Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

Vurdert VIX?

Vil forresten gi et stalltips, VIX under 10 har ofte vist seg å gi veldig attraktiv risk/reward.

1 Like

Til ungen har jeg satt opp barnetrygda til
DNB Aktiv 100 - 50%
DNB Teknologi - 50%

1 Like

Hvilke instrumenter/fond anbefaler du for å investere i VIX?

1 Like

Jeg har ikke kjempegod kunnskap om det, men det enkleste vil være gjennom ETFer.

1 Like

ser du er kjendis hos Nordnet Aksjefokus :+1:

:star_struck:

1 Like

Jeg så de delte Shareville porteføljen på Twitter! :grinning::blush:

Jeg har ikke sett noe annet enn det.

Var ikke du i forrige podcast også? Mener de besvarte et spørsmål eller noe om jeg ikke husker feil :slight_smile:

Det kan godt være, har ikke hørt siste podcast. :slight_smile:

akkurat Johny Depp,han lager filmer,men ser dem alldri…

så mystisk.

men tror aksjefokus holder seg litt mer edru…:champagne::zipper_mouth_face:

Flere som bruker Nordnet og kunne tenkt seg spare i “Swedbank Robur Ny Teknik”?
Bare å sende melding til Nordnet så vi får litt interesse rundt fondet, så legger de den til :slight_smile:

2 Likes

Gambling med volatilitetsprodukter er høy risk. Mange tjente gode penger på XIV, som var instrument som shortet volatilitetsfutures. I praksis tjente man penger så lenge markedet gikk sidelengs eller opp. Det hele gikk til helvete i februar og instrumentet finnes ikke lenger.

Dersom man går long volatilitet så er disse futuresproduktene gjerne utsatt for contango, altså det er en kost med å stadig rulle over kontrakter som går ut over i nye kontrakter. Disse produktene vil tape verdi per definisjon, over tid. Utenom de dagene der volatiliten går opp. Det er ikke lett å forutsi de dagene, det var lettere å shorte volatilitet, markedet trender jo stort sett oppover.
Disse produktene kan man ikke holde long-term siden de synker i verdi. Men hvis man greier å prikke inn et børskrakk stiller det seg jo annerledes.

De fleste som benytter dette har det vel som en liten komponent i portefølgjen som en hedge mot et børskrakk.

1 Like

Takk for god informasjon!
Var det jeg fryktet det ikke er særlig lett finne mer langsiktige instrumenter.
Orker ikke daytrading opplegg, så vil heller investere i generell retning. Las endel om Vix instrumenter etter jeg postet og fant mesr svært gamle innlegg, sjekket også hva aom fantes på Nordnet. For holde meg til mini futures da det ser ut til å være blant de eneste med giring uten at klokken jobber super raskt imot deg. Utfra beregningene ser det ut som man kan holde de ganske lenge. Så dersom jeg tror toppen i s&p 500 er nær kan jeg unngå å tape alt. Men selv når jeg tjener påveien ned så koster rentene litt for hver dag. Men renten er svært lav. Det betyr også at om man kombinere oppgang som ikke er så stor som skulle til for å tape alt, men det drar ut i tid kan man likevel tape alt ettersom rentene løper hele tiden.
Ønsker derfor å vente så lenge jeg kan med å hå tungt inn. Tror egentlig at i august skal jeg gå inn, satser på det ikke går 10-15% opp før det kræsjer neste år. Ønsker vær nær toppen også, dersom det plutselig går ned til 2600 og så tilbake til over 2800 risikerer man jo tape alt. Selv om det kræsjer etterpå. Mens 2800 til 3000+ ser jeg på som mye vanskeligere.
Uansett vet man aldri, selskapene har utrolig mye cash liggendes til å kjøpe tilbake egne aksjer slik de kan fremdeles gå opp. Samt ettersom kriser begynner nåræ i utlandet kan også folk flytte penger derfra til amerikanske børser… :rage: Så risikerer faktisk bli slått ut selv med bra spådom. Men slik er det med risk/reward. Jeg ønsker flerdoble pengene når jeg først leker Big Short.

Sånn utenom Vix så har jeg også begynt å undersøke fond/indeks for å investere i etter krasjet.
Personlig har jeg vanvittig tro på Polen mer langsiktig. Kan hende de ikke får raskest bounce etter kræsjet. Men som pensjon eller 10+ år sparing tror jeg Polen er bra.
Skal selvfølgelig undersøke endel andre steder også, men Polen passer mitt verdensyn bra. De er moderne og utviklet, men ser ut til å unngå gå i samme felle som mer vestlige land. Derfor tror jeg de kan ha solid utvikling fremover. Da de ikke kveler økonomien med velferdsstat, samt indre uro som følge av innvandring.
Europa vil slite fremover som følge av den type uro. Vanskelig drive med innovasjon og den type avansert tenking når det er kaos rundt en.
Tror mange kan komme til å flytte mot østblokk land ettersom de vil være mer stabile.
De har selvsagt også svakheter når det kommer til regjeringer, så politisk risiko er det uansett. Har ikke studert partiene i Polen så veldig mye, de som styrer er demonisert. Men det bryr jeg meg skjeldent om da MSM er så venstrevridde at det kan ikke tas seriøst.
I ungarn, Tsjekkia osv har de tøffe ledere/politikere som hetses i vår media. Men langsiktig setter de virkelig landene sine opp for suksess.

