Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

Det enkle svaret: Sett det på ASK og utsett skatten til den politiske vinden har snudd.

Hva er alternativet? Enkeltaksjer har samme skatt. Bankinnskudd har lavere forventet inntjening enn inflasjon. Rentefond beskattes 22%, men har lavere forventet avkastning over tidshorisonten du bør ha for aksjefond.

4 Likes

Den faktiske skatten er mye lavere pga skjerming.

…og den faktiske avkastning er mye lavere pga inflasjon :slight_smile:

Mulig jeg bør avslutte min ASK og realisere tap, vil tro at skattesatsen kun kan gå ned herfra, kan vel ikke bli høyere? For de rødgrønne må vel bli kasta ved første anledning???

1 Like

Hehe, den veien er jo økt skatt gunstig. :slight_smile:

Takker til dere alle for gode svar, ble litt klokere nå.

Noen gode fondstips fremover da?

(Majoriteteten blir uansett i Storebrand Global Indeks)
Sitter dog med følelsen at aksjer skal bli billigere før de blir dyrere igjen, men har gitt opp å spå…

3 Likes

Noen som har noen fond som funker når markedet snur ned? har hatt dette fondet som funker greit… Amundi Fds Volatil Wld A2 USD C, kjenner ikke inneholdet i fondet men regner med at det er long volatiliet.

2 Likes

Noen av dere som vurderer å flytte en andel av deres fondsportefølje over i valutasikrede fond nå som kronen er så svak? (Tenker på en midlertidig overgang på kort/mellomlang sikt (0-18mnd))

1 Like

Jeg har deler av global developed i valutasikring allerede. Foreløbig har det ikke betalt seg siden kronefallet har vart lengre, og gått dypere enn jeg forventet. Men nå ser valutasikring enda bedre ut enn da jeg sikret (slik er det jo med investeringer som går feil vei).
Det er noen her som mener valutasikring bare lønner seg i etterkant av drastiske bevegelser. Jeg vet ikke om bevegelsene rundt bank-uroen var drastiske nok til å overbevise de.
Valuta er umulig å forutsi, men en andel av fond i valutasikring nå virker som en god plan. Og det hadde lønnt seg greit den siste måneden.

1 Like

Hvis fondet stiger 10% og dollar faller 10% mot NOK får du ca 0% uten valutasikring og ca 10% med valutasikring (mot NOK) minus avgifter.

Så hvis du tror NOK skal styrke seg mot USD vil det lønne seg med valutasikring.

3 Likes

Og nå: +40,03% :sweat_smile:

2 Likes

Er dette en kunstig stigning pga kronekursen eller har bare fondet gjort det så bra?

«Kunstig» sier du…

Fondet har gjort det bra, men mye av stigningen kommer av svak krone.

Kunstig var kanskje feil ordvalg. Men takk for svar. Vet du om det finnes et tilsvarende fond med valutasikring?

Nei, det vet jeg ikke. Oppdater gjerne her om du skulle finne noe:)

1 Like

Har vel en gjennomsnittlig avkastning på ca 25 % siste ti år……

https://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0000107ZK

Her var det ikke stor aktivitet:) Hva tenker folk om fond for tiden da?

Hodler de samme fondene, om man ser bort fra bear fondene har jeg BGF World Gold, AuAg Silver bullet, og en bitteliten posisjon i Handelsbanken Brasil.

Tek fond går imponerende bra omdagen,kjøpte nylig Nordnet tek index,svært lønnsomt så langt!

Kombinasjonsfondet jeg satser på går opp jevnt og trutt
Mens enkeltaksjene går ned
Det lureste ville jo da helt klart vært å gå all inn i fondet, men når man har forelsket seg i aksjer så er det vrient å gi slipp…

3 Likes