Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store biltråden 🏎🚗🚙

Ja elbilprisene faller, men det er produsentdrevet. Ikke politisk. Når staten i tillegg tar 125k ekstra i moms spiser de hele effekten.
Strømpris og elavgift betyr lite når totalprisen på bilen skyter i været.
Det handler ikke om at elbil blir dyrere enn fossilbil, men at insentivet forsvinner og markedet reagerer.

1 Like

Kun hvis bensinbiler blir billigere enn elbiler, noe jeg ikke ser. Avgiftene på bensinbiler er altfor høye, elavgifter settes ned, bensinavgifter settes opp.

For å si det sånn, jeg tror ikke vi ser noen økning i prosent bensinbiler framover.

2 Likes

Nei bensinandel øker ikke, men tempoet i elbilbyttet bremser.
Det er forskjell på ‘fossilvekst’ og ‘elstagnasjon’.
Når staten fjerner 100k+ i støtte over natta flyttes insentivet fra kjøp nytt til hold på brukt og det merkes.

3 Likes

Elbiler vil være fremtiden, og det er på grunn av teknologiske fremskritt. Endringen fra den første generasjonens Think jeg hadde en kort periode (stod mest på verksted) som ble drevet av 19 startbatterier og hadde en reell rekkevidde på vinteren på 60 -70 km og da satt mann med pledd på fanget for å holde varmen er jo enorm.

Men det vil ta mer tid enn det mange har trodd, Norge er jo unntaket resten av verden ligger langt etter.

3 Likes

Er utstyrt med både ører, øyne og nese, samt hjerne, summen gjør at jeg kan resonnere meg frem til hvor utslippene kommer fra.
Jeg ser også at andelen elbiler hvor jeg nå er er forsvinnende liten, har sett en siden mandag.

Wow!

Hvem trenger dyre sensorer, teknologi og folk med utdanning fra ulike fagfelt for å vurdere luftkvalitet når man har deg? Må bare bøye meg i støvet over dine kvaliteter og evner til å detektere og analysere luftkvalitet.

Ditt intellekt og evner er mildt sagt imponerende, for ikke å si guddommelig! Bare å gratulere 🙇‍♂️🙇‍♂️🙇‍♂️

Så du verken ser, hører eller lukter noe som helst når du går langs en trafikkert bygate? Og kan sammenligne dette når en kommer bort fra de mest trafikkerte gatene?
Du bør gjerne få sjekket helsen😉

1 Like

Den problematikken forsvant vel i stort sett når man satte ned momsfritaket til 500k

5 Likes