Russland kunne også vært en mulighet, dersom økonomiske kriser virkelig herjer finanssystemet. Så sitter de med masse olje, og nå en av de største reservene på gull. Så avhengig av hvordan ting går kan de være godt posisjonert. De er også flinke til å samarbeide med Kina, og til en viss grad også India!
Men om vesten holder seg samlet så er selvsagt sanksjoner oh handelskrig nok til å ødelegge for Russland. Derfor er Polen mitt tips, da de er ganske nøytrale. Nesten kun EU som er sinte på de, som følge av motstand mot innvandring og litt annen politikk. Uansett ikke nok til at EU kommer til å skade Polen, blir det så åpenbart at de angriper “vanskelige” land som ikke ønsker innvandrere. Vil EU gå i oppløsning rimelig kjapt da motstanden er solid, og etterhvert er det blitt så mange land som er med. Er ikke bare noen få radikale land som ikke er med lenger.
Noen som har tanker om hvilke “emerging markets” som er verdt å investere i?
F. Eks er Sør Afrika bare å gi fullstendig opp da rasekrigen der borte vil ødelegge for all potensiell suksess. Mange andre land er også såpass gjennomkorrupt det ikke er vits engang.
Brasil er et land med potensiale, men som jeg er usikker på om er verdt investere i dersom det blir mer ustabilt. Der er jeg ikke så innsatt i politikken, virker som de forsøker rydde opp. Men tydeligvis er det ganske gjennomsyret.
Land med sterke sosialistiske bevegelser ønsker jeg f eks holde meg unna da det fører ikke noe godt med seg, blir raskt stor sosial uro. Spesielt nå som de brukes/sponses av utenlandske mennesker for å spre kaos. Litt som med islamister som finansieres av rike mennesker frå Saudi Arabia, Qatar osv…

1 Like

Har dere noen anbefalte Fond her i norden?

Du må komme med mer informasjon.
Brede fond er vel Nordnet superfondene veldig bra da de har ingen kostnader.
Men om du har noen spesifikke bransjer du liker eller har troen på kan jo det påvirke.
Indeks sikrer jo at du følger børsen. Den kan jo gå godt slik den hsr gjort siste årene.
Men kan jo også risikere at børsen som helhet går sakte, mens noen virkelig gjør det bra.
Så du må bestemme risk/reward og finne ut hvilke retninger du ønsker satse.
Jeg har anbefalt på finanskrise tråden at man går inn med langsiktige penger i Nordnet superfond, enten norske eller de andre også. Etter at oslo børs krakker neste gang. Da får man sikker og god gevinst mest sannsynlig. Bred oppgang i starten av innhentelsen.
Men etterhvert vil jo noen bransjer skiller seg ut, da gjelder det med gode analyser.

2 Likes

Tenkte generelt Norge, men tittet litt så fant jeg Dnb Teknologi Fond, siden dette feltet utvikler seg ganske raskt.
Men tenkte å sjekke hva dere anbefaler i langsikt.

Om jeg ikke husker feil er vel det de best presterende fondet i lang tid. Ikke at det betyr noe for fremtiden. Men den type fond kan være verdt det om en ønsker å satse på meravkastning.
Uansett må en huske sjekke hva fondet eier og tenke gjennom om du faktisk tror på selskapene. Kan vel fort lønne seg å lage sitt eget fond med en bredere portefølje, hvor man selv gjør undersøkelser og kutter ut de dårlige.

Jeg kommer til å kjøpe litt fond og indekser etter krisen som jeg skal værr mer langsiktig i. Så er gjerne med på diskusjoner på det.

1 Like

Jeg har DNB Finans og Fondsfinans global energi

  1. Økte renter vil være positivt for Bankene.
  2. Jeg tror på en sterk oljepris fremover.
1 Like

Jeg har min egen portofølje, som jeg forvalter selv, mellom aksjer og krypto.
Men jeg satser mer på long enn daytrade.

Men ser etter ett fond for kvinnfolket, som hun kan begynne å spare på, istedet for å kaste pengene på vesker etc. :laughing:

2 Likes

Bankene har allerede svært høy margin.
Har lest banker egentlig skal få det verre av lave renter.
Men boligkjøpere har begrenset kapasitet, de vil jo presse marginene og det er boliglån som står for mesteparten av lønnsomheten?
Uansett så er renteøkningene kun midlertidig mest sannsynlig, bare opp en liten stund frem til det dreper markedet. Så er det muligens japanske tilstander igjen. Sålenge vi ikke faktisk får høy inflasjon så er det tvilsomt med høye renter, og med de økonomiske utsiktene våre skal egentlig ikke inflasjon i Norge bli så høy.

USA er noe annet som følge av valutaen. Der er det mulig det blir annerledes.

Er forresten enig med oljeprisen. Tror mye tyder på grei oljepris selv om Kina og andre land slakker ned veksten.

DNB Finans er hovedsaklig US banker.