iShares har en etf som følger msci poland.
Hvilken plattform vil dere anbefale for fond? Tenker da først og fremst på pris, men også brukervennlighet i grensesnittet (på desktop). Er viktigere for meg å ha alle fondene samlet på én plattform enn absolutt billigst pris.
Jeg har brukt Pareto til nå, men ser at de kan ta høyere plattformavgift enn en del andre. Vurderer nå Kron, tanker om det?
Kron er primært tiltenkt mobil som plattform tror jeg, det var i hvert fall en periode det var features man kun fikk i mobilapp og ikke på desktop.
Jeg liker KLPs priser, interface er helt ok, men de er begrenset til KLPs fond så vidt jeg vet.
Etter saftige smell med Bingotech på OSE må jeg revurdere min investeringsstrategi de neste årene og vurderer en strategi med ~5/20/75% BTC/Aksjer/Fond som jeg skal prøve holde meg til i ca 3-4 år.
På fondssiden tenker jeg en diversering på 2-4 fond. I utgangspunktet ønsker jeg helst unngå for stor eksponering mot “Magnificent 7” (Nvidia, Meta, Amazon, Microsoft, Alphabet, Tesla, Apple). Synes disse har gått vel mye de siste årene selv om (en ventet) korreksjon ser ut til å bare bli utsatt og utsatt.
Alternative fond jeg har sett meg ut (i en slags prioritert rekkefølge):
Heimdal Høyrente A - Kost 0.85% - 1 år +18.98%
Heimdal Tinde - Kost 1.25% - 1år +19.85%
Handelsbanken Amerika SMB Tema - Kost 1.79% 1år +19.68%
Handelsbanken Europa Ind Crit - Kost 0.39% - 1år +20.90%
Handelsbanken Norden Selektiv - Kost 2.14% - 1år +24.98%
Nordnet One Offensiv - Kost 0.45% - 1år +25.97
Nordnet Europa Index - Kost 0.19% - 1år +18.75%
Utgangspunktet mitt akkurat nå er lik fordeling i Heimdal Høyrente, Heimdal Tinde og Handelsbanken Europa Ind Crit.
Tar gjerne i mot tanker om både strategien og valg av fond. Det er et stort antall fond å velge mellom og jeg har ikke landet på geografisk tilhørighet, bortsett fra at jeg synes det er vanskelig å velge fond som er eksponert mot asiatiske markeder.
Pensjonskapitalbeviset mitt er:
Nordea Emerging Market Equity (ganske Asia-tungt)
Sissener Corporate Bond R (renter, Norden)
Heimdal Høyrente A
First Generator A
Sistnevnte er et av Martin Mølsæters fond. Gjorde det veldig bra i 2022, men ganske så begredelig i fjor, men jeg liker investeringsfilosofien hans, og tror den vil gjøre det bra i det kommende markedet de neste årene (stikkord, høyere renter enn før; billige verdiaksjer som skal øke i verdi).
Er ikke nordnet OK mtp plattform? Utvalget er greit og prisene virker også OK… ser ihvertfall mange av mine gamle travere (holberg, alfred berg o.l.) som jeg har hatt i mange år gjennom spv er billigere hos Nordnet. Tenker selv å flytte på en del etter jeg ganske nylig oppdaget hvor mye fondene mine koster hos sparebanken vest.
Her tenker vi likt. Å være i globale indeksfond er som jeg skrev et annet sted, er som å gå midt i saueflokken og breke. Trygt men ikke særlig spennende. For oss som har vært vant til å ta litt risiko i biotech og liker å følge med litt på markeder, så tenker jeg det bør være mulig å plukke noen fond som kan gjøre det minst like bra som indeks, helst litt bedre (selv om det ikke er lett).
Et high yield fond hører absolutt hjemme og ser jeg du har valgt samme som meg der. Forvalteren der har levert så bra at man må tro det er dyktighet og ikke (bare) flaks.
Ser ellers ut som om du har funnet noen fond som unngår ‘Magn. 7’ og det er bra.
Kan nevne jeg eier et par vekstfond som kan være alternativer. Tech-basert men ikke de 7 store bortsett fra det ene har litt i Tesla:
MS INVF Global Insight A
TIN Ny Teknik F
Sistnevnte har vel gjort en kule i Novo Nordisk, men har vært relatvit ruglete på en del av de andre techaksjene så ingen kanonavkastning siste år, men nå vet jeg ikke om historisk avkastning nødvendigvis har så stor prediktiv kraft egentlig. Men om rentene er på vei ned så kan kanskje europeiske techaksjer være et bra sted å være?
Så har du gode gamle Storebrand Vekst som gikk kanonbra for noen år siden. Tror de klarte å grave fram noen gullklumper den gang. Så byttet de analytiker og det gikk dårlig en periode m en nå er de på gang igjen og har slått Osebx 5%-p siste år. Men litt overrasket over at de eier så mye olje for olje har vel aldri vært kategorisert som vekst (?) Anyways. Storebrand vekst har levert 4000% siden 1993. Litt over 13% annualisert. Det er jo pent. Rentes rente effekten begynner å bli enorm der.
Jo, jeg tror Nordent er en av de bedre tilbyderne. Mitt inntrykk er at Pareto ligger litt over på det fleste fondene, men noen ganger er billigere. Banker tror jeg stort sett tar for mye.
