Mulig jeg har skrevet om dette før, men min erfaring med å kjøre stor tysk EL-SUV opp og ned i Europa på sommerstid var en veldig enkel og positiv opplevelse. Bilen hadde oppgitt rekkevidde på 580 km og om man unngikk å ligge over 130 km/t så klarte man 380 - 440 km mellom ladestoppene om man skulle holde seg på +/- 20 % batterikapasitet når man stoppet for å lade.
Software i bilen holdt greit orden på stoppene og når man ikke lenger 25 år har man også godt av ett stopp, og ladestasjonene til f eks Ionity ligger jo alltid sammen med en eller annen veikro (litt for ofte Burger King) så man fikk påfyll av mat/drikke og også strukket på bena på de 25 - 30 min stoppet tok med ca 200 KW lading. Lengste kjøring på en dag (18-19 timer) ble for øvrig ca 1.500 km fra langt nede i Tyskland og hjem til Oslo.
Det bilen ikke likte og som var overraskende dårlig var minus 15 - 20 grader og snødekte veier. Og når vinterhytter typisk ligger høyt er det jo litt kritisk når bilen plutselig sier at du bare kommer til å ha 2 % igjen på batteriet når du på de siste 20 minuttene skulle opp fra 300 til 1.000 moh.
Så da ble elbilen byttet tilbake til en nesten like stor plugin-diesel hybrid, som for meg er den perfekte blandingen, kun EL i hverdagen og “ubegrenset” rekkevidde på diesel (eller i hvert fall et sted mellom 800 og 900 km på norsk motor-/riksvei).