Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store biltråden 🏎🚗🚙

Enig, nok til å offsette moms-økningen tenker jeg. :slight_smile:

Altså, pga endringene i momsen, så skulle jo bruktbilprisene økt henholdsvis 50k over nyttår og 75k neste nyttår. Samtidig, så antar jeg elbilprisene vil falle etterhvert som nyere teknologi gjør dem billigere å produsere.

Mao, en elbil som koster 500k i dag vil kanskje koste 400k+25% moms etter 1. jan 2027, eller 500k.

Det er blitt en helt overdreven fokus på rekkevidde. Hvem trenger egentlig mer rekkevidde enn rundt 50 mil? I det daglige lader de aller fleste hjemme på natten og eventuelt på jobb. Lang rekkevidde trenger man normalt kun på feriereiser. Da er det helt greit å ta en pause etter f.eks. 40 mil på ca 25 minutter og ta en matbit mens bilen lades.
Fossilbiler har vel sjelden blitt vurdert ut fra tankstørrelse?

3 Likes

Rekkevidden som fabrikantene oppgir er vel vid optimale førhold, typ +20 grader, helt flat og null vind.
Blir litt annet hvis du skall over noen fjelloverganger på vintern.
Men ellers er jeg enig; Det er ikke ofte man trenger ens 50 mil, særlig ikke hvis man kan ladde på plassen man skall til.
Det blir værre hvis man skall på langtur og ikke kan ladde der man skall vare. Så man må planere inn 1-2 timer ladde stopp hver vei.
Men man kan ikke få alt her i livet, dessværre. Elbil = biligere i drift til vardags, men på langturer må man kanskje betale i form av økt reistid.

Et problem som jeg ser det er at pausen før ladning ytterst selden er på en plass der jeg vil ha pause. Men det er jeg, mange som liker å spise på noen veikrog isteden før vid en sjø eller noen fin plass lengs veien. Men det er i det store hele et litet problem, synes jeg.

2 Likes

Enig i det, men når batteriene blir lettere kan også bilkonstruksjonen bli lettere. Energibehovet reduseres, pris reduseres, batterilevetiden økes, ladehastigheten økes, ytelsene i kulde forbedres etc.
Nok til at jeg venter.
Toyota prater om 40 års batterilevetid når faststoff kommer

En 60 mils dagstur på vinter så holder det med 1 ladestopp, om man ikke på død og liv skal kjøre med en 2018 Nissan Leaf da.

Vet ikke med andre, men jeg kjøret aldri 60mil med bensinbil før heller uten stopp.
Pissing, baconpølse osv

4 Likes

Tar nok en del lengre tid før det er et volum på biler med faststoffbatterier som gjør at prisen på biler med dagens teknologi faller mye av den grunn. Produksjonskostanden for faststoffbatterier vil nok ligge godt over dagens batterier i en del år enda. Så vil tro de første bilene med faststoffbatterier prises ganske høyt.

Er nok tilfelle der man kjører alene og skal fortest mulig fra A til B. Men med familie så ser jeg stoppene stort sett overstiger tiden det tar å lade så tidsmessig taper vi ikke noe. Men man mister litt fleksibilitet på hvor man stopper da man jo må ta nødvendige pauser ved ladestasjoner.

1 Like

Det vil alltid være ny og bedre teknologi på vei som man kan vente på. Det gjelder biler som mobiltelefoner, pc-er osv. Det betyr at man kan bli stående utenfor til evig tid…

Om batteriene varer i 40 år, så tenker du å beholde bilen like lenge…? :joy:

2 Likes

Sikkert. Derfor kommer de dyre modellene først. Men om 5 år kanskje.,.,.

1 Like

Nei, men det er noe dritt hvis dagens elbil akkurat rekker frem til hytta i -10grader, og så reduseres kapasiteten til 90%

Hvilke elbiler er det snakk om som akkurat rekker frem til hytten?

Har ikke de fleste “ok ish” som selges idag minst 30mil rekkevidde i verste fall på vinter?

