Dette er jeg ikke enig i. Jeg kommer nok til å tape en god del på Norgespris på den delen av forbruket mitt som er til lading av elbil. Smartlading har gjort at jeg har ligget under Norgespris hver eneste måned det siste året for strøm til bilen.
Nå snakker ikke Bud om deg, men om Norge som helhet:)
Bransjen er ikke særlig happy i dag!
Tidligere denne uken sprakk nyheten om at regjeringen vil foreslå betydelige avgitsskjerpelser på nye elbiler. Finansminister Jens Stoltenberg bekrefter i forslaget til statsbudsjett for 2026 at elektriske familiebiler blir dyrere.
– Vi har hatt som mål at alle nye personbiler skal være elektriske i 2025, og med en elbilandel på 95 prosent i år kan vi si at målet i praksis er nådd. Derfor er tiden moden for å fase ut fordelene, sier finansminister Jens Stoltenberg (Ap).
Terskelen for momsfritaket som ble innført 1. januar 2023 ligger på 500.000 kroner, men dette foreslås senket til 300.000 kroner. Det betyr at nærmest alle nye elbiler i Norge blir dyrere. Biler som fra før kostet over en halv million før avgifter, vil nå blir hele 50.000 kroner dyrere.
I tillegg vil staten som før ha en ekstra avgift, den såkalte vektavgiften på 14,44 kroner pr. kilo over 500 kilo. Kjøper du en bil på to tonn til 600.000 kroner før avgift, må du belage deg på å betale hele 96.660 kroner i samlet avgift til staten om regjeringen får det som de vil.
Avgiftsendringen vil tre i kraft fra neste år og det varsles videre at fritaket fjernes helt fra 2027.
Jeg er ikke så spesiell at mitt tilfelle ikke er relevant for de fleste
Bor i den mest folkerike strømsonen så er egentlig veldig representativ 
For “Norge som helhet” gjelder i hvertfall ikke “Norgespris er elbilsubsidie” påstanden.
Jeg synes det bir for lite forutsigbart med slike brå endringer. Selv synes jeg de kunne innført en reduksjon for grensen på 50k eller 100k i året.
Endringen for 2026 er faktisk en mindre endring. 50k i økt skatt er ikke veldig mye. 75k året etterpå føles endel drøyere ut. Samtidig, som jeg skrev over, elbiler vil fortsatt være billigere enn bensin, så…
Man kan jo ofre en tanke til de som har strukket strikken og kjøpt seg en bil til 500k med levering over nyttår, da er jo 50.000 kroner en prisøkning på + 10 %. Eventuelt så ser man jo også hvor lett det er å være bilimportør i Norge, og kanskje spesielt for de som primært selger biler som bygges for kundens spesifikasjon.
Håpløs gjeng disse politikerne som ikke bryr seg særlig om realøkonomiske konsekvenser for individer og private bedrifter.
Er ikke leveringstiden på elbiler relativt kort for tiden? 
Det kommer vel helt an på merke og modell. Har du bestilt en bil med eget valg av farger, skinn, hengerfeste +++ tror jeg det er vrient å få en bil som bestilles nå før nyttår.
NB Min erfaring er større tyske biler, andre merker har vel ofte mindre valg men det er jo også litt forskjell på standardutstyr her i Norden og i sydlige land. Varme i seter, spylerdyser og ratt er jo ikke noen selvfølge i Syd-Europa f eks.
Skattesats ved bestillingstidspunkt hadde vært mer forutsigbart for forbrukerne.
Bra! Da kanske folk kjøper mindre og mer effektive elbiler enn kolosser på nesten 3 ton og som allt som oftest blokkerer veien før riktigt folk.
Forrige gang prisen ble «satt opp» over natten ordnet det seg for de aller fleste med levering før nyttår. Like over nyttår satte vel også Tesla ned prisen på model Y med 100000kr.
Var det like kort varsel forrige gang?
Jeg hadde bestilt en altfor dyr ny model sist med lang venteliste, og røk på en X00.000,- momsregning når den ble levert ett godt stykke ut på nyåret.
Kunne nok snodd meg unna kontrakten, men var optimist og tok dumt nok levering av den bilen.
@Rollep Det var vel samme tidspunkter sist, statsbudsjettet er jo rimelig forutsigbart når det gjelder tidspunkt.
Jeg mener det kom i statsbudsjettet, men husker ikke. Det var kanskje litt frem og tilbake i forhandlinger. Det har uansett vært kjent lenge at unntaket fra ESA gjelder ut 2026.
Dette er bra. Hvorfor skal Norge subsidiere utenlandsk bilindustri?
Nå er det vel fortsatt håp om at regjeringen må justere disse grensene etter de kommende forhandlinger.
Den delen av bransjen som selger statssubsidierte elbiler fra det kinesiske diktaturet er nok rimelig fornøyde. Kan ikke tenke meg annet enn at dette vil føre til at får en økt markedsandel på bekostning av den europeiske bilindustrien.
Har du en familie på litt mer en to barn, f eks mine, dine og våre barn, og har behov for 6 - 8 seter eventuelt har litt plasskrevende fritidsaktiviteter eller stor vokste ungdommer er ikke de småbilene særlig attraktive.
Og hvem f*** er “riktigt folk”?
Antagelig svensker… 
Forstår ikke hvorfor regjeringen er så imot sosial mobilitet… Folk og fe burde insentiveres å kunne bevege seg dit de vil uten uforholdsmessig store kostnader.
Regjeringen har forsømt en av sine viktigste oppgaver i en årrekke.