Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store biltråden 🏎🚗🚙

Kineserne konkurrerer vel mer på pris, og ikke med å forby amerikanske bilmerker basert på konspirasjon?

1 Like

Hmm? De konkurrerer ved å la statsstøttede bedrifter utkonkurrere utenlandske selskaper så de får defacto monopol og så bruke det for å fremme Kina sine interesser.

2 Likes

Jeg har ikke sans for verken Kinesisk statsstøtte eller Trump sine tollsatser. Men jeg synes det er hakket verre å forby et merke basert på falske påstander.

Hvilke falske påstander?

Avslaget til Polestar kommer som følge av den såkalte Connected Vehicle Rule, som regulerer såkalte oppkoblede kjøretøy i USA. Regelen begrenser import og salg av biler med tilkoblet teknologi knyttet til Kina, skriver nyhetsbyrået Reuters.

Er det ikke påstander om at Kinesiske myndigheter bruker teknologi i bilene til å overvåke føreren?

Regelen begrenser import og salg av biler med tilkoblet teknologi knyttet til Kina,

Er den relevante biten.

Nettopp det jeg sier.

Du skriver

Mens USA stopper importen fordi

begrenser import og salg av biler med tilkoblet teknologi knyttet til Kina,

Dvs det holder at biler som får f.eks. oppdateringer via mobilnettet vil kunne dekkes av loven. Det kan brukes på mange måter. Installere software som overvåker eller legge inn software som stopper bilene i en krig e.l. Når Kina lager replikaer av amerikanske krigsskip for å teste missilene sine, så kan man jo kanskje forstå at USA ikke ønsker at Kina skal ha den muligheten? :thinking:

Mao, USA stopper importen pga muligheten for kinesisk overvåkning, ikke fordi de sier det skjer.

Endte med å kjøpe amerikansk bil. Jeg så det som usannsynlig at vi ender opp i krig med USA. Kina? Vel, jeg holder meg unna, større sjanse der.

1 Like

Vel, jeg mener frykten er oppkonstruert og kun et middel for å beskytte egen industri.
Skal man legge slike potensielle muligheter til grunn, er det mye av verdenshandelen som må stanses.

1 Like

Det er jo ikke oppkonstruert at Kina øver på å ta Taiwan militært og at Kina i et slikt scenario ønsker å ha maks pressmidler for å unngå at vi blander oss på noe som helst vis.

På samme måte som Russland i årevis jobbet hardt for å få russisk olje og gass til å få en større og større markedsandel i Europa slik at de når de gikk til krig mot Ukraina regnet med at Europa ville unngå tiltak fordi det kunne ødelegge tilgangen på energi.

Ønsker man å gi Kina massiv leverage ved å la dem bruke sponsingen av elbil-industrien til å skaffe seg svære markedsandeler? Eller skal man gjøre noe med det? :thinking:

Hadde Europa vært mindre avhengige av Kina, så kunne vi f.eks. innført mer sanksjoner mot dem når de fortsetter å hjelpe Russland med droner mens de innfører eksportbegresninger* mot vesten.

*Kortsiktig hjalp det Russland, på lang sikt vil det svekke både Kina og Russland.

2 Likes

Husk at Kina putter egen befolkning (uighurer) i konsentrasjonsleire.

Det i seg selv er grunn nok til at vi aldri burde handlet med Kina. Men siden Kina er en såpass viktig aktør i verdensøkonomien så kommer vi dessverre ikke utenom Kina med det første.

Men vi bør gjøre alt hva vi kan for å begrense handelen med Kina.

6 Likes

Er det ingen grense for denne galskapen?

På sikt kommer EU att førbjuda folk (i alla fall de som inte har gott om penger) att kjøre bil. Endast selvkjørende biler kommer at tillåtas.

Redan att inte kunne kjøre før fort er en usel idé. Førbikjøringer bli umulig og hvis noen ligger i 65 på 80 vei (vanlig i Norge) så kommer ingen forbi.
Tursim blir som før 100 år siden: Noe kun før øwferklassen, de som har råd at legge mye tid på reising. Resten får stanne hjemme og se på Netflix eller noe.

2 Likes

Tror dere Hormuz etc får noen effekt på verdien av brukte diesel-biler?

1 Like

Etter div kjøring rundt i Norge i ferien, så må jeg si at å lade er mer tungvint enn å fylle bensin, men det er greit når det koster 300 kr for full tank ute på tur og 80 kr når man fyller hjemme. Man kommer også overraskende langt i kjøretid med 32% igjen

Også kjekt med elbil opp og ned til hjølmo fra Eidfjord. 900 høydemeter med enveiskjørt grusvei med hårnålssvinger. Hintet er at veien i nabodalen ser ut som en knute på kartet. :sweat_smile:

På vei opp ble det litt rygging, men gikk greit :sweat_smile:

1 Like

Har bestilt min 1ste elbil.
Hva ser du som største problem?
At det tar «30 minutter» / ladekø / laderne ikke virker / rekkeviddeangst /….?

Et godt tips til de nye med elbil er å prøve å ta ladingen andre plasser enn de mest populære plassene om mulig. Jeg har hatt elbil i 7år nå, og med den taktikken så har jeg enda ikke truffet på noe ladekø på langtur.

Timing er og et godt tips. Prøv å time inn lading med vannlating/baconpølse.

3 Likes

Rekkevidde på vinterstid i kaldt vær og dårlig føre er vel det man må være mest obs på.

Kjørte ellers to tur ned til Middelhavet og måtte bare vente på lader en gang (i Sverige hvor 7 av 8 ladere var opptatt av nordmenn). Fart over 130 km/t sluker forresten også batteri selv pp en bil som skulle være svært aerodynamisk.

2 Likes

Ikke noe problem egentlig, bare ett hakk mer tungvint. Selv nå midt i fellesferien, så var det ledig lader på det ene stedet og 5 min å vente på det andre. På det første stedet spille kidsa, på det andre stedet skulle vi spise.

På alt annet enn lange ferieturer holder det fint med hjemmelading. Så basically 80kr/533km.

3 Likes