Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

Det tror jeg ikke stemmer, jeg mener de tar gebyr for ALT som er i fondet, inkl innskutt beløp? I så fall er det et tapsprosjekt :slight_smile:

Edit: Bortsett fra det du uthever. Men 2% av innskudd OGSÅ…

1 Like

Suksesshonoraret er fra profitt, de andre gebyrene er for hele beløpet ja. :stuck_out_tongue:

1 Like

Da har jeg tatt noen nye “lodd” i 2018. Solgte alt i høst. Satser på følgende:

DNB Teknologi
Lannebo Vision (har hatt dette flere ganger tidligere med stor suksess).
Storebrand Mulitfaktor
Storebrand Index Norge.

Har tidligere vert godt fornøyd med Storebrand Norden også i portefølgen. Andre som har gode tips?

Lykke til med å kjøpe fond på toppen :slight_smile:

1 Like

Hvorfor er du så sikker på at toppen er nådd?

Nå eller iløpet av årets betyr ikke så mye.
Edit: man planlegger jo odte uansett holde å fond, ikke selge når det snur. Nå som vi er så nær syntes jeg det er viktig å ha litt tålmodighet for å kunne treffe med perfekt timing. Det har mye å si på sikt om man plutselig har dobbelt antall aksjer. Sannsynligvis tregere fremgang nå også som Trump hypen avtar. Og vi tenker mer realistisk kontra fokusere på skattekutt.

Jeg trodde 600 var toppen. OSEBX har gått litt siden da :stuck_out_tongue:

1 Like

Ja siste året har vært vanvittig. Men realiteten innhenter oss snart.
Når rentene stiger å pengemengden reduserer smeller det. Vi har alt for høy gjeld å overprisede assets. Så det vil ikke kreve så hæy rente før det smeller er denne gangen. Samtidig vil smellet bli stort da boblen er usannsynlig stor. Tenk at vi har hatt nullrenter og utrolig pengetrykking siden finanskrisen. Før eller senere må vi ta prisen.

Så, du tenker at sentralbankene rundt omkring i verden begynner å sette opp rentene, ser at det er på vei mot en kjempesmell og fortsetter å sette opp rentene?

Skjer jo slik hver gang. Vi senker dem asap når kræsjer.
De liker å late som at økonomien er sterk å tåler oppgangen i rente. Men de bløffer eller er inkompetente.
Kan ikke fortsette slik i evigheter. Da må de til slutt innrømme at økonomien er svak.


Norges Bank tror styringsrenten skal opp fra 0,75% til 1,5% de neste to årene. For meg høres det ut som en forsiktig økning. Har de kanskje lært at det ikke er så lurt å endre renten for kjapt?

Ikke se Norge isolert. Da gjør du en stor feil.
Krakket kommer fra USA, EU osv. Vår Sentralbank har ikke vært nødt til å gjøre samme galskapen som de har.
Men det gjorde vi heller ikke før finanskrisen. Panikken skjer uansett. Samtidig blir tapene voldsomme å når bankene sliter vil hele økonomien slite.
Norge vil også risikere boligkrakk blor utløst ved finanskrise. Akkurat nå har vi en grei korreksjon på gang. Men ved eksterne faktorer vil det kunne eskalerere. Dette har svært stor innvirkning på økonomien.
Oljeprisenen ser heldigvis ut til å bedre seg, aner ikke hvordan krakk vil påvirke dette. Har ikke klart å gjøre meg opp en sterk/god formening. Men muligens heller opp. Så det kan vær bra. Men oljefondet sliter da voldsomt å vi har allerede et skyhøyt budsjett her i Norge. Se på Sverige kontra Norge…
Boligmarkedet er svært sensitivt tror jeg, folk har ikke helt fått med seg hvor enorm spekulasjon og sterk den psykiske påvirkningem har vært.
Likte godt når en som sa at vi nordmenn har funneden perfekte investeringen.
Bolig er blant de tryggeste investeringene en kan gjøre. Samtidig blant den høyeste avkastningen :joy: Det har gått alt for langt siste tiden. Når mennesker som kun spekulerer og mange ikke engang har vært gjennom et skikkelig krakk enda får alt på engang blir it det panikk. Har ikke vært krakk utenom noe kortsiktig siden 90 tallet… Dvs mange er relativt uerfarne som spekulanter å tror ikke de selv er det engang.
Kreditt er det eneste som driver lsndet fremover å det har vi begynt å begrense. Da stopper toget opp rimelig kjapt.

