtatt etter forhandlinger.
Elbiler vil uansett ha store fordeler mot fossilbiler med tanke på vedlikeholds- og driftsutgifter. Utvalget av fossilbiler svinner også gradvis bort i markedet for nye biler.

Det er jo andre avgifter på fossilbiler, og de avgiftene kan jo skrus enda høyere opp. Store plug-in hybrider har jo økt ekstremt i pris de siste årene, men kan jo økes enda mer av de syke politkerne vi har.

3 Likes

Jeg tenkte først at det ville komme tilbake pga momsen som utlignet, også kom jeg på at det ikke bare er moms, men også avgifter på bensinbiler. Ser at en bensinbil til 350k har 323k i avgifter i tillegg til 87k moms.

Mao, elbiler vil fortsatt ha såpass mye rabatt at jeg skjønner hvorfor de har gjort dette grepet. Elbilene vil fortsatt selge, det vil bare være ekstremt gunstig å kjøpe elbil i 2025 og 2026 vs 2027. Det vil fortsatt være mye mer gunstig å kjøpe elbil i 2027 enn bensinbil, men forskjellen blir ikke et hav.

Heh, du postet det mens jeg skrev og du har selvfølgelig helt rett. :slight_smile:

1 Like

De fleste bilfabrikker faser jo ut fossilbiler på sikt.

Jeg tror Listhaug sørget for rødgrønn seier.
Jeg hadde stemt borgerlig om Høyre hadde hatt et troverdig alternativ, kunne også vurdert FrP om f.eks. Ketil Solvik Olsen hadde vært statsministerkandidat, men Listhaug? Aldri!

2 Likes

I Norge, så stemmer det jo, men hvis du ser litt ut i verden, så ser du at f.eks. Toyota, som er verdens 2. største bilprodusent har 1% elektrisk, 99% fossilt.
https://electrek.co/2025/01/30/toyota-still-1-but-with-ev-sales-just-1-how-long-will-it-last/

1 Like

Alle utenom MDG gikk til valg på norgespris eller tilsvarende. Norgespris er også en elbilsubsidie. Drivstoffkostnaden min er nå ca 2kr/mil inkl nettleie.

Så da stemte du Rødgrønt i stedet og får nye avgifter som takk. Dette visste vi alle! Hva Listhaug måtte finne på som statsminister finner vi aldri ut av, det er kun hypotetisk hykleri.

5 Likes

Utviklingen går ubønnhørlig kun en vei på lengre sikt, på tross av Toyotas feilsatsing på hydrogen. Flere store bilprodusenter har langsiktige mål om å slutte å produsere fossilbiler. Dette sammen med enorm utvikling av bedre batteriteknologi og lavere kostander borger for at framtiden er elektrisk.

Siden jeg bor i Sør-Norge har jeg selvsagt valgt Norgespris. Men når det gjelder lading av min elbil, føler jeg at gevinsten ikke blir like stor som for det øvrige strømforbruket. Dette fordi jeg nå ikke lenger får benytte meg av de store prisfall som ofte skjer på natten for hjemmelading av bilen.

2 Likes

Enig i hvor det går på lang sikt, men jeg tror jo at det er ett problem som løses i urbane strøk hvor folketettheten er mye høyere enn i Norge. Ser man nedover i Europa er jo mye av parkering basert på gateparkering, av deres typiske småbiler. Da kan man ikke bare lade på nattestid fra sin egne kontakt, og inntil ladetiden er nede på under 5 min er faktisk ladestasjoner ganske plasskrevende og kan ikke så lett tilpasses de gamle bysentrene.

Men på lang sikt løses vel dette, men da er det nok 2040+

4 Likes