Dagens bilbatterier har vist seg å holde mye lenger enn det man tidligere trodde. Nå trenger man egentlig ikke bekymre seg for batteriets kapasitet like lenge som normal levetid for selve bilen.

3 Likes

Ja dagene hvor man trodde elbil batteri var mer eller mindre død etter 4-5 år er over. Det har man idag faktiskte tall på som viser noe helt annet.

1 Like

Hadde sikkert klart meg med elbil, men venter likevel på faststoff.
Gidder ikke ha rekkeviddeangst, dårlig samvittighet hvis man går utenfor 20-80% lading etc.
Det er lettvint å fylle dieseltanken på 2 minutter og er uansett mer klimavennlig å bruke opp bilen før den skrotes

Var veldig skeptisk selv før jeg kjøpte min første elbil i 2019. Trodde at lading var noe som kom til å irritere meg hardt, og langturer ble et mareritt.

Nå, 6år senere så kan jeg med 100% sikkerhet si at jeg ADLRI skal ha noe annet enn elbil igjen. Jeg kommer ikke på en eneste bakdel med de.

1 ting jeg kan forstå er noen som vil ha en veteranbil eller en grom porsche feks med bensinmotor som leketøy, men en bruksbil? Nei takk, elbil all the way

4 Likes

Det er ikke akkurat som om det er en investering å kjøpe seg en ny bil, så skjønner godt hvorfor du vil bruke opp den gamle. Har tidligere hatt en stor og en liten bil. Den minste bilen var for rustete til å gå gjennom EU-kontrollen nå, 23 år gammel. Måtte ha ny bil. Det ble elbil fordi bensinbilene var ekstremt dyre for hva man fikk.

Endte opp med en nesten ny elbil i stedet for 2-3 år gammel, så slapp jeg å kjøpe dekk til 30k om et år og prisforskjellen ble ikke så veldig stor.

4 Likes

«Problemet» er at den gamle er udødelig :sweat_smile: (Land Cruiser)
Tectylbehandlet og keramisk lakkforsegling - kommer til å holde en stund

2 Likes

Haha lykke til, tipper den overlever deg og barnebarn kan fortsette bruke den.

4 Likes

Rusten tar og rusten gir

Mulig jeg har skrevet om dette før, men min erfaring med å kjøre stor tysk EL-SUV opp og ned i Europa på sommerstid var en veldig enkel og positiv opplevelse. Bilen hadde oppgitt rekkevidde på 580 km og om man unngikk å ligge over 130 km/t så klarte man 380 - 440 km mellom ladestoppene om man skulle holde seg på +/- 20 % batterikapasitet når man stoppet for å lade.
Software i bilen holdt greit orden på stoppene og når man ikke lenger 25 år har man også godt av ett stopp, og ladestasjonene til f eks Ionity ligger jo alltid sammen med en eller annen veikro (litt for ofte Burger King) så man fikk påfyll av mat/drikke og også strukket på bena på de 25 - 30 min stoppet tok med ca 200 KW lading. Lengste kjøring på en dag (18-19 timer) ble for øvrig ca 1.500 km fra langt nede i Tyskland og hjem til Oslo.

Det bilen ikke likte og som var overraskende dårlig var minus 15 - 20 grader og snødekte veier. Og når vinterhytter typisk ligger høyt er det jo litt kritisk når bilen plutselig sier at du bare kommer til å ha 2 % igjen på batteriet når du på de siste 20 minuttene skulle opp fra 300 til 1.000 moh.

Så da ble elbilen byttet tilbake til en nesten like stor plugin-diesel hybrid, som for meg er den perfekte blandingen, kun EL i hverdagen og “ubegrenset” rekkevidde på diesel (eller i hvert fall et sted mellom 800 og 900 km på norsk motor-/riksvei).

3 Likes

Men hvor langt har du til fjellhytta? Hemsedal ligger type 200 km fra Oslo, Ustaoset, midt på Hardangervidda er det 250 km til. Skulle tro at 10-20 min ladestopp hadde holdt, selv om det var 20 minus og lett snøstorm og du ikke har lader tilgjengelig på hytta så du må ha greit med batteri når du setter den fra deg.