Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

Hva gjør fondsfolket ellers ift. allokering i disse dager? Korreksjon H1?

fortsetter som vanlig.

1 Like

All in? Fast sparing?

In it for the long run. Fortsetter med mnd inskudd i teknologi og indeksfond.

Tommel opp!

Jeg sitter selv i en del cash om dagen og har låst 70% av porteføljen på 5+% fastrente til våren. Ikke superlurt, men god nattesøvn. Har nok tørt krutt og likviditet til å utnytte bredere fall i markedet.

Planen fremover er å gire rolig opp igjen med DNB Global Indeks månedlig og så kjøpe mer ved mer markerte fall. Har sett på teknologifond, men med “Magnificent 7” i indeks er jo det nesten et teknologi-fond å regne.

1 Like

Hvorfor har du bundet deg for så lenge? Får jo 4,5% rente i bank uten binding og 5% med 31 dagers binding. For hvis forventningen er at rente blir satt ned, så fører vel det til bevegelser på aksjemarkedet som gjør at man muligens vil kjøpe? :stuck_out_tongue:

Da jeg bandt meg var renta ca 4.2 uten binding. Den ekstra prosenten syntes jeg var verd det i 6 mnd. Jeg har andre reserver som kan tappes hvis ting skulle krasje. Har heller ikke “mage” til å gå 100% long i slike tider heller. Man tror alltid at man skal gjøre det, men hvis markedet faller 40% så er det en grunn til det. :slight_smile:

Every past market decline looks like an opportunity , every future decline looks like a risk.

3 Likes

Den delen av porteføljen som er i rentefond var fordelt 50/50 mellom high yield og likviditetsfond H2 2023. Tanken var at ved en ev. krasj, så går ikke likviditetsfondet noe særlig ned, og kunne da selges for å kjøpe high yield på bunn. Treffer man bunnen ved sånne krasj i high yield (som f.eks korona), så gjør man seg relativt gode prosenter på ganske så kort tid, mens de korrigerer tilbake oppover.

3 Likes

Vurderer å kjøpe noe fond som speiler det kinesiske markedet ettersom det teknisk ser ut til å nærme seg området for de lange trendlinjene. Noen som er eksponert og/eller har tips til fond på Nordnet?
Takker!

Har tidligere hatt KLP AksjeFremvoksende Markeder Indeks P. Teknologi, finans, Asia eksponert

2 Likes

Jeg ser på muligheten for eksponering mot “non-US small cap value” (og ikke kun nordisk eksponering). Kunne ikke finne noen norske fond/ETF’er som tilbyr dette, så det virker som om jeg må går for utenlandske tilbydere som f.eks. Avantis International Small Cap Value ETF - Sammenlign og kjøp børshandlede fond | Nordnet. Ulempen med dette er at jeg da påtvinges valutarisiko.

Er det noen norske tilbydere som tilbyr lignende type fond/ETF’er, som altså da selger dette i norske kroner?

Videre, er det noen her som har satt seg inn i “non-US small cap value” fond/ETF’er, og har tips til konkrete produkter å se nærmere på?

1 Like

Den komboen er vanskelig å finne hos norske aktører tror jeg. Small cap value er oftest Norden.

Klp har et small cap flerfaktorfond, men de er 59%US, samt at value er bare en av flere faktorer. Kron har ishares edge MSCI World Value, men de er ikke small cap (ca 80% large cap), og 39% US. De har også JPM Europe small cap (ikke valuetiltet, og dyrt). Og så finnes Storebrand Value N (ca 50% large cap og 70% US).

NB, valutarisiko har du uansett. Med mindre du kjøper valutasikrede fond da. Du får risikoen gjennom å ha fond som eier selskaper som er priset i andre valuta enn NOK. Det du derimot får ved å kjøpe amerikanske etf er valutapåslag ved kjøp og salg, styr med kildeskatt osv.

3 Likes

Vet du hvilke andre faktorer som er gjeldende for fondet?

1 Like

De er ikke helt åpne om det, sier bare at det er metodestyrt og at faktorvektingen varierer. De nevner [lav volatilitet] og [kvalitet] i tillegg til [value]. Nb, de bruker ikke akkurat de ordene, se prospektet for faktisk ordlyd.

3 Likes

Noen tanker rundt DNB Global Industrisektor Indeks?
Akkurat nå har jeg litt i Handelsbanken USA indeks og DNB Global indeks. Er ikke så sinnsykt higen på å putte inn i vekstfond om dagen da rentene er høye. Solide fond og utbytteselskaper tror jeg er veien for meg.

1 Like

Sitter tungt lastet i fond med relativt høy risikoprofil (DNB Teknologi, DNB SMB og et par andre globale teknologifond).
Begynner å få litt høydeskrekk med tanke på at spesielt teknologifondene har gitt en relativt god avkastning (~90% på 4 år).
Har ikke noe ønske om å konvertere til bjørn, men vurderer å flytte porteføljen over på noe med lavere risikoprofil som også tåler en større korreksjon. Noen tanker rundt dette?

Det går jo alltid an å re-allokere x prosent av dette til for eks et globalt indeksfond? Hvis det gjør at du sover bedre om nettene og har troen på korreksjon. Du vil uansett få litt eksponering mot de samme selskapene i et globalt indeksfond, bare i mindre prosent.

2 Likes

Det er vel omtrent gjennomsnittsavkastning for DnB Teknologi de siste 20 årene? Llgger op rundt 20% årlig, selv om fjoråret var ellevilt.

Husk Taiwan. Husk hva som skjedde med Russland-eksponerte fond når Ukraina krigen startet. De frøs vestlige midler og tvangsovertok virksomheter.

1 Like

Finnes det noen fond med hovedvekt på Polen?

2 Likes