Det er jeg.
Det er nok sannsynligvis noe rom for mer priskutt, spesielt fra kinesiske produsenter som jeg tror har fremdeles greie marginer siden vi ikke har tolll slik Europa har.
Det er nok ikke så mye rom som sist innføring av mva hvor det var veldig luftige priser på forhånd, nå har det allerede vært priskrig og nedgang jevnt et par år. Så jeg frykter det ikke blir mulig å krige vekk hele regningen slik det skjedde sist. Ihvertfall ikke i 2027.
Klart elbil blir fremdeles konkurransedyktig i Norge selv med MVA, fossil har jo er utall med avgifter og vil bare få mer lesset på seg nå. Så nå skal det bli melkeku igjen fremover slik bil har tradisjonelt vært i Norge.
Prisøkning nå blir vel ganske likt for mange som sist da ned både mva og vektavgift.
Så det rammer hardest de vanlige bilene, mens premium biler merkes ikke 50 k like mye som på en vanlig familiebil som akkurat får full uttelling på 500k.
Egentlig et ganske typisk budsjett fra Arbeiderpartiet. Alle lettelser og eventuelle tilskudd er i realiteten så små at de kan kalles kosmetiske. Det eneste som er av mer betydningsfull størrelse, er økninger i avgifter eller fjerning av støtteordninger. Får man en gulrot, kan man være helt sikker på at den mer enn kompenseres på andre områder.
Altså, jeg vil tro det er riiiimelig upopulært å fjerne sponsingen av Elbiler, så greit at noen starter med drittjobben? 
Det er grad og timing jeg reagerer på, rett etter en valgseier. Det hadde vært fornuftig å stimulert markedet til elbilovergang litt lenger, siden det store flertallet fortsatt består av fossilbiler.
Eh? De legger bare på momsen, ikke på resten av avgiftene. En bensinbil til 350k har 323k i avgifter og 87k i moms. På elbilen, så må man nå betale momsen. Man slipper fortsatt 323k i avgifter. Et “lite” insentiv som fortsatt er der mao.
Mener du at elbil f.eks. skulle hatt CO2 avgift også?
Det som kunne blitt gjort var å øke avgiftene tilsvarende for fossilbiler.
En kunne også økt avgiftene for eldre fossilbiler, enten via årsavgift eller drivstoff, slik at vi ble kvitt f.eks. Hiace og andre gamle utslippsbomber. Kunne startet med Euro4 og eldre, deretter Euro5.
Er i Tyskland denne uken, det merkes at elbilandelen er lav på luftkvaliteten.
Elbiler er vel fortsatt dyrere fra fabrikken før avgifter?
Jeg synes det er forkastelig at folk direkte støtter et militærdiktatur gjennom å kjøpe kinesiske bilmerker. Og enda mer forkastelig at den norske stat legger til rette for det.
Forhåpentligvis vil mange gå på en smell når HongPong-Xpæng-BYD Tæng-bilen trenger nye deler og det knapt er en bremsekloss å oppdrive noe sted, siden bilen har solgt ekstremt lite i Europa.
Og det er ingen trøst å få hos de halvveis ikke-eksisterende originalforhandlerne i Norge, og man er overlatt til å vente 3-6 måneder på deler med skip fra Kina, og med priser som er det femdoble av normale prisnivåer.
Nå er det ikke den største avgiften men elbiler har en vektavgift også (14,44kr/kg i 2025).
Er vel ikke så utaktisk å ta upopulære valg rett etter valgseier. Missnøyen er da glemt før neste valg.
Men jeg synes det er håpløst å innføre slike regler mot slutten av året slik at det påvirker biler som allerede er bestilt. Enten burde de signalisere en slik endring i starten av året, gjøre det gjeldende et år frem i tid eller la bestillingstidspunktet være avgjørende for momsnivået synes jeg.
Uforutsette ekstrautgifter er det unødvendig å belemre folk med.
Er det miljøvennlig å kaste biler som fortsatt er i god stand?
Er det fornuftig å øke kostnadene for dem som har gammel bil og ikke har råd til ny?
Slutt heller å selge nye drivstoffbiler, så ordner det seg selv over tid.
Siden 2017 har husstanden min fått momsfritak på ca. 1,6 mill (400k i MVA, ikke inflasjonsjustert). I tillegg har vi spart bompenger og ikke betalt drivstoffavgifter (var det ikke også fritak fra veiavgift før?).
Det skal fortsatt lønne seg med elbil, men momsfritaket er feelgood-politikk for den stemmegivende middelklassen.
I prinsippet er det selvfølgelig helt riktig å fase ut momsfritaket på elbiler, det gir jo ikke noen mening at en oppgradering fra tekstil/plastseter til skinn skal være momsfri. Kjøper du en skinnsofa/stol til å ha i stua er det jo moms fra første krone.
Det som er så irriterende er jo at politikerne er så feige at de alltid holder disse endringene skjult før valg og at det er så stor uforutsigbarhet. Det gjelder jo også like mye økningen i dieselavgiftene som foreslås.
NB Veiavgiften var så vidt jeg husker 400,- kroner i 2007/08 når jeg hadde en liten Think for å kunne kjøre forbi køen inn til byen.
Jo da i prinsippet gir det mening, men elbilmoms er ikke skinnseter. Det er klimapolitikk.
Forskjellen er at sofaen hjemme ikke skal kutte utslipp eller nå Paris målene.
Problemet er ikke at momsen kommer. Det er at de alltid later som den ikke skal før valget er over.
Feighet forkledd som ansvarlighet.
Det korte svaret er ja.
Når en er på Euro 4 er bilene rundt 20 år gamle, da er de faktisk overmodne for skroting, både miljømessig og sikkerhetsmessig.
Men har en en gammel bil å kjører 1-2000 km i året kan en diskutere, men en bil som rulller 8-10000 km i året er bedre å skrote.
Elbilene vil fortsatt være billigere enn bensinbiler, så…?
Artikkelen du siterer sier:
Er den på under 4000–5000 kilometer per år, vil det antakelig ikke lønne seg å bytte ut bilen.
Og det lange svaret er nok at bildet er ganske komplisert.
Hvordan vet du at dette skyldes en lav elbilandel?
I Tyskland er det mye industri, kullkraft etc. Dårlig luftkvalitet kan også skyldes veistøv, klimatiske forhold etc.
Joda fortsatt billigere, men marginen forsvinner fort når du legger på +125k moms og dyrere strøm.
Elbil blir fortsatt framtida. Bare ikke lenger billig framtid.
Altså, prisen på elbiler faller som en stein pga utviklingen der. Når avgiftene på bensin/diesel opprettholdes, så vil jeg si du ikke har hold for den påstanden. Selv en veldig moderat bensinbil til 230k har avgifter på 190k i tillegg til moms på 57k.
- Norgespris på strøm (hvis du tjener på det)
- Elavgiften går ned med 8,35 øre (og 9,19 øre jan-mars).
- Dieselavgiftene økes totalt med 1,17 kroner dyrere per liter.
- Også øker bensinavgiftene med 0,64 kr pr liter.
ref: Statsbudsjettet, Avgifter | Så mye dyrere blir bensin, diesel, alkohol og tobakk i 2026