Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

Har ikke vært skrevet mye om Nordnet Smart 15 her på forumet.

Jeg liker multi-assett allokering med risiko som strategi for fordelimg mellom aktiva. I disse tider hvor man konstant frykter for at man er på topp så inbiller jeg meg at dette fondet er bedre rustet enn de tradisjonelle fondene til å håndtere en nedgang.

Jeg har allerede hatt en del obligasjonsfond i porteføljen, og det er behagelig med noe som går jevnt oppover uten store svingninger, selv om de korrelerer med aksjer.

I Nordnet smart 15 har relativt kort historikk fortsatt, men det ser ut som et godt produkt å ha i en portefølje. Kanakje spesielt om man ønsker å skru porteføljen slik at man ikke skal følge med hele tiden.

Innspill?

1 Like

Jeg er skeptisk til disse fondene basert på moderne porteføljeteori. De måler svingninger relativt til en indeks. Men hvis indeksen kræsjer, så kan jeg garantere deg at det ikke hjelper å ha aksjefond med “lav risiko”.

Hele poenget med multi-assett Er vel nettopp å unngå det du skriver, Dvs til enhver tid balansere mellom forskjellige «indekser» (aktivaklasser i dette tilfellet) som er fordelaltige på det gitte tidspunktet og dermed unngå at man prøver å slå en enkeltindeks som kanskje faller kraftig.

Har ikke satt meg inn i det fondet over, men generelt litt skeptisk til å sette penger på et Nordnet fond som ikke er et indeksfond.

1 Like

Beste fondet har “Hele” 10% avkastning :smile: Jeg har 36% avkastning på fondporteføljen så langt i år takket være overvekt i gull.

2 Likes

@holmes hvor handler du råvarer som gull?

@permagne angående nordnet smart 15 så vil jeg anbefale å høre på ep 129 av podcasten invested. Der diskuterer de den type fond.

1 Like

Ja men det blir jo feil å sammenligne proffer og amatører :stuck_out_tongue: :wink:

2 Likes

Det som blir feil er å sammenlikne fond med veldig spesifikke mandater mot andre som har helt fritt spillerom…

2 Likes

I fondporteføljen handler det om gullgruvefond, f.eks BGF World Gold A2

Joda, artikkelforfatter kunne også vært flinkere til å presisere at dette var fond som “hovedsaklig” (hva det nå betyr - over 50%?) handler aksjer på Oslo Børs. Der er det jo ikke så mange gullgruveselskaper (bortsett fra miniputt selskapet AVM som er suspendert og trolig skal likvideres).

Pakistan ( Tundra Pakistan Fund A SEK) har gått skikkelig dårlig, og det med god grunn, men nå har det kanskje blitt såpass dårlig og alt det negative er priset inn slik at vi muligens kan se frem mot en normalisering av prisene? Jeg prøver meg her, men går ut igjen om den fortsetter å falle. Don’t do this at home :joy:

3 Likes

Har økt litt i fond siste tiden, litt usikker på om det er lurt eller ei…

Har sett meg ut KLP Mer Samfunnsansvar da det virker å gå fint, samt ha det etiske på plass til en ok kostnad.

Ingen her som har vurdert Nordnet smartporteføljer? Synes de tre ulike typene virker veldig interessante, spesielt i disse tider.
https://www.nordnet.no/no/tjenester/nordnet-smarte-portefoljer

Jeg vurderer en slik, men har ikke fått forsket nok enda.

1 Like

I går var jeg inne og så litt på Nordnet smart 5-10-15, men nå finner jeg dem ikke lengre når jeg søker - er det bare meg?

Kommer opp på meg når jeg søker det her:
https://www.nordnet.no/search?q=nordnet%20smart

Snodig, det gjorde det hos meg i går på dagen. Nå får jeg bare opp de 4 superfondene.

Har en del av min mnd sparing i smart 15 og er fornøyd med det. Er en interessert i disse kombinasjonsfondene så anbefaler jeg også at en hører på episode 202 av pengepodden, Siden det er et kombinasjonsfond med aksjeandel under 80% så kan en ikke ha dette på aksjesparekonto. Eller synes jeg kanskje forvaltningsavgiften er litt for høy.

1 Like

Jeg ser ikke poenget med kombinasjonsfond.

Aktive aksjefond har 1-3% kurtasje
Obligasjonsfond ~0,2%
Bankinnskud 0% kurtasje

Kombinasjonsfond har gjerne samme rente som aktive aksjefond, så da ender man opp med å betale 1-3% kurtasje for noe som burde kostet 0,2% eller mindre.

Hvis du eier gjennom et AS så er det forskjell i hvordan obligasjonsfond ( renter) og kombinasjonsfond(aksjer) blir beskattet .

1 Like