Det er helt riktig! Liker forøvrig bloggen hans, god inspirasjon helt generelt. Hvordan erfaringer har du gjort deg? Holdt på lenge?
Jeg har holdt på i to år nå, så er jo veldig fersk i gamet egentlig. Største utfordringen hittil var vel i sommer når markedet dalte litt da. Var veldig nære å avvente for å se hvilken vei det bar, men heldigvis klarte jeg å holde meg til plan selv om det krevde litt strammere feriebudsjett.
Noe sier meg at jeg vil bli satt på vesentlig større utfordringer i tiden fremover
Valg av fond er nok ikke basert på veldig mye research, men mer hva jeg har troen på. Global Indeks falt jeg på grunnet lav kost og at den investerer bredt og globalt.
Teknologi er noe som har gått veldig mye de siste årene, og det er jo ikke gitt at det vil følge like sterk utvikling fremover. Men både teknologi og helse er noe jeg har troen på i fremtiden. Teknologi avler teknologi, og jeg tror dette er en bransje som bare vil gå og gå. Helse gikk bra i mange år, men har hatt det litt tøffere nå i det siste. Jeg ser dette som en mulighet til å kjøpe billig før det evt skyter fart igjen. Helse sammen med teknologi er det som vil drive befolkningen videre tenker jeg. Begge disse er aktivt forvaltet, så en bør være obs dersom fondene bytter forvalter.
Fremvoksende markeder er bare en liten vekting jeg har, litt for å spre risikoen. Begynte å spare der i år, foreløpig avkastning for meg hittil er 16,5%. Jeg er fornøyd med det, men jeg kommer nok til å ta en ny evaluering om jeg heller vil finne et aktivt forvaltet fond.
Jeg har forøvrig bevisst unngått fond som bare investerer i Norge. Litt pga av at jeg leker meg litt med aksjer her, men også fordi all annen kapital er bundet opp her (f.eks jobb og bolig). Jeg ønsker derfor ikke å være ytterligere eksponert her.