Uansett vil jeg bare fram til at det ikke er en god plan å gå stort inn i langsiktige brede investeringer når det har gått nesten 10 år siden sist krakk. Da er risl vs reward elendig.
Men treffer du bunn har du meget rt god oppside, har egentlig grei tro på den norsle økonomiem fremover. Selv om vi på sikt viø slite svært mye med sosiale utgifter osv…

1 Like

Det jeg har lært er at det finnes en selg-knapp, og at man kan bruke den for å sikre gevinst. Det gjelder å kunne ha tankene du presenterer i bakhodet, selv om man er i et bull-marked. Det er greit å selge 10% fra toppen hvis man har vært med 300% opp fra bunnen i 2009.

Nå er kanskje ikke tiden å sitte med mye gjeld og lite handlingsrom.

2 Likes

Som nevnt har jeg solgt det jeg hadde i høst og betalt ned på lån slik at det er på behagelig nivå. Jeg vet at en korreksjon kan komme når som helst og kjøper fond pga de (forvalterne) posisjonerer seg i forhold til risikoen for krakk. Jeg er som oftest for sent ute :smile:

Tjohei - her var det mørkt!:smiley: Mange gode poenger, samtidig som altfor mange har sittet med altfor lav risiko altfor lenge. Sentralbankene presser investorer til å ta risk, og det lønner seg som regel å “don’t fight the FED”

Utfordringen med allokeringskonklusjonene dine er at det kan ta så lang tid før smellen kommer. Markedsmanipulasjonen er så sterk, at bull-markedet kan gå ganske mye lenger. Der er det veldig mye avkastning man kan miste. Så lenge styringsrenter er nær null, mener jeg man må være i aksjer. Men jeg hadde vært forsiktig med modne markeder som er langt ute i sykelen, og heller overvektet EM og FM som har underperformed gjennom store deler av rallyet vi har sett. Man kan jo også lage seg stop-losses på fond mtp på nye finanskrise-aktige korreksjoner, og f.eks bestemme seg for å selge dersom man er ned si 15% som vil være mer enn en normal korreksjon man kanskje like gjerne sitter gjennom, men unngår dypdykk ala finanskrisen.

1 Like

Godt sagt, og hvis du leser mellom linjene på innlegget mitt, så er konklusjonen min mer eller mindre den samme. :slight_smile:

Du har mange gode poeng. Men jeg tror du vil bli overrasket hvor lav rente som skal til for å utløse krakket. Utrolig høy gjeld akkurat nå verden over. Stigningen har jo begynt. Jeg tenker at muligens 2% vil være som 4% sist eller mer. USA har ikke råd til å betjene en så høy rente engang så jeg skjønner ikke hvordan de tenker komme seg ut av det.
Men er enig i at det beste er bare å spille spillet. Det er rigget for de rike så det skal bare opp :point_up_2:. Men kræsj innimellom skjer uansett. De vinner da også uansett siden de er de små som feiger ut.
Derfor har jeg anbefalt å gå hardt inn i markedet dersom vi ser de igjen kutter rentene og starter pressene igjen. Men husk at dollaren vil devalueres kraftig. Så hvordan det påvirker indeksene i NOK er jeg usikker på. Short dollar er vertfall da safe eller god hedge.

1 Like

Helt enig med deg på rentebiten - der tror jeg ikke det er mye som skal til, signaleffekten blir viktigst. Med det sagt tror jeg mer på en 30%-smell enn en ny 50%-smell ved neste korsvei. Spørsmålet er om nullrentepolitikken fører til at vi skipper en typisk stor-korreksjon som pleier å komme hvert 10. år ca.

USA er i en helt merkelig situasjon. Men så lenge folk anser US treasuries som lavest risk, og USD er verdens reservevaluta, så slipper de tilsynelatende unna med hva som helst. Landet er strengt tatt konk.

Nå har jeg ikke så dårlig samvittighet for jeg var såpass freidig jeg kuppet fond tråden med mine finanskrise spådommer. Sier ikke at vi nå er i fullsving. Det vet jeg ikke enda. Men at vi er nær en topp og at ting går nedover snart som følge av rentene det er jo klart.

3 Likes

Nå når det går nedover - er det noen som satser på teknisk analyse og kjøper f.eks norske fond på indexen (Oslo) er f.eks. 765 som ble satt som motstand i en pressen.

Selv kjøper jeg nå månedlig - startet på topp ja… men slik er det.