Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

Aksjer vil nødvendigvis ha større variasjon enn et helt fond.

Har dog tenkt på dette selv, at jeg hadde vært tjent på å ha færre aksjer og mer i fond.

2 Likes

Ja, men virker som den miksen jeg setter sammen ikke klarer å slå fond…
Men hva status er om 3 år vet jo ingen :slight_smile:

Hva status er om 6 mnd vet jo ingen :stuck_out_tongue:

Det sies jo at indeksfond slår 85% av aktive fond over tid, så oddsen er jo ikke så gode når man driver på med enkeltaksjer :stuck_out_tongue:

3 Likes

Helt utrolig at man gjør det da egentlig :grinning:

3 Likes

Problemet mitt er at jeg klarer å finne noen skikkelige vinnere, også sitter jeg på dem aaaaaaaaaltfor lenge. Så snittet ikke blir så bra. :stuck_out_tongue:

3 Likes

KLP aksjeglobal indeks er opp 25% hittil i år
Akkumulert avkastning siste 5 år 90%
Må bare innrømme at jeg ikke er i nærheten av en slik avkasting på min portefølje.
Men å selge enkeltaksjene å gå all in i indeks det får jeg meg ikke til å gjøre😅🥲

6 Likes

Har hatt bra avkastning på denne i år, var litt heldig og kjøpte i dippen.

Pluss DnB teknologi har vært solid.

Jeg liker egentlig best aksjer, men det funker ikke for pensjonen…

1 Like

Noen som vet om det finnes noen fond der ute som ikke er “politisk korrekt”, dvs som ikke tenker på det grønne skiftet eller krig osv…?

1 Like

Vice EFT er jo en egen sjanger. Tobakk, marijuana, gambling og våpen mm.

4 Likes

Du tenker kanskje på fond som ikke tar stilling til ESG?

Teucrium Sugar Fund (CANE) – en ETV som bare eksponerer mot sukkerpriser?

1 Like

Ja, da tenker du på Vice som en last, som vi sier på norsk? Det er egentlig to kategorier her, en for mer umoralske selskaper, ikke i tråd med EGS-kriterier. Det kan f.eks. være hele eller deler av våpenindustrien. Og så har man kategorien for selskaper som henvender seg mer til de personlige lastene, type alkohol, tobakk etc. Investeringsmessig er den siste kategoriens rationale at laster er vanskelige å kvitte seg med, selv om det er trange tider. Så sigaretten og flaska er det siste man kvitter seg med:

“Alcohol and tobacco have been often viewed as potentially recession-resistant areas simply because individuals take pleasure in such related activities during both good times and bad times. The investment thesis of the AdvisorShares Vice ETF (Ticker: ACT) believes that investing in select alcohol and tobacco companies will provide continued growth and long-term performance across all types of market environments.”

https://www.trackinsight.com/en/fund/VICE

Mens fond som er opptatt av Vice i betydningen uetisk gjerne satser på våpenindustrien med en tanke om at det er motstandsdyktig mot konjunktursvningninger.

" The Vice Fund primarily invests in stocks generating the majority of their revenue from the alcohol, tobacco, gaming, and defense industries."
“The Fund also believes that its investments are generally market-neutral, meaning that they do well in both down and up markets because of a steady demand for vice industry goods through all market cycles.”

Så er dette for dem som mangler moralsk kompass? Jeg vet ikke. Støtter man tobakksindustrien når man kjøper aksjer i et tobakksselskap? Spiller det noen rolle om jeg eller noen andre eier de aksjene? Hvis man stiller opp på emisjon støtter man selvsagt selskapet. Men sitter man der som passiv aksjonær og mottar utbytter gjør man ikke annet enn å sørge for at pengene strømmer fra det uetiske selskapet og inn i mine etisk høyverdige lommer? Skal man støtte tobakksindustrien burde man først og fremst bruke pengene på sigaretter, ikke aksjer. Så er det jo det at ved å kjøpe aksjer stimulerer man etterspørselen etter aksjer og dermed mcap på selskapet, somm igjen gir det visse finansielle muskler.

4 Likes

Det er vanskeligere å kjøre emisjon i et selskap som færre vil eie og som har en lavere kurs.

2 Likes

ja, det blir litt søkt, men man kunne jo kjøpe aksjer for deretter boikotte en hver emisjon, kun motta utbytter. Da går det kun kontanter ut av selskapet, ikke inn. Men det lyder nok litt hult i de flestes ører.

2 Likes

Hei! Lurer på hvordan folk fordeler investeringene sine her på tekinvestor. Sitter de fleste tungt inne I aksjer eller har mange fond også?

Har selv som regel hatt ca. 40% av portefølje I index, 40 I aksjer med fokus på utbytte og resten i cash og litt mer risky assets.

I disse tider har jeg rettet fokus mer på fond og investert litt i gull også.

Nysgjerrig på hvilke strategier andre her har! Når man ser på de trådene som er mest aktive her føles det som at alle er fullastet i bare biotek! :sweat_smile:

Har 3,4% aksjer, 23,4% i gull- og sølvgruver, 48,6% i bear og 24,6% i cash.

1 Like

Interessant! Ikke noe Bitcoin? :slight_smile:

Er gull og sølv investert gjennom fond eller annnet?

Det er gjennom fondene bgf World gold og auag silver bullet. Ingen bitcoin her, føler det er litt for høy risiko for meg.

Har kjørt samme fondet selv, men bare BGF gold. Skulle ønske jeg var flinkere å sitte på litt mere cash også men fristelsen å laste på blir alltid stor!

1 Like