Nå får man jo helt grei rente på pengene så det er ikke dumt å ha litt tørt krutt på konto.
sant det!
25% btc, 50% aksjefond (index og tek) og 25% aksjer.
Blir mindre og mindre aksjer og mer fond/btc.
Hva tenker du om rentefond?
Selv sitter jeg på en del
- Holberg Kreditt A
- Fondsfinans kreditt
- Landkreditt Extra
- Landkreditt Høyrente
Noen tanker om de/slike hvis markedet generelt skulle falle?
25% Bitcoin ja. Du må ha trua på utviklingen der blir positiv fremover også? Har vektet meg selv opp litt der selv. Burde vel kanskje si at jeg har ca 40% fond, 40% aksjer og ca 20% Bitcoin, som er mine risky investeringer.
Lurer selv på om litt mer skal over i fond og Bitcoin. Liker å kjøre noe trygt sammen med litt risk!
Har lest en del på rentefond i det siste, men syntes det blir litt vel kjedelig. Sikkert ikke dumt å ha noe der i dagens mared da…
Er jo bare å sette på 5 års visning, og se hvordan de falt på covid-sjokket i 2020, så får du en grei pekepinn på hvordan de vil oppføre seg. Også greit å se hvor lang tid de brukte på å hente seg inn tilbake til pre-covid kurs. Liker de to Landkreditt-fondene (sammensetningen i LK Høyrente er ganske unik, og gir det jeg anser som bra betaling for liten risiko, ihvertfall betydelig mindre risiko enn mye High Yield der ute).
Akkurat nå har jeg flytta en del over i Holberg Likviditet, som ikke skal falle nevneverdig ved et krakk (er jo å bare å se hva de låner ut til). Hvis det skjer noe i.l.a kommende år, så vil jeg forsøke å kjøpe high yield på bunn. Da kan jeg få veldig god avkastning på innhentingen, som vil / skal gå raskere enn aksjemarkedet. Og worst case, så har ikke noe krakket, og da får jeg mine kjedelige trygge 5% avkastning uten vesentlig risiko for å bli med ned.
Ja, det er rart men det er den jeg sitter tryggest med. Jeg sover veldig godt om nettene, dog jeg er relativt ung slik at jeg tåler noe risiko.
Aksjer syns jeg er vanskelig, spesielt skal man handle Oslo børs. Lav mcap og uforutsette hendelser kan tænke det meste. Btc er f.eks 6 ganger så stort som EQNR.
KLP AksjeNorge består av verdipapir som omsettes i NOK, så det er ingen direkte valutarisiko.
De fleste selskaper på Oslo børs påvirkes av valuta, på en eller annen måte. For eksempel har mange selskaper innteker i USD. Det kan tenkes at indeksen faller dersom inntjeningen målt i kroner blir dårligere som følge av endringer i valutakurs (eller på grunn av forventning om dette).
Noen som vet hvorfor dette fondet har vært stengt for handel siden Ukraina-krigen startet, og om det noen gang blir åpnet for handel igjen? BGF Emerging Europe A2
Fordi en haug av aksjene ikke er lov/mulig å handle. På et eller annet tidspunkt vil de sikkert prøve å finne en måte å avslutte det på dersom krigen og sanksjonene fortsetter, men foreløbig sier de bare “This suspension continues to remain in place.”
Oppdateres her: https://www.blackrock.com/se/intermediaries/education/library?productIdentifier=LU0011850392~BRS265MJ3~229564
hvilke fond anbefaler dere. Akkurat nå har jeg first veritas i fast sparing til ungene. Men noen skriver om høye kostnader. Hva mener dere?
Er det bedre å kjøpe for eks investor ab enn fond ?
Veldig hyggelig podcastepisode med calle armfelt
Topper opp med 85 000 i silver bullet og samme sum i bgf World gold. Årets julegave til far i huset.
Med fond i Nordea liv er det helt gratis å kjøpe/selge/bytte. Er det sånn de andre stedene også ?
Jeg tror det er relativt vanlig å ikke ta gebyr for bytte av fond; KLP og Kron gjør f.eks. ikke det.
De løpende utgiftene hos Nordea så ganske store ut, med mindre du har rabatter gjennom arbeidsgiver eller fagforening er det stor sjanse for at du kan få noe tilsvarende et annet sted til lavere totalkost.
https://www.nordea.no/privat/vare-produkter/priser/priser-for-liv-pensjon-og-forsikring-personkunder.html#tab=Pensjonskonto
Nordea har indeksfond med 10/20/30/50/65/80 % renter/aksjer
Koster 0,30%
Det er nesten dobbelt av rene indeksfond
Men liker de kombinasjonsfondene, frister nå
Har hatt pensjonsparing med 65% en god stund og det har gått veldig bra
Du kan få tilsvarende hos klp til betydelig lavere løpekostnad, men om du må ha kombifond og ikke splitte i to eller flere fond selv så har ikke klp eksakt de samme pakkene.
Nesten alle tilbyr kombifond i dag, og 0.30 er ikke lenger veldig billig. Jeg tipper nordnet også har en løsning hvor du kan få akkurat det du vil. Det bruker å være en del her med god peiling på hva nordnet har.
Hva er forskjellen på de ulike utgavene av samme fond som har ulik bokstav på slutten? Det virker som ulike tilbydere har en egen variant?
Global Indeks A
Global Indeks N
Global Indeks P
Typisk er det beregnet på forskjellige kunder og har forskjellige minsteinnskudd og satser. Da er det en for privatpersoner hvor man kan spare tusenlapper, og en for 10 mill minsteinnskudd som har et hår lavere utgift f.eks.