Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

Er det noen som har noen mening om fornybarfond? De har blitt banket veldig ned over lang tid nå.

Se for eksempel dette. Er ikke sikker på at historisk avkastning i fond nødvendigvis er korrelert til framtidig avkastning. Dette har jo blitt banket ned 66% siste 3 år.

Skal man først forsøke å slå markedet må man jo ta noen kontrære bet.

Noen som har noen tanker angående å spare i IKZ vs ASK? Har det noen som helst praktisk betydning (annet enn at man har tilgang på et større marked gjennom IKZ)?

Tror du er inne på noe her. Har hørt denne effekten diskutert i mainstreammedia som Bloomberg.

Kune aksjefond på ASK. Så ville valgt IKZ for å ha større bredde av fond å velge mellom.

Ellers så man passe seg litt for å ikke tømme en IKZ konto rett ved nyttår. Gikk på en smell der hadde kun hatt aksjer på kontoen og skulle tømme den for å realsiere tap. Det stoen få kroner igjen nok til at nordnet mente det måtte beskattes med 22% det samme ved fradrag…Tabbe :confused:

1 Like

lag gjerne en oversikt over fondet man ønsker…men husk…
image

3 Likes

Skjønte ikke helt denne: Hvis du realiserer et tap så blir det vel ikke noen beskattning på uttak?

1 Like

Har tenkt samme tanke, men ser at utvalget er mye bedre på Nordnet enn på Kron. Er 438 fond å velge i på Kron og 868 på Nordnet. Syns også disse Nordnet One pakkene ser veldig ålreit ut, gått bra har de og.

Nå heller jeg mot at et fundament med en pakke a la Nordnet One + litt krydder som India, Energi- og Teknologifond er en interessant strategi fremover.

2 Likes

du får altså potensielt kun 22% fradrag for tap ikke 37,8%. Beregningen er litt komplisert tror de ser på gjennomsnitt over år også. Ting man ikke nødvendigvis er klar over når man åpner enn IKZ konto.

22 prosent skatt fradrag om man hadde rentefond på konto 31 desember. 37% om man bare hadde Askjer.

Fristende med et par kontrære bet. Dette fondet har alt enormt. Ser de stort sett er investert i selskaper som produserer lithium.

Hvilken region tenker dere vil være best å investere i ? Føler nesten det er viktigere enn hvilket fond.

Helt ærlig føler jeg Norge er i ferd med å bli uinvesterbart. Og sette seg inn i enkelt selskapet i utlandet blir nesten for mye og da tenker jeg at fond på region nivå og så velge ut ifra det kan være greit.

5 Likes

Nja. Tenker du det? Hvis jeg må velge så vil jeg si at jeg er ikke så veldig fan sånn USA utvikler seg politisk, men det er et faktum at de er best i verden på skape arbeidsplasser og business. Nå er mange fond USA basert så det gjør det lett å velge noe derfra men vanskeligere hvis man vil ha en annen region og samtidig ønsker å velge et tema for investeringen. Generelt er jeg nok mer opptatt av tema enn region men man havner fort i USA uansett og det er greit nok.

Jeg nevnte fornybar(ikke brukeren @fornybar !) her om dagen ,voldsomt rally der nå så får vi se om det varer. Topposisjonen i dette fondet steg nesten 20% idag,

Finansnerden har mange bra tips. Fiansnerden sin Fuck You Money portefølje

En bra start for diversifisering er et globalt indeksfond.

Det der er jo en stor diskusjon nå. Ønsker man å gamble på at magnificent 7 bare skal dundre videre?

1 Like

Det er ikke gitt at det å «slå markedet» bør være en ambisjon om man er en gjennomsnittlig spiller. Det er over tid vanskelig, sier de som kan statistikk :wink: Det er utrolig hvor mye kraft det er i 15-20% avkastning i året - om man har litt tålmodighet. Da kan man ta lavere risiko og bruke mindre tid på å være «lur». Compound er mektig voodoo 🧟‍♂

1 Like

Helt enig.

Men mange her er ganske aktive og oppegående og vi bør kunne ha mulighet til det. Har en fondsportefølje som har gjort det siden oppstart for ca 3 år siden:

3 Likes

Kommer jo helt an på tidshorisonten, jeg regna i utgangspunktet med at man hadde tenkt å sitte noen år med fond, men kanskje ikke. Mag7 kan du uansett ikke vite hvor lenge går opp eller hvilke andre sektorer som evt. tar over. For alt du veit går du glipp av solid, langvarig gevinst ved å ikke være inne i mag7. Det blir uansett bare gjetninger. Globale indeksfond lar deg ta del i det amerikanske aksjemarkedet, som historisk er sterkt, samtidig som du har ekstra diversifisering internasjonalt.

3 Likes

Kikket litt mer på dette virker interessant. I tillegg til Lithium produsenter består topp 10 posisjonene av asiatiske bilmerker som BYD, Kia og Hyundai.

Så smale fond er det sjelden man finner. Sølvfondet er vel et annet eksempel.

Det kan gå skikkelig skeis så klart, men finner man en nisje som går bra så kan man slå indeks med mye om man tar noen sånne valg.

1 Like

Slike fond er i snitt som gruppe stort sett dårlige investeringer. Jeg sier ikke at akkuratt dette nødvendigvis er det, men du bør vite hvorfor du er sikker på at det ikke er et av de mange dårlige før du investerer.

1 Like

Liker det hvor han kommer med teorien om at de som investerer i disse takrasene er de som lar andre investorer tjene penger på solide aksjer. :see_no_evil: