Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store biltråden 🏎🚗🚙

javel…toyota fikk da også til å selge prius modelen :man_shrugging: er ikke alt man skal forstå seg på…

Glem Ferrari og Tesla, fremtidens bil kommer fra vår nabo i øst :clown_face:

Legg merke til den fantastiske 90 hk motoren med 1,8 liters volum. For hvem kan vel konkurrere mot den :flushed:😵‍💫

7 Likes

Dette er i rettferdighetens navn en retro-modell da. Lada Niva var faktisk litt kul. Deltok i Paris-Dakar, med 3djeplass i 1981 som beste plassering. Avtovaz brukte Renault-plattformer for Lada-bilene frem til 2022. Etter det har de vel måttet klare seg alene, og resultatene ble deretter. Tilnærmet monopol, men kinesiske modeller erobrer nå markedet blant annet med det russiske merket Volga, som er Geely-biler med nye navneplater. Avtovaz-fabrikken har introdusert fire dagers arbeidsuke for å tilpasse seg etterspørselen… Legendarisk sitat, også innad i Russland. Det er en merkelig form for selvinnsikt og selvironi noen ganger

“There are moments when an entire system reveals itself in a single phrase. In late 2025, a senior manager at AvtoVAZ, Oleg Grunenkov, was asked whether the company could build something better — something closer to a modern, competitive car. His answer was disarmingly simple: “We could. But why?” In a functioning market economy, that line would trigger resignations, investor panic, and a collapse in consumer trust. In Russia, it became a meme — and like many Russian memes, it carried more truth than anyone intended.”

https://english.nv.ua/opinion/why-russia-s-auto-giant-is-collapsing-the-we-could-but-why-economy-50597816.html

Tenker det kommer til å gå bra med russisk økonomi framover:

Consumers now turn to 20-year-old vehicles at inflated prices rather than risk buying a new domestic car.

3 Likes

Retro er greit nok, men motoren burde jo hatt mer enn 90 hk.
Bilen jeg kjørte i går hadde f eks 1,4 liter som ga 163 hk, men det var tysk ingeniørkunst :blue_car:

2 Likes

og bilen du kjørte var en… :face_with_thermometer:

Det er en standard Mercedes motor som er 4-5 år gammel og vanligvis har betegnelsen 200 og er bensin uten plug-in hybrid (dessverre).

1 Like

image
Trist nytt for dieselbileiere: Nye regler kan ramme lommeboken

Måtte vi bli kvitt fossile tohjulinger fra veiene!
De er både utslippsmessig fæle både lokalt og globalt der mange av eierne forsøker å «trimme» de, fjerne luftfilter og enten å sette på «effektanlegg» eller røske ut innmaten av potta.
Med den følge av at de bråker som et helvete!
Alt fra mopeder til tunge sykler.
De aller verste er jo disse neka på HD med raka rør og hjelm fra krigen.
Jeg fatter ikke hvorfor de ikke blir avskilta på flekken.

Når det gjelder biler så koblet jo folk allerede ut AdBlue på Euro 6, må bare få de bort.
Sier jeg som kjører bobil med Euro 6….

En kan si mye negativt om elbiler, men de vil aldri begynne å lage mer støy eller stå for ytterliggere forurensing enn fra produksjon og eventuell strømproduksjon.

4 Likes

På noen tidlige Euro 6 lastebiler kunne man visstnok komme unna med å pisse i adblue-tanken (adblue er urea).

Burde være straffbart å kjøre uten (og sikkert billigere å kjøre med), for forskjellen er enorm.

1 Like

På en bobilside på FB kom temaet opp, og da var en kjapt fremme og tilbød sin tjeneste å elektronisk koble bort AdBlue, får en trøbbel hendes det å fort koste 60-70000.
Da tyr jo folk fort til lettvinte løsninger.

Å en sliten Euro 6 er fort et forurensningshelvete. Jeg har sett Volvo med Euro 6, kun 2-3 år gammel som røkla veien med sort røyk, taxi selvsagt!

Få de bort, evt innfør som Sverige solide avgifter enten på bruk eller årsavgift som Sverige ihverfall hadde før.

Fått beskjed om at Lexus dropper disse foreløpig.
Vurderer derfor MB.
Noen her som har EQE/EQS m.fl som kan dele noen erfaringer?

Kvalitet eller «plunder og heft» (verkstedbesøk)?

Hadde en EQS SUV ett år, null problemer og en fabelaktig bil. Eneste problem var at rekkevidden falt mye på vinterstid i ekstremt kaldt vær, men det er vel EL-bil i ett nøtteskall.

Ellers ville jeg vurdert en GLE 350 de om du ikke må ha en full elektrisk. Fantastisk fine biler og null rekkevidde problemer og med nesten 100 km el-rekkevidde blir det elektrisk i det daglige for de fleste. 3-4 år gamle biler anser jeg som gode kjøp, nye er de håpløst dyre med dagens avgifter.

2 Likes

Jeg vurderer den nye VLE som kommer senere i år, med 70 mil rekkevidde.
Regner med at software er over barnesykdommene. Hadde en forferdelig opplevelse med min første nye bil, en E-klasse i 2002. Det var bare drit.
Er derfor litt engstelig for å gå fra Toyota/Lexus til MB :pleading_face:

1 Like

Har hatt 10+ forskjellige Mercedeser i husstanden siden 2002, og kun to verkstedsbesøk for noe annet enn vanlige servicer. Hadde ingen drifts-/stabilitetsproblemer med software på EQS, og det er vel samme operativsystemet som var i bunnen der som det er på alle de nye bilene nå så det opplevdes helt greit. Men software er jo heller aldri ett ferdigutviklet system, så hvor stabilt systemene er frem i tid, er vel umulig å spå for alle fabrikanter. Du kan nok likevel tro at de store gamle produsentene legger mye ressurser i å holde det up-to-date.

VLE blir sikkert fin, hadde en gammel V-klasse med diesel og det var en god bil å kjøre om du skal ha med deg ett halvt fotballag - lykke til!

2 Likes

Tenker å ha den som et rullende kontor som jeg også kan overnatte i på reise,- hvis den får «camp mode»

1 Like

Sjefen for markedsføring sier opp, noen uker etter Luce… Kanskje han synes jobben er blitt litt i overkant utfordrende…

Mens aksjekursen har hentet seg inn igjen til pre-Luce-nivå.

:expressionless:

– Kostnadsbombe for norske bilister

Dette er et eksempel på rå og simpel proteksjonisme!

2 Likes

De gjør det med en handelspartner som kjører minst like hard taktikk på sin side…