Men jeg vurderer Kron sterkt, spesielt fordi du får rabatt hvis du er medlem av f.eks. Tekna.
Globale indeksfond ses vel ofte på som et sikkerstikk, selv om disse nok også for tida er godt påvirka av magnificent seven. Emerging markets-fond tror jeg vil gi en del eksponering mot asiatiske markeder (kanskje ikke Japan?). Personlig ville jeg også lagt til S&P indeks og/eller Nasdaq.
Jeg tok en sjanse på fond som retter seg mot det indiske markedet. India holder seg utenfor handelskonflikter og konfliktlinjene i storpolitikken, og forventes å ha en sterkt økende middelklasse.
De fondene har gjort det ganske bra.
Jeg har forsøkt å diversifisere fondene mine i fondspakker som skal ha forskjellige risikoprofiler. Men så ser jeg at flere av “pakkene” er investert i de samme fondene, som igjen er investert i de samme selskapene. Type Alfred Berg og Storebrand-fond som igjen er investert i Apple, Microsoft, Novo Nordisk, Nvidia osv. som går igjen i de samme fondene.
Så hvor man “diversifisert” man er, kan man lure på.
Hvilke fond har du?
Jeg har fond for mest penger i Kron. De har ferdiglagde pakker basert på risikovillighet.
Så har jeg noen utvalgte fond i Sbanken der jeg er har plukket mer basert på hva jeg tror er smart. Blant annet India-fond som nevnt over, og DNB Materialsektor Indeks har gjort det bra.
Sorry - svarte på feil spørsmål:
Jeg har
BGF India A2
Fidelity india Focus A-USD
Franklin India A
PineBridge India Equity A
DNB Fund - India retail A
Jeg har Robert Næss sine «kjedelige aksjer» i form av Nordea Stabile Aksjer Global Etisk - Sammenlign og kjøp fond | Nordnet som et fond som er mer verdibasert enn global indeks.
Ikke fritt for samtlige av de 7 store på topp 10, men håpet er at det synker mindre enn global indeks hvis noe skulle skje.
En liten tanke som et haleheng på denne:
For mitt eget vedkommende så sparer min arbeidsgiver rundt 3000-3500 kroner hver måned i pensjonssparing. Disse pengene settes inn på typisk indeksfond som igjen kjøper de samme aksjene i de samme markedene. Og om vi sier at dette skjer med 1 million arbeidstagere hver måned, så er det røft regnet 3 milliarder kroner hver måned som det skal handles aksjer for. Mye av dette er “tvunget” til å handle de samme aksjene i de samme indeksene. Og dette er bare i Norge. Fra hele verden har man altså så og si garantert kjøpere av aksjer fra de store selskapene fordi store mengder sparepenger må plasseres.
Jeg vet ikke om dette blir “tinfoil hat”-tankegang, men ser jeg på mine fond og sammensetningen der, så kjøper jeg andeler i de samme selskapene hver gang jeg har månedssparing. Og hver måned blir fondene litt mer verdt fordi andre også kjøper de samme aksjene, og fondene betaler litt mer hver måned. Men det er jo ikke fordi selskapene nødvendigvis tjener mer penger, men fordi det er mange kjøpere til de samme aksjene. Og da er jo det store spørsmålet - bidrar ikke sparing i passive indeksfond til at man blåser opp de samme selskapene uten at det avspeiles i lønnsomheten? Og hvor lenge varer det?
- Når kursene på “Magnificent 7” øker, hvor mye av denne økningen skyldes nettopp fordi det “må” kjøpes aksjer hele tiden?
- Hva skjer om og når kursene raser? Blir det et gigantisk ras fordi mange pensjonsfond og andre sparefond selger seg ut? Eller vil de aldri rase mye fordi fondene ikke har andre steder å plassere pengene?
- Hva skjer når det blir netto uttak av pensjonsfondene fordi folk skal nyte alderdommen? Vil da kursene på “Magn 7” og andre selskaper falle?
Dette her skjer nok hver dag allerede vil jeg tro, så tror dette poenget utgår. Resten er interessante spørsmål.
-
Passive investorer utgjør en veldig liten del av handelsvolumet (siden de typisk kjøper en gang i måneden og holder i årevis), og bidrar derfor lite til prissetting av aksjer.
-
Passive investorer skal i teorien ikke favorisere salg ved kursras, ettersom de vanligvis ikke er giret, og igjen har en horisont på mange år.
-
Folk begynner i arbeidslivet og slutter i arbeidslivet hver eneste dag. Som gruppe så vokser arbeidstakere som betaler inn til pensjonssparing, men gruppen av pensjonister vokser raskere. Det er et viktig spørsmål hva som skjer med økonomien den dagen det er for mange pensjonerte i forhold til antall arbeidende, men det er et problem som går langt utenfor indeksfond og over i helt fundamental forståelse av samfunnets økonomi. Jeg tviler dog på at market-cap-vektede indeksfond er spesielt mye mer utsatt for denne effekten enn f.eks. aktivt forvaltede aksjefond (som gruppe, noen enkeltfond outperformer alltid, det er bare vanskelig å forutse hvilke).