Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

Begynner å komme endel nordiske utbyttefond fortiden. Hadde vært interessant å sett dem opp mot hverandre. :slight_smile:
Norse utbytte - landkredittutbytte norden - fondsfinans utbytte (lanseres i september) og XACT høgutdelende.

Hva slags konto anbefales å ha Smart 15 på hos Nordnet? Vanlig fondskonto eller Zero?

Det er som regel null kurtasje / transaksjonskostnader på fond, om du ser bort fra ETFer.

Rentefond har jevnt over vesentlig lavere honorar, ditto gjelder kombinasjonsfond.
Når det er sagt er det enkelte kombifond som har mandater uten statisk rente/aksje fordeling, hvor forvalter kan ha en høy eller lav aksjeandel basert på deres markedssyn.
Det finnes veldig mye forskjellig. Om man ønsker så lager man bare et eget kombifond, f.eks med ønsket aksjefordeling og rentefond. F. eks en kombinasjon av et globalt indeksfond og pengemarked og eller high yield… Det kan dog være vanskelig å sette riktig fordeling om man ikke forstår risikoen i de forskjellige produkttypene.

Kombinasjonsfond kan passe folk som ønsker lavere risiko og ikke tåler til tider store svingninger og eller har en kortere tidshorisont på sparingen.

1 Like

Det er jeg litt usikker på. Personlig har jeg det bare på en vanlig aksje- og fondskonto siden jeg uansett planlegger å ha fondet i mange år. Men mulig det er noen skattefordeler på zero.

Landkreditt betaler ikke ut utbytte, de reinvesterer utbyttet inn i fondet og man får flere andeler.

Xact betaler ut, men der tilkommer det vel kildeskatt siden det er svensk registrert.

må du betale kildeskatt når du ikke realiserer men holder det innpå ASK/zero?

På en zero konto er det nordnet som eier konto, så da tar de seg av kildeskatt.

Ask konto er jeg usikker på hvordan det blir.

Skrev feil, mente honorar eller hva den årlige kostnaden nå heter, ikke kurtasje :slight_smile:

Det stemmer ikke helt at fond ikke har transaksjonskostnader, det er bare at transaksjonskostnadene fondet har i forbindelse med kjøp og salg av verdipapirer spres jevnt utover alle fondseiere (bakt inn i fondets NAV) og det er vanligvis ingen avgift for kjøp og salg av fondsandeler.

Om du snakker om fondets handler så er det åpenbart at de har kostnader. Mitt poeng er at veldig få fond har kostnader forbundet med kjøp og salg av andeler for kundene av fondet…

1 Like

På zero så vil du automatisk få tilbakeført kildeskatten påfølgende år. På ask må du trekke fra kildeskatten på skattemeldingen.

1 Like

Tenkt på å ha det på IPS konto?

Tangerer historiske bunner på verdsettingsmultipplene

1 Like

Tundra Pakistan snek seg inn på topp 15 her for siste måned.

18

Blir spennende å se om fondet har lagt bunnen bak seg nå.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2019/10/17/har-ar-manadens-fondvinnare.html

2 Likes

Har en fin blanding av indeks (både global og EM) og sektorfond.

Har også noen ETF’er i tillegg, men de er mer spekulative.

Mine fond https://10yeartarget.com/my-fund-portfolio-october-2019/

2 Likes

Er det ein enkel måte ein kan sikre eit fond på mot valutasvingning? Eks du har 100 000 kr i fond som du vil sikre så enkelt som mulig.

Har alltid anbefalt DNB Teknologi men siden dei har mykje i US er den utsatt viss NOK styrker seg dei neste år.

Klp har mange indeksfond som er valutasikret, de koster litt mer en de vanlig indeksfondene men det er ikke mer enn 0,03-0,10% :slight_smile:

Det er viktig å være klar over at dersom du valutasikrer virker dette begge veier, dvs at dersom NOK svekker seg blir avkastningen dårligere, for siste år utgjør dette ca 10%.
Mener også det er feil og ikke ta hensyn til valuta, for en langsiktig investor, de siste 10 årene har USD blitt nesten dobbel så dyr. Dersom en vekter investeringene sine med 50% Nkr og 50% USD/Eur som basisvaluta får du gratis valutasikring. :smiley:

Eg var litt utydelig i spørsmålet mitt.

Hvordan kan ein valutasikre eks DNB Teknologi på enkleste mulig måte?

Dersom du ønsker valutasikret fond tror jeg du må kjøpe ett fond som er valutasikret. Vedr. valutasikring finner du mer info her. https://formue.no/innsikt/valutasikring-myter-og-villfarelser/